Wersja do druku

Udostępnij

Po latach starań, dla uhonorowania najwybitniejszych przedstawicieli sztuki tańca, powołany został Ogólnopolski Konkurs PERŁY TAŃCA, którego organizatorem jest Instytut Muzyki i Tańca, a inicjatorem i współorganizatorem Fundacja Sztuki Tańca. Na ich patronów, dla zachowania upamiętnienia szczególnych zasług dla polskiego dziedzictwa kulturowego, zostali wybrani wielcy twórcy sztuki tańca: Leon Wójcikowski, Bronisława Niżyńska, Barbara Bittnerówna, Conrad Drzewiecki, Olga Sawicka i Janina Jarzynówna-Sobczak. Prezentujemy spektakle nominowane do Nagrody im. Bronisławy Niżyńskiej, przyznawanej za najlepszy polski spektakl taneczny.

 

Karnawał zwierząt do muzyki Camille’a Saint-Saënsa w choreografii Anny Hop

To spektakl dla widzów młodszych i starszych, druga familijna premiera Opery Wrocławskiej w sezonie 2016/2017. Z jednej strony muzycznie przedstawia zwierzęta znane z codziennego życia i dalekich podróży, z drugiej – w płaszczyźnie choreograficznej – przybliża najmłodszym tajniki sztuki baletowej. Adresowany zarówno do miłośników fauny, jak i amatorów tańca.

 

Prapremiera spektaklu odbyła się 16 maja 2017 roku w Operze Wrocławskiej.

 

Świtezianka  do muzyki Eugeniusza Morawskiego w choreografii Roberta Bondary

Swoją inspirację czerpie z Mickiewiczowskiej ballady, by po latach zapomnienia przedstawić ją wedle współczesnych wyobrażeń. Jak mówił choreograf: „Zasadniczą różnicą̨ jest złagodzenie nadprzyrodzonej atmosfery, tak by fabuła, nie tracąc nic ze swojej tajemniczości i zagadkowego nastroju, dawała również możliwość racjonalnego uzasadnienia”.

W spektaklu pojawiają się takie tematy, jak wzniosła miłość, zazdrość, manipulacja i podstęp, pożądanie i zdrada, wina i kara, których nie sposób jednoznacznie ocenić. Rozbudowana psychologia postaci –  szczególnie na poziomie relacji między kobietami, przypomina takie prace Bondary, jak chociażby Persona z 2011 roku czy Nevermore…? z 2014 roku.

 

Premiera spektaklu odbyła się 10 listopada 2017 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

 

Bataille i świt nowych dni − spektakl Anny Godowskiej i Sławomira Krawczyńskiego

Podstawą realizacji projektu były wybrane teksty Georges’a Bataille’a, stanowiące przedmiot wielokierunkowej pracy badawczej. Twórcy zastosowali swoją autorską metodę pracy ze snami i nieświadomością, rozwijaną od 2005 roku w ramach projektu Taniec śniącego ciała.

 

Georges Bataille − francuski pisarz, filozof, kontestator współczesnej kultury rzuca wyzwanie. Jego paradoksalna filozofia milczącym gestem wskazuje na taniec, który staje się próbą suwerenności, wyrażając namacalnie i bez słów niezwykły dramatyzm jego myśli z głównym pytaniem: czy możemy stać się na nowo?

 

Premiera spektaklu odbyła się 29 maja 2016 roku w Starym Browarze w Poznaniu, w ramach programu performatywnego prowadzonego przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

 

O patronce nagrody – Bronisławie Niżyńskiej

 

 

***

 

Organizatorzy konkursu: Instytut Muzyki i Tańca oraz Fundacja Sztuki Tańca || Partnerzy: Teatr Wielki – Opera Narodowa i Centrum Edukacji Artystycznej || Patroni medialni: TVP Kultura, Radio Dla Ciebie, magazyn Presto, e-teatr.pl, Teatralia, Taniec, Dziennik Teatralny, teatralny.pl i Going.

 

Patronat honorowy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. dr. hab. Piotra Glińskiego.

 

Szczegółowe informacje: nr tel. 790 395 228 oraz promocja@imit.org.pl

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close