Pierwszym polskim powojennym wystawieniem Dziadka do orzechów było przedstawienie Studia Operowego w Bydgoszczy: balet Czajkowskiego w choreografii Rajmunda Sobiesiaka zaprezentowano 10 kwietnia 1956 roku.
Przygotowywana przez Operę Nova wersja odbiegać będzie od tamtej historycznej realizacji. Główne role powierzono młodym tancerzom. Zaproszenie dyrekcji bydgoskiej Opery do stworzenia choreografii przyjął jeden z najwybitniejszych twórców: tancerz, baletmistrz i choreograf, z pochodzenia Kanadyjczyk, Europejczyk z wyboru – Paul Chalmer. Tańczył m.in. w choreografiach Georgesa Balanchine’a, Jiříego Kyliána, Kennetha MacMillana, Johna Neumeiera, Williama Forsythe’a i Uwe Scholza. Partnerował takim primabalerinom jak Carla Fracci, Marcia Haydée, Birgit Keil, Natalia Makarowa, Ekaterina Maximova, Eva Evdokimova, Lynn Seymour, Susan Jaffe i Evelyne Desutter.
Jego kontakt z Dziadkiem do orzechów sięga dzieciństwa, kiedy po raz pierwszy wystąpił z Narodowym Baletem Kanady. Księcia lub Kawalera Cukrowej Wróżki tańczył w ponad 1000 pokazów inscenizacji Dziadka… Muzyka Czajkowskiego pozostaje dla niego nieustającą inspiracją. Tancerze baletu Opery Nova podkreślają, iż tworzona przez Chalmera choreografia jest niezwykle interesująca, ale i bardzo wymagająca technicznie. Jak mówi sam choreograf, niezwykle pomocną w osiągnięciu tego celu jest wizja sceniczna zaproponowana przez scenografa.
W przypadku najbliższej bydgoskiej premiery to zadanie spoczywające na Mariuszu Napierale, który wymogi widowiska baletowego rozumie bardzo dobrze. Dla Opery Nova przygotowywał scenografie do Pana Twardowskiego, Kopciuszka, współpracował przy Fascynacjach i Magicznych zabawkach, koncertach sylwestrowych. Jego wizytówką pozostają monumentalne dekoracje do opery Rusałka. Zdradza, że Dziadek do orzechów będzie jedną z największych produkcji na scenie bydgoskiej opery, z dużą liczą rekwizytów (m.in. wielka choinka, karuzela) i zmian dekoracji. Dzięki temu będzie można poczuć już wyjątkowy klimat Świąt Bożego Narodzenia.
Do grona realizatorów udało się ponownie pozyskać Holendra, Jordana Tuinmana, który ma na swym koncie prace dla Nederlans Dans Theater, a w Bydgoszczy wyreżyserował światła do wieczoru baletowego Fascynacje, na który składają się choreografie Jormy Elo i Mauro de Candia, pozostających w repertuarze bydgoskiej Opery. Za projekcje multimedialne odpowiada Krystian Drywa, projekty animacji przygotowuje Adam Keller. Efekt ich pracy powinien już być widoczny na sobotniej próbie.
Agata Uchman, współpracująca po raz kolejny z Napierałą, zaprojektowała przepiękne kostiumy (pracownie krawieckie Opery uszyły ich blisko 250; największy zachwyt budzą te wykonane z ulotnej organdyny mist do „walca kwiatów”) oraz niezwykle sugestywne maski myszy i szczurów, wykonane w bydgoskiej pracowni rekwizytorskiej.
Muzyka Czajkowskiego jest genialna. Orkiestra pracuje nad partyturą Dziadka do orzechów pod muzycznym kierownictwem Macieja Figasa. Próby zespołów wkroczyły w decydująca fazę, już na scenie Opery Nova.
Premiera zaplanowana jest w sobotę oraz niedzielę 24 i 25 października o godz. 19.00. Na siedem spektakli tego tytułu do końca bieżącego roku bilety na wszystkie są już wyprzedane. Na kolejne spektakle Dziadka do orzechów w styczniu i lutym 2016 roku sprzedaż rozpocznie się 19 października.
Realizatorzy:
choreografia: Paul Chalmer
kierownictwo muzyczne: Maciej Figas
scenorafia: Mariusz Napierała
kostiumy: Agata Uchman
reżyseria świateł: Jordan Tuinman
efekty multimedialne: Krystian Drywa
projekty animacji: Adam Keller
przygotowanie chóru żeńskiego: Henryk Wierzchoń
przygotowanie chóru dziecięcego: Izabela Cywińska-Łomżyńska
asystent choreografa: Małgorzata Chojnacka
asystent dyrygenta: Maciej Wierzchoń