Wersja do druku

Udostępnij

28 czerwca 1950 roku w Gdańsku miała miejsce premiera Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiktora Brégy, pod kierownictwem muzycznym Zygmunta Latoszewskiego, z choreografią Janiny Jarzynówny-Sobczak. To jednocześnie data, którą uznaje się za początek istnienia Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a więc również jej zespołu baletowego. 

 

Zespół taniecPOLSKA.pl serdecznie gratuluje jubileuszu i życzy kolejnych co najmniej 70 udanych sezonów!

 

Pierwsza pełnospektaklowa premiera taneczna odbyła się niespełna dwa lata później, ale to właśnie 28 czerwca 1950 roku zespół baletowy zadebiutował na scenie, wówczas jeszcze Studia Operowego w Gdańsku. Janina Jarzynówna-Sobczak, twórczyni baletu Opery Bałtyckiej, szkoły baletowej w Gdańsku, a przede wszystkim bardzo ważna postać w historii baletu w Polsce, tak wspominała początki pracy: (…) nie było na Wybrzeżu tancerzy, nie było szkoły baletowej, która spełniałaby wszystkie profesjonalne wymogi, nie było odpowiedniego lokalu. Racje opery zwyciężyły. Będzie balet! W tamtych czasach tak wiele spraw nierealnych do urzeczywistnienia – stało się realnymi (…) Wysiłek ludzki ponad miarę, uciążliwe warunki pracy, ciągle zmieniające się sale ćwiczeń, zupełnie nieprzystosowane do bardzo specyficznych potrzeb baletu – zanim wylądowaliśmy we własnej małej salce w budynku obecnej Opery Bałtyckiej przy al. Zwycięstwa (…) Tutaj tancerze poznawali baletowe abc, tutaj kształtowała się tak trudna świadomość klasycznej postawy (…) Jeszcze w pełni nie rozpoczęła się nauka, a już scena upominała się o swoje prawa. Zaczęły się pierwsze próby do scen baletowych z opery „Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego.

 

Jubileusz 70-lecia przypada w trudnym dla wszystkich czasie. Opera Bałtycka przygotowuje się jednak do ponownego spotkania z publicznością i świętowania rocznicy podczas szeregu spektakli, koncertów i premier, na które zapraszać będzie od połowy sierpnia. Na listopad zaplanowana jest premiera wyjątkowa. Złożą się na nią trzy tytuły: starotestamentowa historia o Judycie, na wskroś pogańskie Święto wiosny i nowotestamentowa przypowieść o synu marnotrawnym do muzyki Honeggera, Strawińskiego i Debussy’ego. Takie zestawienie tytułów pozwoli pokazać kunszt artystyczny wszystkich zespołów Opery Bałtyckiej podczas jednego wieczoru. Za stronę muzyczną całego wieczoru odpowiada maestro José Maria Florêncio, reżyserem operowych jednoaktówek Judyty i Syna marnotrawnego jest Romuald Wicza-Pokojski, choreografię do Święta wiosny przygotowuje natomiast Ewa Wycichowska.

 

Z okazji jubileuszu Opera chciałaby również stworzyć wspólnie z widzami internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej. 70 lat to tysiące spektakli, koncertów i innych wydarzeń muzycznych, ale również miliony widzów, emocji, wzruszeń, wspomnień. Opera Bałtycka zawraca się do swoich widzów, którzy mają do opowiedzenia interesujące operowe historie lub są posiadaczami unikatowych zdjęć, autografów artystów występujących lata temu na gdańskiej scenie czy innych pamiątek związanych z Operą Bałtycką do podzielenia się nimi. 

 

Będą one publikowane na stronie Opery, a najciekawsze z nich być może trafią do publikacji przygotowywanej z okazji 70-lecia Opery. Wspomnienia, zdjęcia, pamiątki można wysłać mailem na adres: marta.boleska@operabaltycka.pl, pocztą na adres: Opera Bałtycka, al. Zwycięstwa 15, 80-219 Gdańska (koniecznie z dopiskiem „70 lat Opery) lub przynieść je osobiście (Opera prosi o wcześniejszy kontakt telefoniczny: 58 763 49 12 w. 336). Wspomnienia zbierane są do końca sierpnia 2020 roku.

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close