Wersja do druku

Udostępnij

Czwórka symbolizuje w tańcu dynamikę, zmianę, podjęcie ryzyka. Sekwencyjne ruchy tancerzy są przez nich precyzyjnie wyliczane, a wprowadzenie nowego elementu często wypada na cztery. Na 4 to także hasło VII edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca (5-14 czerwca 2015), podczas której artyści z czterech stron świata zaprezentują różnorodne, często bardzo odległe od siebie koncepcje komunikowania się za pomocą języka ciała. Niemal każdy z występów będzie zwrotem w innym kierunku, zupełnie jak po odliczeniu do czterech.

 

 

Solo Dance Contest

 

Od sześciu lat ważnym elementem festiwalu jest Solo Dance Contest, czyli międzynarodowy konkurs na solo w dziedzinie tańca współczesnego. W 2009 roku było to skromne wydarzenie, w którym wzięło udział ośmiu uczestników z Polski i Łotwy, dzisiaj jest to jeden z ważniejszych rodzimych konkursów o ogólnoeuropejskim zasięgu. Chęć uczestnictwa w tegorocznej edycji wyraziło siedemdziesięciu pięciu tancerzy z dwudziestu jeden krajów, co jest wynikiem rekordowym. Szansę pokazania się publiczności w Gdańsku otrzymało trzydzieści osób, a wywarcie dobrego wrażenie nie tylko na jurorach, lecz także na widzach będzie wyjątkowo ważne, ponieważ przyznana zostanie Nagroda Publiczności. Zwycięzców Solo Dance Contest wybiorą natomiast: Snježana Abramović Milković – dyrektor artystyczny Zagreb Dance Company oraz prezes Chorwackiego Związku Artystów Tancerzy; Sylwia Hefczyńska-Lewandowska – doktor sztuk teatralnych, pedagog Wydziału Teatru Tańca PWST w Krakowie; Ismael Lorenzo – tancerz kubańskiego pochodzenia, a także fotograf specjalizujący się w wykonywaniu zdjęć związanych z tańcem; Kevin Richmond – baletmistrz, choreograf i pedagog; Ryszard Kalinowski – choreograf Lubelskiego Teatru Tańca, animator polskiej sceny tanecznej. Wejściówki na pokazy konkursowe będą kosztować 5 zł (3 zł na Kartę Tancerza).

 

Trójmiejska Korporacja Tańca

 

Pod tą nazwą kryje się bardzo ważny element festiwalu, jakim są premiery spektakli trójmiejskich tancerzy. W 2015 roku będą to – kwartet: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Michał Łabuś, Natalia Madejczyk, solista Helena Ganjalyan oraz duet Bożeny Zezuli i Krzysztofa Gojtowskiego. Każdy ze spektakli powstał pod czujnym okiem Wojciecha Mochnieja – artysty cenionego zarówno w Europie, jak i w Kanadzie, gdzie od wielu lat mieszka. Doskonale znani trójmiejskiej publiczności tancerze otrzymają dzięki temu narzędzia, za sprawą których zaprezentują się z dotąd nieznanej strony. Premiery spektakli Trójmiejskiej Korporacji Tańca zainaugurują festiwal 5 czerwca.

 

Teatry zagraniczne

 

Polskich premier doczekają się także przedsięwzięcia teatrów zagranicznych. Francuskie Campagnie Propos po raz pierwszy wystąpi nad Wisłą, a ich DéBaTailles opisano w tunezyjskim Le Renouveau jako burleskę przyjmującą postać czarnego humoru, ironii i zwariowanej parodii, która pogrywa z tradycyjnymi kodami tańca współczesnego. Rosita Boisseau z Telerama Sortir również podkreśliła walory rozrywkowe spektaklu: Zespół ośmiu mężczyzn w garniturach i perukach przemienia scenę w ring bokserski… i jest to nawet zabawne!. Twórcą spektaklu jest Denis Plassard, którego rozległe zainteresowania pozwoliły zawrzeć w około godzinnym programie elementy związane z tańcem tradycyjnym, hip-hopem, a nawet kung-fu.

 

Również chorwacki duet tworzony przez Aleksandrę Mišić i Ognjena Vučinić będzie miał okazję po raz pierwszy przedstawić polskiej publiczności swoje wspólne przedsięwzięcie –You. Występ ten będzie próbą przetłumaczenia poezji Enesa Kiševića na język ruchu, którą dodatkowo wspiera materiał wideo i recytacja. Intymny charakter tego spektaklu poruszył nawet autora wierszy, od których wszystko się zaczęło: Widząc Aleksandrę i Ognjena, zdałem sobie sprawę, że taniec jest w istocie językiem ojczystym poezji, a oni zdołali stworzyć razem unikalny sonet poświęcony miłości. You z jednej strony jest kameralnym występem dwóch osób, z drugiej łączy wiele dyscyplin – od tańca przez muzykę i sztukę wizualną aż po poezję.

 

There Might Be Others jest natomiast projektem międzynarodowym, zrzeszającym tancerzy ze Stanów Zjednoczonych oraz z Polski, który powstał w trakcie pobytu rezydencyjnego Rebecci Lazier w Poznaniu i został przygotowany przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza. Jest to próba odejścia od tradycyjnego tworzenia choreografii, gdzie każdy z występujący porusza się w obrębie ściśle określonych zasad. Istotne jest tutaj indywidualne reagowanie na bieżącą sytuację, tancerze sami decydują kiedy, gdzie i jak włączyć się do występu, a ich układy podzielone są na moduły, które można zastosować w dowolnym momencie spektaklu. Daje to większe możliwości zaprezentowania umiejętności jednostki, a jednocześnie nie odbiera siły całej grupy. Lazier próbuje w ten sposób połączyć skrajności – chaos i prostotę, działanie samodzielne i zbiorowe.

 

Teatry polskie

 

Powody, dla których artyści tworzą autorskie spektakle są przeróżne, od samospełnienia po oddanie hołdu zjawisku czy inspirującej osobie. Bajadera Sopockiego Teatru Tańca powstała jednak z innych pobudek – dla hecy. Anna Jazgarska z portalu Teatralny.pl opisała przedsięwzięcie jako: spektakl, w którym choreografia jest równomiernie rozłożona na cały zespół. Co nie oznacza, że zaciera ona indywidualność tancerek. Przeciwnie. Ich celowa identyczność w pierwszych scenach przedstawienia jest kontrapunktem dla różnorodności, która ma mocny głos w reszcie spektaklu. „Bajadera” jest jak ciastko z niespodzianką. A raczej z czterema niespodziankami, z których każda, za sprawą swoistego ruchu, ale i różnorodnych, zmienianych w każdej scenie kostiumów, stanowi składnik inny od pozostałych.

 

W Kwartecie Męskim na macie spotykają się trzej tancerze oraz muzyk. Piotr Skalski, Paweł Konior i Tomasz Foltyn wywodzą się z odmiennych szkół tańca, a połączenie ich stylów daje unikalny efekt, który dodatkowo pobudza Marcin Janus – krakowski twórca muzyki elektronicznej. Tancerze pojawią się w Gdańsku nie tylko jako występujący, poprowadzą również warsztaty z partnerowania.

 

Propozycją Polskiego Teatru Tańca jest z kolei spektakl o dużym ładunku refleksyjnym. „Volta” powstała jako próba ukazania metamorfozy zachodzącej w jednostce podczas konfrontacji z grupą. Katarzyna Sałacińska z KulturaPoznań.pl opisała efekt słowami: Sytuacje, w jakich znajdują się postacie i ich relacje z innymi lawirują między dwoma biegunami: lękiem przed osamotnieniem a strachem przed nawiązaniem relacji. Andrzej Adamczak poddaje je analizie, buduje kontrasty i ukazuje różne możliwości. Dzięki temu widz może spojrzeć na codzienne sytuacje z nowej perspektywy.

 

Równie istotną kwestię porusza Stalking Paradise Lubelskiego Teatru Tańca, który powstał jako rezultat współpracy Külli Roosny z Estonii oraz Kennetha Flaka z Norwegii. Tancerze będą szukali poprzez ruch odpowiedzi na takie pytania, jak: W co wierzymy? Dlaczego wierzymy w to, co robimy? Dlaczego tak trudno jest pogodzić ze sobą różne przekonania? „Stalking Paradise” jest fascynującym widowiskiem. Ze świetnie wykreowaną przestrzenią, nasuwającą skojarzenia z Platońską jaskinią; bardzo dobrym światłem i dźwiękiem. A przede wszystkim ze znakomitą choreografią, fantastycznie realizowaną przez cały zespół wykonawców – napisał w recenzji Andrzej Z. Kowalczyk z Kuriera Lubelskiego.

 

Warsztaty

 

Gdański Festiwal Tańca jest okazją do zapoznania się z polskimi i europejskimi trendami, ale także do pracowania nad własnym warsztatem, zarówno na poziomie amatorskim, jak i profesjonalnym. W tym roku w ramach zajęć otwartych możliwe będzie nauczenie się podstaw mazurka oraz wspólna zabawa dla dzieci i rodziców pod okiem Denisa Plassarda, twórcy Compagnie Propos. Tancerze z doświadczeniem będą mogli natomiast podszkolić umiejętności z zakresu między innymi partnerowania (wraz z Piotrem Skalskim, Pawłem Koniorem i Tomaszem Foltynem), wpływu emocji na poruszanie ciałem (Sylwia Hefczyńska-Lewandowska), kondycji i wytrzymałości (Alexandra Mišić), a także poznać tajniki Organicznej Techniki Tańca Wojciecha Mochnieja.

 

Więcej o warsztatach

 

***

Organizatorem GDAŃSKIEGO FESTIWALU TAŃCA jest Klub Żak, a Festiwal realizowany jest dzięki dofinansowaniu z Miasta Gdańsk i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Mecenasa Festiwalu, Gdańskiej Infrastrukturze  Wodno-Kanalizacyjnej.

 

VII GDAŃSKI FESTIWAL TAŃCA

PROGRAM

 

5 czerwca 2015 / Otwarcie Festiwalu / Trójmiejska Korporacja Tańca / dzień premier

 

godz. 15.00 / Dear Sofie  / Stefano Fardelli / premiera filmu**

godz. 19.00 / Private maps / Helena Ganjalyan

godz. 19.45 / Gałązka z drzewa słońca / Bożena Zezula, Krzysztof Gojtowski

godz. 20.30 / Radio żelaza / Wioleta Fiuk, Patryk Gacki, Michał Łabuś, Natalia Madejczyk

 

6-9 czerwca 2015

 

godz.18.00 / SOLO DANCE CONTEST / pokazy preselekcyjne

 

10 czerwca 2015

 

godz.18.00 / SOLO DANCE CONTEST / pokazy finałowe

godz.20.00 / FLASH+ / seniorzy + uczestnicy Solo Dance Contest / choreografia: Stefano Fardelli / premiera**

godz.21.00 / SOLO DANCE CONTEST / ogłoszenie werdyktu*

godz.21.30 / potańcówka ludowa*

 

11 czerwca 2015

 

godz.19.00 / Bajadera  – przepis na hecny taniec współczesny/ Sopocki Teatr Tańca / choreografia: Joanna Czajkowska

godz. 20.30 / There might be others / choreografia: Rebecca Lazier

 

12 czerwca 2015

godz.19.00 / De Batailles / Compagnie Propos / choreografia: Denis Plassard / po raz pierwszy w Polsce

godz.20.30 / Kwartet męski / choreografia i wykonanie: Tomasz Fołtyn, Paweł Konior, Piotr Skalski**

 

13 czerwca 2015

godz.19.00 / Volta / Polski Teatr Tańca / choreografia: Andrzej Adamczak

 

14 czerwca 2015

godz.19.00 / Stalking Paradise/ Lubelski Teatr Tańca / choreografia: Küli Roosna, Kenneth Flak

godz.20.30 / YOU/ Zagreb Dance Company / choreografia: Alexandra Mišić, Ognjen Vučinić

 

Pełen program: www.gdanskifestiwaltanca.pl

 

Aktualności i relacje: www.facebook.com/GdanskiFestiwalTanca

 

 

BILETY / SPEKTAKLE

 

3 zł – na KARTĘ TANCERZA

5 zł – pokazy konkursowe Solo Dance Contest, zniżka* na KARTĘ DUŻEJ RODZINY

10 zł – zniżka* dla uczniów oraz seniorów

15 zł – zniżka* dla studentów i na KARTĘ DO KULTURY

25 zł

 

KARNETY JEDNODNIOWE / 5.06, 11.06 LUB 14.06.2015

 

15 zł – zniżka* dla uczniów oraz seniorów

20 zł – zniżka* dla studentów i na KARTĘ DO KULTURY

35 zł

 

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)

** wstęp wolny

 

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl

; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117

 

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl

 Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji. Rezerwacje można opłacić przelewem po uzgodnieniu z pracownikiem Kasy Klubu Żak. Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 10 miejsc na dany spektakl.

 

Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Liczba biletów i karnetów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT.

Liczba miejsc siedzących jest ograniczona, miejsca są numerowane (aktualne informacje na facebook.com/GdanskiFestiwalTanca).

Na przedstawieniach obowiązuje zakaz rejestracji i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

 

 

Organizator: Klub Żak, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197, tel. 58 3440573, www.klubzak.com.pl, biuro@klubzak.com.pl

 

Biuro Festiwalowe: gft2@klubzak.com.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close