Wersja do druku

Udostępnij

24 listopada o godzinie 18.00 w Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie odbędzie się pierwszy odcinek Otwartej Sceny Olsztyńskiego Teatru Tańca – cyklu prezentującego olsztyńskiej widowni najciekawsze propozycje z zakresu teatru tańca oraz sztuki performatywnej. W ramach cyklu regularnie będą pokazywane spektakle Olsztyńskiego Teatru Tańca, a także gościnnie spektakle innych twórców.

 

Podczas tego wieczoru pokazane zostaną trzy prace – dwie kilkunastominutowe etiudy: zeSTROjeNIE Marty Jakimichy i Pauliny Spiel i La la la la la Magdaleny Widłak oraz spektakl OVER GROUND w choreografii Katarzyny Grabińskiej. Każdy spektakl ma inny wymiar artystyczny i pokazuje zupełnie odrębną rzeczywistość. Jednak, mimo różnic, każdy z nich dotyka spraw najbliższych człowiekowi, takich jak partnerstwo, macierzyństwo, śmierć oraz żałoba.

 

Po spektaklach odbędzie się rozmowa z artystami.

 

 

OVER GROUND

 

Spektakl powstał w ramach nagrody w otwartym, kilkuetapowym, międzynarodowym konkursie Of Death and Dying, przyznanej Katarzynie Grabińskiej wraz z zespołem Pracownia Tańca PRYZMAT Fundacji Tańca i Sztuki ARToffNIA. Nagrodą była rezydencja artystyczna w Tenuta Dello Scompiglio w Vorno, w Toskanii, we Włoszech, gdzie zespół przebywał od 26 października do 11 listopada 2018.

 

Program rezydencyjny obejmował pracę nad dalszym procesem choreografii OVER GROUND (wielokrotnie nagradzanej na festiwalach), która stanowiła bazę wyjściową do powstania nowego projektu odnoszącego się do tematyki śmierci i umierania. W procesie wzięli udział tancerze: Katarzyna Rutkowska, Marta Jakimicha, Paulina Spiel, Monika Parafiniuk, Łukasz Szleszyński oraz gościnnie VJ Tonda Kinoko, współpracujący z zespołem nad stroną wizualną spektaklu. Choreografię i koncepcję spektaklu przygotowała Katarzyna Grabińska.

 

10 listopada 2018 odbył się pokaz pracy podsumowujący rezydencję w Tenuta Dello Scompiglio w Vorno, przed włoską publicznością.

 

Organizatorem projektu jest włoskie stowarzyszenie Associazione Culturale Dello Scompiglio. Projekt skierowany był do artystów z różnych dziedzin sztuki (wizualnej, teatralnej, muzycznej itp.). Koncentrował się na indywidualności w odniesieniu do śmierci, a dokładniej, do jej trzech wymiarów: wymiaru społeczno-politycznego (eutanazja, aborcja, samobójstwo, kara śmierci lub przypadkowa śmierć w wyniku konfliktów lub klęsk żywiołowych), wymiaru ideologicznego (ateizm, agnostycyzm i religijne, ezoteryczne i mistyczne przekonania o możliwości życia po śmierci) i wymiaru związanego z różnymi rytuałami pogrzebowymi i procesem żałoby. Celem projektu było zachęcenie do refleksji nad złożonością i różnorodnością elementów związanych ze śmiercią i umieraniem, poprzez realizacje, które mają skupić się na aspektach związanych z wymienionymi powyżej trzema wymiarami.

 

Choreografia: Katarzyna Grabińska

Wykonanie: Paulina Spiel, Marta Jakimicha, Łukasz Szleszyński, Monika Parafiniuk, Katarzyna Rutkowska

Wideo: VJ Tonda Kinoko

Produkcja: Fundacja Tańca i Sztuk ARToffNIA
Czas trwania: 38 min

 

La la la la la

 

Inspiracją dla powstania solowego spektaklu La la la la la był temat macierzyństwa. Film Romana Polańskiego Dziecko Rosemary dostarczył materiału muzycznego. Kwestia macierzyństwa rozumiana jest tu jako dwuznaczny dla kobiety etap, pełen sprzecznych uczuć, emocji, potrzeb i przemyśleń. Dwubiegunowość była wyjściem dla poszukiwań ruchowych. Obowiązek kontra chęć, poświęcenie kontra spełnienie, strach i zmęczenie kontra siła. Zasada kontrastu spowodowała obracanie się w przeciwstawnych jakościach ruchu – płynność, lekkość zestawione zostały z ruchem ostrym, ciętym, zatrzymywanym. Sprzeczność pojawia się także w odrębnej pracy kończyn górnych, w przeważającej części skoncentrowanych na temacie oraz pracy kończyn dolnych, które często „uciekają” od matczynych obowiązków.

 

Magdalena Widłak

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (kierunek studiów-choreografia i techniki tańca). Jako tancerka współpracowała z Elwirą Piorun z Teatru Tańca Zawirowania, Maszą Triputsen, Karoliną Kroczak, Adamem Adamonisem, Pauliną Święcańską, Teatrem Tańca i Ruchu V6 w Łodzi (chor. Natalia Kielan). Obecnie związana z Rzeszowem, gdzie tańczy w Teatrze O.de.la (chor. Marta Bury) oraz współpracuje jako twórca ruchu scenicznego, a także jako wykonawca z Teatrem Maska. Zakwalifikowała się do programu dla początkujących choreografów Julidans Artists’ Lab w Amsterdamie i uczestniczyła w projekcie Stepping back if back is ahead Clary Amaral. Stworzyła etiudy ruchowe: solo La la la la la wielokrotnie modyfikowane i pokazywane na konkursach i festiwalach w Polsce oraz trio Szkice węglem w ramach Stypendium twórczego Marszałka Województwa Podkarpackiego. Przygotowała spektakl solowy Studium (Przypadku) Strachu, S.(P.)S. w ramach 9. Obserwatorium Artystycznego Entree – wygranej rezydencji w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Od września bieżącego roku pracuje jako tancerka w projekcie Olsztyński Teatr Tańca. Prolog. Aktywnie działa również jako instruktorka tańca.

 

Choreografia i wykonanie: Magdalena Widłak

Konsultacje: Kamil Dobrowolski

Czas trwania: 16 minut

 

zeSTROjeNIE

 

Spektakl zeSTROjeNIE otrzymał tytuł NAJLEPSZEGO DUETU (BEST DUO DANCE PERFORMANCE) podczas Międzynarodowego Festiwalu Solo Duo Dance Festival 2018 w Budapeszcie, na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym 3…2…1…TANIEC! 2018 w Krakowie, pierwszą nagrodę indywidualną przyznaną przez Jacka Przybyłowicza, oraz zajął III miejsce podczas międzynarodowego festiwalu Festival koreografskih minijatura (Festival of Choreographic Miniatures) w Belgradzie. Spektakl otrzymał też zaproszenie na Festiwal Kalejdoskop w Białymstoku, Mandala Performance Festiwal we Wrocławiu, Scenę Tańca Studio w Warszawie i na Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie, do wieczoru Młoda Polska.

 

Tancerki w wyniku poszukiwań́ różnych form ruchu scenicznego tworzą̨ jeden organiczny twór. Podjęte ryzyko badań nad ruchem nadaje odkrywczy, nacechowany temperamentem obraz. Zauważymy tu dominację zaakcentowaną czasem agresją, ale też pokorą i uległością, a wszystko zamknięte jest w zrównoważonym partnerowaniu, które nadaje choreografii organiczną ekspresję.

 

Choreografia i wykonanie: Marta Jakimicha, Paulina Spiel
Opiekun artystyczny: Katarzyna Grabińska
Produkcja: Fundacja Tańca i Sztuk ARToffNIA

Czas trwania:  11 minut

 

***

 

Organizator: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA

Miejsce: Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie, ul. Parkowa 1

 

Bilety do nabycia: www.bilety24.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close