Mamy bardzo dobrą wiadomość! Wśród zwycięzców II Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off” znaleźli się dobrze znani Naszym Czytelnikom twórcy tańca. 15 czerwca 2019 roku jury w składzie: Katarzyna Chmielewska, Jacek Hałas, Katarzyna Knychalska, Dariusz Kosiński i Anna Zubrzycki ogłosiło werdykt.
Trzy równorzędne Nagrody dla laureatów Konkursu otrzymali:
Dominik Więcek i Michał Przybyła za spektakl Bromance,
Stowarzyszenie Sztuka Nowa za spektakl Pompa funebris,
Warszawskie Towarzystwo Sceniczne i Teatr Chorea za stworzony we współpracy spektakl Tragedia Jana.
Nagrodę główną w Konkursie otrzymała Dominika Feiglewicz z zespołem za spektakl Wojna w niebie.
Wszystkim Nagrodzonym Twórcom serdecznie gratulujemy!
Bardzo nas cieszy, że zarówno organizatorzy, jak i jury wśród wielu ciekawych propozycji teatru niezależnego dostrzegli właśnie teatr tańca. Również w tegorocznej pięcioosobowej Komisji „The Best Off” znalazła się uznana polska tancerka i choreografka Katarzyna Chmielewska, związana z Teatrem Dada von Bzdülöw, a wśród laureatów zeszłorocznej edycji także pojawili się twórcy szeroko rozumianej sztuki tańca – nagrodzono spektakl Matryca (Prześwit 1/8) Pawła Grali oraz My/Wy Krakowskiego Teatru Tańca.
Wojna w niebie, która w tym roku zdobyła Nagrodę główną, to spektakl tworzony przez osoby niesłyszące, niedosłyszące i słyszące. Jego scenariusz powstał na podstawie utworu Josepha Chaikina, autora który z powodu afazji został wykluczony ze społeczeństwa, a mimo to nadal tworzył – co okazało się jego terapią i drogą do zdrowia. Fakt, że jurorzy właśnie ten spektakl uznali za najlepszą premierę offową i że Dominika Feiglewicz z zespołem wyruszy w tournée po Polsce przypomina – chyba nam wszystkim – że teatr nadal może być przestrzenią poruszającego doświadczenia, miejscem, w którym spotykają się różne światy, w którym przekraczamy granice – niezrozumienia i lęku – które po prostu łączy.
Spektakl Bromance, który otrzymał Nagrodę dla laureatów – stworzony przez Michała Przybyłę i Dominika Więcka (koncepcja, choreografia, reżyseria i wykonanie), Annę Królicę (opracowanie dramaturgiczne), Przemka Degórskiego (muzyka), a wyprodukowany przez Scenę Roboczą w Poznaniu w ramach konkursu rezydencyjnego Nowa Generacja – będzie można zobaczyć podczas tegorocznej Malta Festival, 23 czerwca o godz. 18.00 (właśnie na Scenie Roboczej w Poznaniu). Nagrodzona równorzędnie Pompa funebris Stowarzyszenia Sztuka Nowa, z dramaturgią i reżyserią Kasi Pol oraz Dawida Żakowskiego, będzie z kolei prezentowana pod koniec roku, o czym będziemy jeszcze informować.
The Best Off to powstały w 2017 roku – i pierwszy w historii polskiego offu – ogólnopolski konkurs przyznający nagrodę najlepszym premierom teatru niezależnego. Nagrodą dla zwycięzcy jest m.in. rekomendacja do tournée po pięciu dużych instytucjonalnych scenach w kraju. Konkurs przebiega w trzech etapach: najpierw spektakle są zgłaszane wraz z pełnym nagraniem i opisem, w drugim etapie jurorzy po obejrzeniu wszystkich nagrań wybierają spektakle do etapu trzeciego, a następnie, w terminach umówionych z teatrami, jury ogląda wybrane spektakle na żywo i z nich wyłania zwycięzcę.
Konkurs jest organizowany przez czasopismo „nietak!t” (wydawane przez Fundację Teatr Nie-Taki) portal teatralny.pl oraz partnerskie sceny repertuarowe: Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, Cricoteka w Krakowie. Oprócz stymulowania rozwoju teatru offowego i wspierania eksploatacji spektakli, dodatkową korzyścią, jaką przynosi „The Best Off” jest poszerzanie dokumentacji polskiego offu, a także tworzenie sieci scen instytucjonalnych, które ten rodzaj teatru wspierają, co może owocować w przyszłości kolejnymi projektami na styku offu i instytucji.