Wersja do druku

Udostępnij

Od 6 do 8 sierpnia w Żyrardowie odbywać się będą premierowe pokazy trzyczęściowego performansu tanecznego SZPULE inspirowanego historią mieszkanek miasta.

 

Głównym środkiem wyrazu w performansie jest taniec współczesny. Materiał ruchowy powstał w procesie improwizacji, w oparciu o zebrane historie żyrardowskich kobiet, archiwa oraz wspomnienia i relacje ze strajku szpularek z 1883 roku – pierwszego ze strajków robotniczych Królestwa Polskiego. Historie te w procesie twórczym zostały przepuszczone przez wrażliwość, emocjonalność oraz cielesność wykonawczyń i stały się autonomiczną wypowiedzią artystyczną. Powstała choreografia w wykonaniu sześciu młodych zawodowych tancerek posługujących się różnymi technikami ruchowymi.

 

Improwizacja jako narzędzie w pracy choreograficznej daje najwięcej możliwości głębokich poszukiwań w sferze ruchowej. Taniec stał się przekaźnikiem historii, emocji, wrażeń i odczuć. Stworzona została oryginalna kompozycja ruchowa, cechująca się wykorzystaniem nieoczywistych rozwiązań cielesnych i przestrzennych, użyciem gestu, zwielokrotnieniem. Dzięki ilości wykonawczyń możliwe było tworzenie wizualnych kompozycji ruchowych, a także duetów, trio itd., które wprowadzają dodatkowy kontekst kontaktu międzyludzkiego i wzbogaciły stronę wizualno-ruchową. Ważnym aspektem pracy twórczej w ramach projektu jest budowanie przez Marię Bijak – tancerkę, kuratorkę i pomysłodawczynię projektu swojej tożsamości jako nowej mieszkanki Żyrardowa oraz poszukiwania twórczej przestrzeni dla niezależnych działań artystycznych poza systemem instytucjonalnym.

 

Moja przeprowadzka do Żyrardowa zbiegła się w czasie z początkiem pandemii, miałam więc dużo czasu na indywidualne, powolne poznawanie miasta. Zaangażowałam się w parę akcji społecznych, organizowanych przez Urząd Miasta, związanych z pomocą mieszkańcom w sytuacji pandemii i zauważyłam wtedy jak różnorodne jest to miasto. Ludzie tu wydają się mniej anonimowi niż w Warszawie, mają w sobie coś przystępnego, swojskiego. Chciałam dać coś od siebie temu miejscu, zaangażować się w swój sposób w życie Żyrardowa, tym razem od strony kulturalnej, artystycznej. Praca nad choreografią to dla mnie także wkład w promocję miasta, przedstawienie go w atrakcyjny, nowoczesny sposób i tchnięcie trochę życia w lekko zapomniane przez świat miasto, które ponownie rozwija się od jakiegoś czasu – wyjaśnia Maria Bijak.

 

choreografia: Maria Bijak

występują: Dana Chmielewska, Ilona Gumowska, Anna Kamińska, Katarzyna Leszek, Ewa Noras, Sabina Romańczak

muzyka: Piotr Adamiak, Szymon Sutor

wideo: Tamara Allina

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 

Część I: 6 sierpnia, godz. 20.30

 

W części pierwszej widzowie po raz pierwszy zetkną się z performerkami. Artystki staną się ucieleśnieniem wspomnień o fabrycznej rzeczywistości, ich ruch stanowić będzie wizualną opowieść, wariację na temat kobiet w fabryce, kobiet żyrardowskich, kobiet w ogóle. Przestrzeń, ciało, ruch i muzyka zaproszą widza do podróży po dawnej fabryce.

 

Część II: 7 sierpnia, godz. 20.30

 

Część druga stanowi kontynuację poprzednich działań. Po wprowadzeniu w świat pracy, monotonii i powtarzalności, następuje część bardziej intymna, nawiązująca klimatem do  tzw. ciszy przed burzą. Atmosfera gęstnieje, kobiety jednoczą się, przerywając zamknięte koło. Jest to zaczątek buntu, walki o swoją podmiotowość.

 

Część III: 8 sierpnia, godz.19.30

 

Część trzecia to wyraz siły, wyzwolenia i wspólnego energetycznego manifestu. Działania performerek rozprzestrzeniają się na ulice miasta.

 

Miejsce spotkania: ul. Hiellego 3, Żyrardów

 

Wstęp wolny

Liczba miejsc ograniczona

Obowiązuje wcześniejsza rejestracja drogą mailową: supermarket.artystyczny@mail.com

Szczegóły: https://www.facebook.com/supermarketgrupa/

 

***

 

Maria Bijak – aktorka, tancerka, absolwentka AST im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Uczestniczka wielu warsztatów tańca współczesnego, m.in. Ogólnopolskich Warsztatów Tańca Współczesnego „Na bosaka”, a także kontakt improwizacji, np. F.R.U. w Łodzi. Współpracuje z Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Capitol we Wrocławiu, a także z Och-Teatrem w Warszawie oraz Warszawską Operą Kameralną. Współtwórczyni cyklu performansów tanecznych w przestrzeni publicznej oraz on-line wraz z Fundacją Sztuka Ciała. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Kultura w sieci w dziedzinie film. Funkcja w projekcie: kuratorka, choreograf, pomysłodawczyni projektu

 

Dana Chmielewska – choreografka, tancerka i performerka. Ceni niestrudzoną pracę nad sobą i ćwiczenie swojej wrażliwości. Wierzy w transformujący i polityczny wymiar pracy z ciałem. Praktykuje ilustrację i improwizację, towarzyszy przy nauce ruchu i improwizacji. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, kierunku Dance and Body Studies na WSUS w Poznaniu, studentka Uniwersytetu Barcelońskiego. Ukończyła I i II moduł kursu choreografii eksperymentalnej organizowany przez Centrum w Ruchu w Warszawie. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca (Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk ), stypendium twórczego Dans i Blekinge w Karlskronie i stypendium Miasta Gdańsk. Wybrane realizacje choreograficzne: LAGMA (2020), work 1 (body space body) (2019), Wychylenie (2017); kreacje performerskie: 3×20 (2020, Aleksandra Bożek-Muszyńska, Zofia Tomczyk); Włóczędzy (2019, reż. Simone Basani); Lunatyczka (2018, reż. Helena Ros, Klaudiusz Ślusarczyk); _on_line _ (2017, Kolektyw Holobiont).

 

Sabina Romańczak – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2013-2018). Przygodę z teatrem zaczęła w 2007 roku w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie u Sabiny Wójcik-Grygolec w Zespole Tańca Współczesnego „Strecz” oraz u Henryka Wichniewicza w Młodzieżowym Teatrze „Itd.”. Od 2018 roku wykłada ruch sceniczny w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2013-2018 wokalistka zespołu A gdzie to dawniej stroiło, tworzącego własne aranżacje do tradycyjnych tekstów pieśni łemkowskich. Współpracowała z łódzką grupą LineAct podczas Festiwalu Czterech Kultur w 2018 roku oraz podczas 61. edycji Gandershaim Festspiele2019 jako aktorka i tancerka. Pracowała nad spektaklami Nowe Ateny, Listy do Mileny, Woyzeck, Śniący Chłopiec w reż. Macieja Gorczyńskiego (2016, 2017, 2018, 2019), Szychta w reżyserii Wojciecha Chowańca w ramach Industriady (2018) Bezdech w reżyserii i choreografii Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej (2017), Bal Manekinów w reż. Jerzego Stuhra (2017), Whisper in my eye w reżyserii i choreografii Małgorzaty Haduch (2016). Dodatkowo swój warsztat szkoli poprzez sztuki walki: capoeirę, krav magę oraz inne dyscypliny sportowe, takie jak pooldance, wspinaczka, jazda konna. Interesuję ją psychologia i filozofia.

 

Katarzyna Leszek – tancerka. Absolwentka kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej AWF w Poznaniu. Obecnie studentka choreografii na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Kursu Choreografii Eksperymentalnej Centrum w Ruchu w Warszawie. Brała udział w Międzynarodowym Programie Tanecznym Vertigo Dance Company w Jerozolimie w Izraelu oraz ukończyła Międzynarodowy Program Tańca Współczesnego w szkole Nuova Officina Della Danza w Turynie we Włoszech. Swój warsztat rozwija poprzez dynamiczne działania i poszukiwania w zakresie sztuki tańca oraz udział w warsztatach z pedagogami z całego świata.

 

Ilona Maria Gumowska – tancerka, choreografka, pedagog tańca, psycholog. Absolwentka Instytutu Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi. Obecnie nauczycielka akademicka na tej uczelni. Jako tancerka współpracowała z takimi twórcami jak Daniel Abreu, Roberto Olivan, Marcin Wrona, Tomasz Wygoda, Mariusz Treliński, Natasha Gilmore, Abhilash Ningappa, Jacek
Owczarek, Kaya Kołodziejczyk, Jacek Gębura, Karolina Kroczak, Ashley Lobo, Michał Walczak, Jacek Przybyłowicz. Występowała na wielu polskich i zagranicznych scenach, w tym w Teatrze ROZBARK w Bytomiu, Royal Opera House w Bombaju, w belgijskiej operze La Monnaie, Theater an der Wien w Wiedniu, Królewskiej Operze w Sztokholmie. Obecnie współpracuje z Teatrem Tańca Zawirowania w Warszawie i Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie oraz zespołem Barrowland Ballet w Glasgow. Jest członkinią kolektywu United Limbs – zespołu niezależnych polskich artystów tańca, którzy wspólnie organizują wielowymiarowe warsztaty ruchowe, jamy muzyczno-taneczne oraz tworzą własne spektakle i projekty wideo we współpracy z twórcami różnych dziedzin sztuki. W tańcu przejawia fascynację silną fizycznością i pogłębioną obecnością. Poszukuje pośród cielesnych ekstremów oraz balansuje na granicy tego, co znane i komfortowe z tym, co ryzykowne i jeszcze nieodkryte.

Ewa Noras – edukację realizowała w zespole D way of life prowadzonym przez Dominikę Cybulską w Tychach, gdzie szkoliła się w technice tańca jazzowego, klasycznego oraz akrobatyki. Ukończyła studia licencjackie na AWF w Poznaniu na kierunku taniec w kulturze fizycznej. Wystąpiła w spektaklu Gdybym wiedział… wystawianym na Festiwalu Malta w 2017 roku. W ramach rezydencji STW zrealizowała spektakle: The quality of oraz Pogłos. W 2018 roku wystąpiła jako performerka podczas intermedialnej wystawy Anti-Static wystawianej w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Tańczyła także w h.art company Artura Grabarczyka. Obecnie tancerka Teatru Tańca Zawirowania.

 

Anna Kamińska – tancerka, choreografka. W 2016 roku ukończyła Akademię Sztuk Teatralnych na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, a w 2019 kierunek Media Interaktywne i Widowiska w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów (UAM Poznań). Doktorantka w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów. Wykłada na kierunku Wiedza o teatrze oraz Media Interkatywne i Widowiska. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca w 2019 roku oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2017 roku. Tworzy na pograniczu choreografii oraz sztuki nowych mediów, realizując instalacje, spektakle oraz performanse, w których warstwa dźwiękowa kreowana jest poprzez ruch ciała i interakcję z obiektami. Współtworzy łódzką grupę LineAct, która zajmuje się sztuką site-specific.

Piotr Adamiak – gitarzysta, producent muzyczny. Od kilkunastu lat związany z wrocławską sceną muzyczną. Członek oraz założyciel wielu formacji muzycznych, m.in: Majahba, Boguchwała, Checkolada, Brumiszum, Performacja. Pedagog w Szkole Muzyki Nowoczesnej we Wrocławiu, gdzie oprócz nauki gry na gitarze, zajmuje się także akompaniamentem. Współpracował przy wielu projektach muzycznych jako muzyk sesyjny, tworzy też autorską muzykę do projektów teatralnych oraz bajek dla dzieci.

 

Szymon Sutor – polski kompozytor, aranżer i dyrygent, łączący jazz z muzyką poważną, ale wykonujący również muzykę rozrywkową. Laureat nagrody Fryderyk 2020 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku w kategorii Jazz

 

Tamara Allina – absolwentka Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych (UW), główne kierunki: kulturoznawstwo (specjalizacja: kultura wizualna) i etnologia. W latach 2014/2015 stypendystka na wydziale teatralnym DAMU i filmowym FAMU (Praga, Czechy). Zrealizowany tam film Players miał premierę na Slow Film Fest w Egerze (Węgry). Założycielka firmy ALLIN A, tworzącej audiowizualne materiały promocyjne dla szeregu instytucji, m.in. DSH, Forum Dialogu, CSW, Fundacji Bęc Zmiana, Fundacji Zaczyn, Kronen Group, Estrada i Studio, Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, Teatru 21, Yestersen. Asystentka reżysera podczas produkcji seriali Pod powierzchnią (TVN, reż. Borys Lankosz), Pod powierzchnią 2 (TVN, reż. Borys Lankosz, Bartek Konopka), Mały Grand Hotel (CANAL+; reż. Bartek Konopka). Współpracuje jako reżyserka i scenarzystka z artystką wizualną Agnieszką Beaupré (Royal College of Art) przy jej projektach z zakresu sztuki wystawienniczej, performatywnej. Obecnie uczestniczka mistrzowskiego kursu DokPro w Szkole Wajdy, gdzie realizuje swój wieloletni projekt dokumentalny.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close