Wersja do druku

Udostępnij

Z okazji 70-Iecia istnienia Opery Bałtyckiej w Gdańsku, które przypadło w 2020 roku, zespół zaprasza na premierę spektaklu Judyta/Syn marnotrawny/Święto wiosny do muzyki Arthura Honeggera, Claudea Debussyego i Igora Strawińskiego w opracowaniu Joségo Marii Floréncia (kierownictwo muzyczne), Romualda Wiczy-Pokojskiego (reżyseria), Ewy Wycichowskiej (choreografia), Zuzanny Kubicz (scenografia), Zofii Komasy (kostiumy) i Agnieszki Długołęckiej (przygotowanie chóru). Spektakl został zarejestrowany z wyprzedzeniem i będzie wyemitowany 23 kwietnia o godz. 19.00 i 24 kwietnia o godz. 18.00. Dostęp w cenie 25 zł.  

 

Podstawą Święta wiosny jest choreografia dla zespołu i ta w gdańskiej inscenizacji, w pewnym sensie, nawiązuje do moich wcześniejszych spektakli. Wprowadzam tu jednak kolejną formę, będącą w opozycji do tego, co zostało wcześniej stworzone, jaką jest to co kocham, czyli teatr tańca. Zderzają się więc tu dwa gatunki balet współczesny i właśnie teatr tańca. Takie działanie jest praktykowane przez wielu uznanych choreografów, którzy sięgając kolejny raz po konkretne dzieło, starają się je zobaczyć na nowo, odnieść je do obecnej rzeczywistości. Różne odwołania to też różna przestrzeń scenograficzna, ta w Gdańsku jest bardzo współczesna. Wizualnym elementem spektaklu staje się tu również obecność orkiestry, wpisanej w plan gry. Naturalnie powstają więc trzy terytoria. Pierwsze to widzowie, drugie orkiestra i dyrygent, a dopiero trzecie to miejsce baletu. Myśląc o inscenizacji Święta wiosny, o choreografii i roli tańca we wszystkich trzech częściach wieczoru, biorę pod uwagę właśnie ten współczesny układ, w którym muzyka jeszcze silniej oddziałuje na widza i wpływa na formę spektaklu. Staram się też, by wszystkie trzy części były spójne. Elementem, który je łączy jest kobieta, silna tak jak Judyta, kobieta kochająca przywołana w Synu marnotrawnym i w Święcie wiosny kobieta, która staje się ofiarą, i to dość współczesną ofiarą.

Ewa Wycichowska, fragment programu

 

Z programu:

Wychodząc z założenia, że opera to przede wszystkim przeżycie duchowe, pragniemy przedstawić naszej publiczności przegląd estetyk i tematów, których zróżnicowanie pozwoli pokazać kunszt artystyczny wszystkich zespołów Opery Bałtyckiej. Od starotestamentowej historii o Judycie, przez pogańskie Święto wiosny, po przypowieść o synu marnotrawnym  muzyka Arthura Honeggera, Igora Strawińskiego i Claudea Debussyego nawiązuje do literackich pierwowzorów, uwypuklając niejednoznaczność poruszanej w nich problematyki. Przede wszystkim jednak te trzy dzieła łączy miłość  matczyna, bohaterska, poddańcza, heroiczna, czysta, nieuświadomiona. Trzy na pozór odrębne historie opowiedziane zostaną językiem teatru tańca i teatru operowego.

 

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: José Maria Florncio

Reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski

Choreografia: Ewa Wycichowska

Scenografia: Zuzanna Kubicz

Kostiumy: Zofia Komasa

Przygotowanie chóru: Agnieszka Długołęcka

Asystent kierownika muzycznego: Michał Krężlewski

Asystentka reżysera: Magdalena Szlawska

Asystentka kostiumografa: Ewelina Guzewicz

 

Premiera dofinansowana została ze środków Miasta Gdańska.

 

Więcej informacji o spektaklu oraz o biletach na stronie operabaltycka.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close