Wersja do druku

Udostępnij

12, 13 i 14 lutego odbędą się na VOD Nowego Teatru premiery trzech spektakli  – kolejno: Salvage Kasi Wolińskiej, Expirii Agnieszki Kryst i Silenzio! Ramony Nagabczyńskiej. Prace zrealizowano w ramach drugiej edycji programu choreograficznego Poszerzanie pola, realizowanego przez Nowy Teatr w Warszawie i Art Stations Foundation w Poznaniu, którego kuratorką jest Joanna Leśnierowska.

 

Salvage

Kasia Wolińska

 

12 lutego, godz. 19.00 | PREMIERA

vod.nowyteatr.org

Bilety: 10 zł 

 

Salvage jest swoistą kolekcją elementów, asamblażem, kiltem utkanym z tańców, obrazów, historii, pieśni i rytuałów – złożonym z treści, które twórcy spektaklu chcieliby odzyskać dla przyszłości. Jest tu miejsce na Edgara Allana Poe, Prince’a, Ursulę Le Guin a także na wielość form tańca i cielesności, jak również na różnorodność języków, melodii i rytmów.

 

Salvage wypływa tak z pracy zbiorowej, jak i z indywidualnej historii jego twórców. Dla Kasi Wolińskiej jest on także próbą zmierzenia się z osobistą historią dorastania w kraju postkomunistycznym, pomiędzy treningami tańca a MTV, wojną z terrorem widzianą w telewizji a wojną aparatu państwa i społeczeństwa z kobietami i mniejszościami. Salvage opiera się na próbie konfrontacji z historią przemocy i jej rozsupłaniu w celu zaproponowania wizji alternatywnej rzeczywistości i wygenerowania przyszłości jako bezpiecznego miejsca, tworzonego na gruzach pozostałych po katastrofach spowodowanych przez tzw. Cywilizację

człowieka (mężczyzny).

 

Koncept: Kasia Wolińska

Choreografia i taniec: Hana Umeda, Kasia Wolińska

Rzeźba: Rafał Dominik

Muzyka: Oleg Dziewanowski, Marc Lohr, Kamil Tuszyński

Coaching wokalny: Jule Flierl, Olga Mysłowska

Dramaturgia: Agata Siniarska

Kostiumy: Agata Siniarska, Ewa Wolińska, Kasia Wolińska, nieprasuj

Charakteryzacja / perukarstwo: Julia Dudek

Tekst: Widad Nabi, Kasia Wolińska

Tłumaczenie: Karim- Yassin Goessinger

Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

Konsultacja i pomoc inżynieryjna: Agnieszka Wolińska, Dariusz Woliński

Produkcja: Filip Pawlak, Joanna Manecka

Asystentka Produkcji: Magda Garlińska

Partner: Goethe-Institut

Podziękowania za pomoc naukową ze strony Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 

          

 

Expiria

Agnieszka Kryst

 

13 lutego, godz. 19.00 | PREMIERA

vod.nowyteatr.org

Bilety: 10 zł 

 

Expiria to studium kobiecego ciała. Inspiracja do spektaklu została zaczerpnięta ze sztuk wizualnych oraz z tańca ekspresjonistycznego z pierwszej połowy XX wieku. Poruszające się ciało tworzy intymny krajobraz, ukazuje się jako niewyczerpane źródło energii, siły i pożądania. Jest w ciągłym ruchu, nieustannie przemienia się i transformuje. Tańcząc, ustanawia i kwestionuje granice pomiędzy swoją abstrakcyjnością a materialnością. Subtelnie uwydatnia swój potencjał fizyczny i emocjonalny. Bawi się formą i ciągle się jej wymyka, tym samym odzyskuje swoją autonomię i siłę sprawczą. Uwalnia się relacja, która łączy je z naturą. Ta energia bezustannie przepływa, otwierając kolejne przestrzenie cielesnej wolności.

 

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Agnieszka Kryst

Dramaturgia: Agata Siniarska

Kompozytorka: Justyna Stasiowska

Kompozycja przestrzeni i reżyseria świateł: Agata Skwarczyńska

Konsultacja artystyczna: Joanna Leśnierowska

Inspicjentka: Kamila Długosz

 

Spektakl koprodukowany przez Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

 

 

Silenzio!

Ramona Nagabczyńska

 

14 lutego, godz. 19.00 | PREMIERA

vod.nowyteatr.org

Bilety: 10 zł 

 

Opera to oś spektaklu Ramony Nagabczyńskiej. Choreografka, aby opowiadać o kobiecych głosach, odwołuje się do opery – dziedziny sztuk performatywnych wystawianej w niemalże niezmienionej formie od wieków.

 

Głos kojarzony jest głównie ze sferą symboliczną; ze znaczeniami przypisywanymi dźwiękom. Zapominamy, że jest manifestacją skomplikowanych cielesnych predyspozycji. Te głosy, które wymykają się porządkowi symbolicznemu są przesuwane poza nawias: co nie oznacza, że nie istnieją – jedynie, że utraciliśmy zdolność ich słyszenia. Tradycyjne praktyki kobiecego śpiewu znalazły swój ujarzmiony przez kompozytorów operowych odpowiednik w postaci wirtuozerskich arii operowych. Tam pierwotna ekstaza głosu miesza się z wyrafinowaną propagandą krzywdzącego porządku.

 

Choreografia: Ramona Nagabczyńska

Performerki i współtwórczynie: Katarzyna Szugajew, Karolina Kraczkowska, Barbara Kinga Majewska, Ramona Nagabczyńska

Dramaturgia: Agata Siniarska

Muzyka: Lubomir Grzelak

Opracowanie partii wokalnych: Barbara Kinga Majewska

Scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy

Współpraca przy kostiumach i scenografii: Dominika Święcicka

Reżyseria świateł: Jędrzej Jęcikowski

Krawiec: Emil Wysocki

Nauczycielka tańców barokowych: Marta Baranowska (Cracovia Danza)

Partnerzy: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Centrum w Ruchu

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close