Narodowy Instytut Muzyki i Tańca ogłosił wyniki naboru na szkolenie z przygotowania teoretycznego i praktycznego do pracy artystyczno-edukacyjnej w zakresie tańca i choreografii, dotyczące potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, realizowane w ramach Programu Taniec i Niepełnosprawność – Przekraczanie Granic 2024.
Pracownicy NIMiT weryfikujący zgłoszenia na szkolenie:
Maria Opałka– Kierownik Działu Impresariatu Tańca
Patrycja Alenkuć– Specjalistka ds. impresariatu tańca
Osoby zakwalifikowane na listę podstawową do udziału w szkoleniu (kolejność wg daty i godziny przesłania zgłoszenia):
- Magdalena Siwecka
- Katarzyna Grabińska
- Olga Ziopaja
- Aneta Berezowska
- Kaja Mikołajewicz
- Martyna Frankiewicz
- Katarzyna Wyżnikiewicz
- Kinga Senczyk
- Ewa Budny-Orłowska
- Joanna Koczorowska-Berełkowska
Osoby zakwalifikowane na listę rezerwową (kolejność wg daty i godziny przesłania zgłoszenia):
- Dorota Batorska
- Monika Tomczyk
- Karolina Mitoraj
- Aleksandra Pasicka
- Alicja Czyczel
Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca zatwierdził do realizacji zweryfikowane zgłoszenia.
Szkolenie odbędzie się 6 lipca 2024 roku w godz. 10.00–13.00 w Domu Otwartym, ul. Radzymińska 123, Warszawa-Targówek. Prowadzącymi szkolenie będą Katarzyna Peplińska-Pietrzak i Artur Byliński.
O szkoleniu:
Osoby uczestniczące w szkoleniu wezmą udział w działaniach, dzięki którym poznają specyfikę pracy choreograficznej z osobami z niepełnosprawnością wzroku. Przyjrzą się kwestiom organizacyjnym, takim jak: organizacja przestrzeni, przygotowanie do prowadzenia warsztatów lub rozpoczęcia prób, wybór materiałów warsztatowych i obiektów sensorycznych. Porozmawiają o różnych sposobach doświadczania tańca i sile multisensoryczności. Wezmą także udział w działaniach choreograficzno-ruchowych zaprojektowanych tak, aby były dostępne dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Zapoznają się z kilkoma strategiami tworzenia audiodeskrypcji tańca i zastanowią się, co łączy ją z dramaturgią i neuronauką.
O prowadzących:
Katarzyna Peplińska-Pietrzak
Pedagożka teatru, reżyserka, audiodeskryptorka teatru i tańca, koordynatorka i trenerka dostępności. Pracuje w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Absolwentka wiedzy o teatrze i performatyki przedstawień na UJ oraz kursu choreografii eksperymentalnej organizowanego przez Centrum w Ruchu w Warszawie oraz Fundację Burdąg. Ukończyła kurs audiodeskrypcji tańca prowadzony przez Krishnę Washburn z nowojorskiego Dark Room Ballet. Tworzy programy twórcze i prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi warsztaty choreograficzno-ruchowe dla młodzieży z niepełnosprawnością wzroku. Współtworzy działania performatywne i choreograficzne m.in. z osobami z niepełnosprawnością wzroku. Autorka trzech innowacji społecznych w dziedzinie teatru i tańca: „Zmysły w ruchu. Model choreografii dla osób niewidomych”, „Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze” (model dostępnej edukacji teatralnej), „Teatr: laboratorium zmysłów” (multisensoryczności spektakl w ciemności ze zintegrowaną, poetycką audiodeskrypcja).
Artur Byliński
Społecznik i edukator związany z obszarem edukacji i turystyki, pracuje w Niewidzialnym Domu w Toruniu. Współpracuje z NGO, instytucjami kultury i szkołami. Jest zaangażowany w łamanie barier i stereotypów związanych z niewidzeniem. Prowadzi kanał Becoming Blind Tutorials na kanale YouTube oraz profil na Facebooku o nazwie Becoming blind – Zostać niewidomym. Miłośnik muzyki związany z Chórem Corona Borealis. W czasach, gdy był osobą słabowidzącą, był wielbicielem Piny Bausch, Krzysztofa Kieślowskiego i Williama Turnera.
Szczegółowych informacji o Programie Taniec i Niepełnosprawność – Przekraczanie Granic 2024 udziela Patrycja Alenkuć – Specjalistka ds. impresariatu tańca, menadżerka programu, przekraczanie.granic@nimit.pl, +48 785 180 000.