
„Kto się boi (polskiej) choreografii?”
W weekend 30 listopada-1 grudnia Muzeum Susch w Szwajcarii organizuje, w ramach festiwalu Culturescapes:Polen, weekend performatywny pod hasłem Kto się boi (polskiej) choreografii?. Przyłączając się do obchodów piętnastolecia programu Stary Browar Nowy Taniec, podczas dwóch intensywnych dni Museum Susch będzie gościć siedmioosobową reprezentację polskich artystów, którzy podczas ostatniej dekady dokonali pokoleniowej zmiany na rodzimej tanecznej scenie. Prezentacje w ramach programu Acziun Susch i we współpracy z festiwalem Culturescapes:Polen oferują szwajcarskiej publiczności wgląd w obecny pejzaż współczesnej polskiej praktyki choreograficznej. Pozwolą też na namysł nad pytaniem Kto się boi (polskiej) choreografii? I dlaczego? W programie znalazły się spektakle Agaty Maszkiewicz, Pawła Sakowicza, Katarzyny Sitarz, Renaty Piotrowskiej-Auffret, Oli Maciejewskiej, Agaty Siniarskiej i Janusza Orlika. Kuratorką wydarzenia jest Joanna Leśnierowska.
Choreograficzny boom dotarł do Polski! Jak to więc możliwe, że pomimo otaczającego choreografię entuzjazmu, coraz większej publiczności i coraz większego uznania, nie można oprzeć się wrażeniu, że dynamicznie rozwijająca się polska choreografia jest nadal zaskakująco zbyt mało widoczna w głównym nurcie dyskursu kulturalnego (a za granicą prawie niewidoczna)? Ile ma to wspólnego z faktem, że z natury buntownicza, pozostaje w krytycznym stosunku do mainstreamu i konsekwentnie odmawia obecności w nim? Że jest dyskursywna i polityczna, pełna odniesień do innych dziedzin? Że świadomie i odważnie zamieszkuje przestrzenie „pomiędzy”? Że celebruje wolność i różnorodność? Że nieustannie ujawnia i kwestionuje ogólnie przyjęte i narzucone sposoby postrzegania i doświadczania ciała i świata, by tworzyć całkowicie kontr- sposoby widzenia i bycia widzianym? I by przeciwstawiać się opresyjnym wizerunkom, ideom i ideologiom? Czy faktyczna ekonomiczna cenzura i brak obecności w oficjalnych kulturalnych kręgach jest wynikiem tego, że jako forma sztuki bezwzględnie kwestionuje artystyczne i społeczne, status quo, jak i wszelkie agendy mikro- i makropolityki?
Program
Sobota, 30 listopada
Godz. 12.00
Powitanie – Joanna Leśnierowska
Godz. 13.00 (double bill)
Agata Maszkiewicz Polska
Paweł Sakowicz Jumpcore
Godz. 17.00 (double bill)
Katarzyna Sitarz Per-Sona
Renata Piotrowska-Auffret The Pure Gold is Seeping out of Me
Niedziela, 1 grudnia
Godz. 12.00 (triple bill)
Ola Maciejewska Loie Fuller: Research
Agata Siniarska The Soft Act of Killing
Janusz Orlik Mute
Po spektaklach odbędzie się dyskusja zamknięcia Who is afraid of (Polish) choreography? – MEET the ARTIST.
Szczegółowy program na stronie https://www.muzeumsusch.ch/en/1186/About-Who-is-afraid-of-Polish-choreography