W marcu tego roku ruszył projekt edu.DANCE II – szczególny spośród tych, które Instytut Muzyki i Tańca współorganizuje w ramach programu Myśl w ruchu 2019. Jego głównym założeniem jest prezentowanie innowacyjnych i twórczych metod edukacyjnych w tańcu skierowanym do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności. Młodzi uczestnicy biorą udział w warsztatach prowadzonych przez Sylwię Hefczyńską-Lewandowską, Natalię Dinges oraz Adrianę Świątek,
które na co dzień związane są z Wydziałem Teatru Tańca w Bytomiu.
Dla uczestników projektu to z jednej strony swoista lekcja tolerancji wobec odmienności drugiego człowieka, z drugiej – element arteterapii, w której taniec odgrywa nadrzędną rolę. W tym roku odbywa się druga edycja tego projektu. Efektem zeszłorocznej edycji był spektakl Czas na wzlot, przygotowany na tę samą grupę uczestników, zaprezentowany w Teatrze Małym w Tychach. Także i w tym roku finałem będzie prezentacja spektaklu – 25 października i 3 grudnia na tej samej scenie, na który już teraz w imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy.
Fragment relacji Anny Gaworzewskiej, koordynatorki projektu z Teatru Małego w Tychach:
W czerwcu dzieci spotykają się co tydzień, by intensywnie ćwiczyć zaproponowane […] układy taneczne. Wylewają nie tylko litry potu, ale i łzy wzruszenia. Widać nagłe wybuchy wzajemnych uczuć – to wszystko sprawia, że […] dla mnie, osoby jedynie koordynującej projekt, „kroi się coś dużego”: […] autentyczność spektaklu będzie 100%. Takie projekty budują i nie pozwalają zwątpić w ludzi. Z każdym spotkaniem dzieci zbliżają się do siebie, tworząc niezwykłe relacje, odkrywają powoli swoje „ja” w tańcu i w ruchu.
Projekt współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Myśl w ruchu 2019.
***
Program Myśl w ruchu jest programem własnym Instytutu Muzyki i Tańca, w ramach którego wspierane są projekty edukacyjne w dziedzinie tańca, adresowane do uczniów szkół podstawowych lub ponadpodstawowych oraz wychowanków ośrodków szkolno-wychowawczych, trwające minimum 3 miesiące. Adresatami mogą być dzieci i młodzież w wieku szkolnym bez niepełnosprawności i z niepełnosprawnościami oraz grupy integracyjne. Istnieje możliwość tworzenia także grup mieszanych z osobami dorosłymi (np. rodzice, seniorzy). Każdy z projektów w ramach programu składa się z warsztatów praktycznych i zajęć teoretycznych, w ramach projektu uczestnicy oglądają również spektakle tańca. Efekty praktycznej pracy warsztatowej prezentowane są w formie otwartego pokazu z udziałem publiczności. Projekty przygotowywane są we współpracy z lokalnym środowiskiem tanecznym.