Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 8-13 grudnia odbędzie się online Międzynarodowy Festiwal CLASH! Hybryda modeli tanecznych – między klasyką a współczesnością, poświęcony różnym formom zderzania klasycznych i współczesnych form tańca.

Codziennie przez sześć dni od godziny 18.00 czasu środkowoeuropejskiego, na oficjalnej stronie clashproject.eu oraz na Facebooku Polskiego Teatru Tańca będą transmitowane spektakle screen dance i rozmowy, składające się na unikalny program stworzony i wyprodukowany przez sześciu europejskich partnerów zaangażowanych w projekt unijny CLASH. Podczas Festiwalu zaprezentowane zostaną wyniki praktycznych badań prowadzonych podczas wymiany europejskiej przez partnerów projektu CLASH! od 2018 roku.

Prezentacje festiwalowe odbywać się będą w języku angielskim. Program Polskiego Teatru Tańca będzie tłumaczony na język polski.

Głównym koordynatorem Międzynarodowego Festiwalu CLASH! jest Uniwersytet La Sapienza w Rzymie (Włochy). Jednak codziennie rolę kuratora Festiwalu pełnić będzie inny zespół taneczny partner projektu: Balletto di Roma (Włochy), 420PEOPLE (Czechy), Companhia de Dança de Almada (Portugalia), Derida Dance Centre / Art Link Foundation (Bułgaria) oraz Polski Teatr Tańca (Polska).

Każdego dnia kuratorzy będą się koncentrować na konkretnym zagadnieniu poruszanym w ramach projektu CLASH!. Dyskusje dotyczyć będą takich tematów jak rozwój publiczności, szkolenie tancerzy, dyplomacja kulturowa w dziedzinie tańca oraz procesy choreograficzne. Mają one umożliwić publiczności dialog i interakcję z choreografami, pedagogami tańca i prelegentami. Każdy dzień festiwalowy zakończy się występem screen dance, stworzonym specjalnie na tę okazję przez wszystkich partnerów.

Zaplanowany przed wybuchem pandemii Międzynarodowy Festiwal CLASH! musiał w trakcie realizacji zmierzyć się z nową, bardziej złożoną teraźniejszością: z pierwotnej idei wędrownego wydarzenia odbywającego się krajach biorących dział w wymianie, Festiwal został przekształcony – w swojej formie, ale nie w treści i duchu – w nową cyfrową przestrzeń umożliwiającą prowadzenie dyskusji, wymianę idei, prezentację spektakli oraz badania. Przeszedł nieoczekiwaną ewolucję, która odkryła w problemie szansę na kolejny krok w kierunku nowych obszarów artystycznych i badawczych. „Hybrydowy” charakter Międzynarodowego festiwalu CLASH!, skrzyżowanie żywych i cyfrowych instrumentów, a także dialog pomiędzy ciałem i ekranem, pozwala spojrzeć na nasze czasy w sposób rozszerzający wizje i perspektywy.

Aby wspólnie zastanowić się nad wpływem, jaki pandemia wywarła na sztuki performatywne, ostatni dzień festiwalu poświęcony będzie wymianie myśli na temat roli, jaką digitalizacja może odegrać w procesie informowania o tanecznych działaniach. Przedstawione zostaną także informacje na temat możliwości finansowania, jakie programy Unii Europejskiej zapewnią osobom zajmującym się tańcem. Na zakończenie w ramach transmisji strumieniowej zostanie zaprezentowana praca wideo stworzona przez zespół Uniwersytetu La Sapienza w Rzymie, poświęcona wdrożonym przez partnerów projektu hybrydowym procesom twórczym, łączącym działania online i na żywo.

Program

Każdy dzień Festiwalu rozpoczyna się o godzinie 18.00 czasu środkowoeuropejskiego od krótkiej prezentacji wprowadzającej temat dnia przez przedstawicieli partnerów Projektu CLASH!.

8 grudnia

Kurator: 420PEOPLE (Republika Czeska)

Temat: Rozwój publiczności. Pozytywny wpływ pandemii na relacje z naszą publicznością

Propozycja zespołu 420PEOPLE (Czechy) to „okrągły stół” pt. „Rozwój publiczności: Nowe strategie w czasie pandemii COVID19”, warsztaty poświęcone budowaniu widowni w sektorze kultury w Republice Czeskiej oraz rejestracja spektaklu ORĪGĪ, w którym – w wyniku początkowego „zderzenia” trzech technik ruchowych – baletu klasycznego, stylu broadway oraz sztuk walki – powstaje nowy, czwarty styl, który staje się wspólnym kanałem komunikacji między tancerkami.

Dzień 1 – zobacz pełen program

9 grudnia

Kurator: Polski Teatr Tańca (Polska)

Temat: Optymalne szkolenie dla współczesnego tancerza i zaangażowanie publiczności w codzienne życie tancerza

Tematem dnia będzie optymalny trening tancerza współczesnego – choreografowie Yoshiko Waki(Niemcy), Vaclav Kunes (Czechy) i Maciej Kuźmiński (Polska) zastanowią się wspólnie, jakie metody mogą go wspierać we wszechstronnym rozwoju, a także jak angażować publiczność w działanie teatru. Artyści Polskiego Teatru Tańca Agnieszka Jachym, Jerzy Kaźmierczak i Zbigniew Kocięba zaprezentują rejestrację filmową spektaklu Find the love in the dark w choreografii Davide Valrosso, który powstał w ramach wymiany twórczej z Balletto di Roma, a zgłębia temat miłości i „zderzenia” między tym co dobre i tym co trudne.

Dzień 2 – zobacz pełen program

10 grudnia

Kurator: Balletto di Roma (Włochy)

Temat: Trening hybrydowy dla współczesnych tancerzy i nowe strategie ścieżek szkoleniowych

Gospodarze wieczoru zaproponują model hybrydowego treningu dla współczesnych tancerzy, obejmujący różne struktury rytmiczne i systemy ruchowe, dyskusję z choreografami Balletto di Roma oraz spektakl online pt. [dis]solution, „zderzający” indywidualność z grupą, będący rezultatem współpracy tancerzy Balletto di Roma z artystami Polskiego Teatru Tańca – Agnieszką Jachym, Zbigniewem Kociębą oraz Jerzym Kaźmierczakiem – którzy w tym przypadku wystąpili w roli choreografów.

Dzień 3 – zobacz pełen program

11 grudnia

Kurator: Derida Dance Centre / Art Link Foundation (Bułgaria)

Temat: Dyplomacja kulturowa jako narzędzie wspierające osiągnięcia przed i po sytuacji nowej normalności

Czwartego dnia Międzynarodowego Festiwalu CLASH! #Derida Dance Center / Art Link Foundation (Bułgaria) zaprasza na „okrągły stół” poświęcony dyplomacji kulturalnej jako narzędziu strategicznemu dla sektora kultury. W programie znalazł się także spektakl online pt.: Fractus, w którym Jivko Jeliazkov, choreograf Derida Dance Centre, wraz z Poliną Stoyanovą (artystką wizualną) i Ivanem Shopovem (kompozytorem) stworzą cyfrowe środowisko, w którym zaprezentowane zostaną główne koncepcje Projektu CLASH!

Dzień 4 – zobacz pełen program

12 grudnia

Kurator: Companhia de Dança de Almada (Portugalia)

Temat: Procesy kreatywne

Tematem dnia będzie proces tworzenia pięciu spektakli online, które powstały jako rezultat doświadczeń pandemii i trzech lat gromadzenia przez partnerów wiedzy podczas działań projektu Clash! Rozmowę choreografów zilustruje prezentacja na scenie i transmisja na żywo kreacji Companhia de Dança de Almada – spektaklu tanecznego Noir w choreografii Brunona Duarte i jego ekranowej adaptacji w reżyserii Marty Romero.

Dzień 5 – zobacz pełen program

13 grudnia

Kuratorzy: Uniwersystet La Sapienza w Rzymie oraz Balletto di Roma

Temat: CLASH! Doświadczenie: Wnioski, nowe ścieżki i perspektywy.

Ostatni dzień Międzynarodowego Festiwalu CLASH! to czas podsumowania i prognoz na przyszłość. Współgospodarze wydarzenia, Uniwersystet La Sapienza w Rzymie oraz Balletto di Roma, organizują dwie dyskusje – jedną poświęconą możliwości pozyskiwania środków unijnych przez przedstawicieli sektora kultury w nadchodzącym okresie programowania UE 2021/2027, drugą – na temat roli, jaką technologie cyfrowe odgrywają podczas pandemii COVID-19, ze szczególnym uwzględnieniem procesu cyfryzacji języka tańca. Zobaczymy też spektakl videodance zespołu Uniwersytetu La Sapienza w Rzymie: The Hybrid in Dance Models. Visual Storytelling of Choreographic Creative Processes, obrazujący proces dostosowania praktyki choreograficznej na żywo do wymogów Internetu .

Dzień 6 – zobacz pełen program

Wydarzenia odbywają się w ramach projektu CLASH! When Classic And Contemporary Dance Collide And New Forms Emerge, współfinansowanego z unijnego programu Kreatywna Europa (Grant Agreement No 2018-2032/001-001).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close