Wersja do druku

Udostępnij

Już w najbliższy weekend na zaproszenie Ośrodka Teatralnego Kana do Polski przyjedzie Sherwood Chen. To tancerz, choreograf, znany na całym świecie jako nauczyciel m.in. w Centre National de la Danse Pantin, Independent Dance / Siobhan Davies Studios czy La Ménagerie de Verre. Współpracował z artystami i artystkami takimi jak: Grisha Coleman, Yuko Kaseki, Amara Tabor-Smith, Anna Halprin, Min Tanaka i Xavier Le Roy. W ramach projektu Okno – Zbliżenia, który w 2021 roku odbywa się pod hasłem Przepływy, w dniach 18-24 lipca poprowadzi warsztat w Młynie-Papierni w Barlinku (województwo zachodniopomorskie). 

 

Okno – Zbliżenia jest corocznym cyklem spotkań z ważnymi twórcami, którzy działają w obszarze teatru, ruchu, tańca i performansu.

 

To czas, kiedy przestajemy się spieszyć i dajemy sobie szansę na pogłębione rozpoznawanie idei, technik i narzędzi. Kiedy możemy wspólnie z zaproszonymi artystami doświadczyć procesu pracy i poprzez praktykę zbliżyć się do tego, co stanowi bazę i jest źródłem ich poszukiwań.

 

Gośćmi cyklu są artyści, których droga fascynuje – których doświadczenie, pasja, determinacja i kształtowane przez wiele lat rzemiosło mogą stać się punktem odniesienia i cenną inspiracją. Ich opowieść, ich praktyka, ich bezpośrednia obecność i możliwość rozmowy – to jedna z cenniejszych rzeczy, które mogą się dzięki takiemu spotkaniu wydarzyć.

Do uczestnictwa w warsztatach zaproszeni są aktorzy, tancerze, twórcy niezależnych grup, animatorzy kultury, osoby zainteresowane samorozwojem przez teatr. Na spotkania, pokazy, koncerty i inne wydarzenia organizatorzy zapraszają wszystkich, którzy są otwarci na nowe i ciekawi tego, czym goście zechcą się z nami podzielić.

 

Tegoroczne Okna to trzy artystyczne spotkania w „niosących historię” Młynach, ukierunkowane na proces i pracę w naturze, połączone wspólnym hasłem: Przepływy.

 

Organizatorzy chcą zwrócić się ku wielowymiarowości relacji człowieka ze środowiskiem, poddając cielesno-umysłowej refleksji ciągłość naszej świadomości – to, w jaki sposób trwamy, jak istniejemy w procesie „stawania się”.

 

Ciało ludzkie nie jest przedmiotem. Jest oceanem przepływów i strumieni. Ciała ludzkie nie są zamknięte i jednostkowe. Są – tak jak pogoda – nieustanne zmienne, uczestniczą w kompleksowych i nieskończonych procesach. Istnieją poprzez relacje, konteksty, przestrzenie, pochodzenia i kierunki – jednocześnie je tworząc. Pojawia się wiara w wartość wielozmysłowego doświadczenia siebie w świecie, zarówno w życiu osobistym jak i praktyce artystycznej. Spotkanie praktyk somatycznych, głosowych, ruchowych i performatywnych to dla nas droga poszerzania i pogłębiania tego doświadczenia.

 

Wydarzenia odbędą się w Młynie Papierni w Barlinku oraz Starym Młynie w Przecławiu. W wybór tych przestrzeni organicznie wpisany jest element „site specific” – badań twórczych związanych z miejscem, z jego przeszłością, materialnością, a także szeroko rozumianym środowiskiem. Będą one zaproszeniem do nowego rodzaju orientacji w terenie – tym zewnętrznym jak i wewnętrznym, osobistym. Nastrajając się na rytm „płynnego ciała”, eksplorując „wodne rodowody” naszych tkanek, wikłając się w „sensoryczne mandale”, zanikając w „mozaikach powietrza”.

 

Sherwood Chen w warsztacie Droga wraz z uczestnikami zapyta o wieloznaczności i sprzeczności, na których opiera się spotykanie przestrzeni – lasu, ziemi, młyna – poprzez ruch i cielesną obecność. Formaty pracy, które zaproponuje, oparte na jego autorskiej poetyce, zaproszą do różnorodnych sposobów wyczuwania, wczuwania się i wchodzenia w przestrzeń. Jednocześnie sprowokują pytania o wyobrażone percepcje i kulturowy bagaż, które wpływają na naszą relację ze środowiskiem.   

 

Okno – Zbliżenia 2021. Przepływy

 

Przepływy cz.1 – 18-24 lipca

 

Droga – warsztat Sherwooda Chena

Sherwood Chen – pokaz metod pracy

Spotkania edukacyjne – Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Dziedzictwa „Młyn-Papiernia” w Barlinku

 

Droga – warsztat Sherwooda Chena

 

Las, choć postrzegany jako miejsce samo w sobie, stanowi wspólnotę drzew, flory i fauny, utrzymywaną siłami napięcia i współpracy. Nasze ludzkie ciała i zmysły wchodzą w las i przejmują go, naładowane romantyzmem i kolonialną dynamiką. Tworzy to nieskończone możliwości spotkania z tą przestrzenią. Prawidłowe lub nieprawidłowe wyczucie pojedynczego miejsca poprzez zmysłową i wyobrażoną percepcję sprawia, że ono i jego odbiorca, stają się pryzmatyczne.

Co to może oznaczać dla uczestników siedmiodniowego letniego odosobnienia artystycznego – twórczej wymiany polskich i zagranicznych artystów?

 

To laboratorium kładzie nacisk na badania performatywne typu site-specific. Pozwala to każdemu z uczestników na eksplorację poetyki Chena oraz jego – czasem skrycie upolitycznionych – propozycji, na swój własny, indywidualny sposób. Intensywne spotkanie będzie obejmowało: zdyscyplinowany trening na otwartej przestrzeni, bezpośrednio na ziemi pokrytej rosą; sensoryczne spacery i prace w leśnym krajobrazie otaczającym Barlinek; a także pracę artystyczną opartą na trwaniu w czasie (durational art). Ma ona na celu zmiękczenie i przekierowanie zarówno materii czasu jak i jego relacji z przestrzenią. 

 

W warsztat wpisane będą rozważania nad ziemią – jej widzianymi i niewidocznymi historiami i zapisaną w niej tradycją. Oprócz tego, uczestnicy będą rozpoznawać i reagować na konteksty zabytkowej przestrzeni: XVIII-wiecznego Młyna-Papierni – miejsca indywidualnej oraz zbiorowej pracy i poszukiwań. Miejsca, w którym przenikają się cień, płomień, słońce i lśnienie księżyca.

 

Sherwood Chen – pracował jako performer z artystami takimi jak Grisha Coleman, Yuko Kaseki, Amara Tabor-Smith, Anna Halprin, Min Tanaka, Xavier Le Roy, inkBoat / Ko Murobushi, Christine Bonansea and Sara Shelton Mann. Prowadzi warsztaty zarówno w studiach tanecznych, przestrzeniach nieteatralnych, w naturze i na terenach zurbanizowanych. Uczył w Centre National de la Danse Pantin, Independent Dance / Siobhan Davies Studios, La Ménagerie de Verre, Oficina Cultural Oswalde de Andrade, Arlequi, Chez Bushwick, Sala Crisantempo, Centro Nacional de las Artes (DF), Caja Escénica del Teatro de Ciertos Habitantes i Maré Center for the Arts. Przez ostatnie dwadzieścia lat, przyczynił się do rozwoju badań Body Weather, zainicjowanych przez Mina Tanakę i jego współpracowników, jako członek zespołu Tanaki – Mai Juku, farmy Body Weather w Japonii jak i później, pracując z założycielami ruchu w Stanach Zjednoczonych i Europie, m.in. Oguri i Christine Quoiraud.

 

Szczegółowy informacje o projekcie i artystach znajdują się na stronie: http://www.kana.art.pl/repertuar/wpis/okno-zblizenia-przeplywy,642.

 

Projekt Okno – Zbliżenia dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury z programu Edukacja kulturalna.  

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close