Wersja do druku

Udostępnij

Po pięciu latach od realizacji Zniewolonego umysłu Robert Bondara ponownie pracuje z zespołem baletu Opery Nova w Bydgoszczy przekazując choreografie do utworów Karola Szymanowskiego Stabat Mater i Harnasie. Uroczysta premiera uświetniająca obchody 60.rocznicy  bydgoskiej sceny operowej odbędzie się 22 października 2016 o godz. 19.00 (kolejny pokaz 23 października o godz. 18.00).

 

Artysta zaprosił do współtworzenia  spektaklu scenografkę Julie Skrzynecką, z którą współpracował przy powstawaniu swoich baletów jak Persona i Nevermore…? (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie), Čiurlionis (Litewski Narodowy Teatr  Opery i Baletu  w Wilnie), Ognisty ptak. Cudowny mandaryn (Opera Wrocławska).

 

Robert Bondara mówi o swojej choreografii do Stabat Mater:

 Mam nadzieję, że nadanie bardziej ludzkiego wymiaru tej historii poprzez jej uniwersalizm sprawi, że stanie się ona jeszcze bliższa widzom. Spektakl w swojej konstrukcji przyjmuje nieco atmosferę swoistego obrzędu, którego celem jest przywołanie i przeżycie dobrze znanych wydarzeń na nowo.

 

oraz o Harnasiach:

Na dalszy plan został więc odsunięty ludowy koloryt ustępując miejsca na głębsze wniknięcie w osobowości postaci, ich rozterki, motywy, ale również relacje międzyludzkie i zależności społeczne, które niejednokrotnie wpływają na podejmowane decyzje.

 

Spektakl oczekiwany jest z wielkim zainteresowaniem i zapowiadany przez media jako jedna z najciekawszych premier października. Bydgoscy tancerze są w znakomitej kondycji , a praca z Robertem Bondarą, mimo wielkiego wysiłku na sali prób, daje ogromną satysfakcję artystyczną. Kierownik Baletu Opery Nova, Ilona Jaświn-Madejska nie kryje zadowolenia  z pozyskania do współpracy cenionego choreografa i liczy na kolejne znakomite przedstawienie( przypomnijmy, że w ostatnich latach pracowali z bydgoskim baletem tak znani twórcy jak Jorma Elo czy Paul Chalmer).

 

Równolegle próby odbywają soliści, chór i orkiestra Opery Nova pod batutą sprawującego kierownictwo muzyczne premiery Macieja Figasa. Utwory Szymanowskiego, jednego z największych kompozytorów XX wieku , wejdą do repertuaru bydgoskiej sceny po raz pierwszy w jej 60.letniej historii. W przyszłym tygodniu zespoły artystyczne rozpoczynają wspólne próby na scenie.

 

Więcej informacji

 

Realizatorzy:

inscenizacja i choreografia:  Robert Bondara

kierownictwo muzyczne: Maciej Figas

scenografia i kostiumy: Julia Skrzynecka

przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń

reżyseria świateł: Maciej Igielski

 

Premiera objęta została honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

**8

 

Robert Bondara – tancerz, choreograf i pedagog. Artysta Polskiego Baletu Narodowego. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, z którym współpracuje obecnie jako wykładowca oraz studiów podyplomowych – managerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Początkowo występował w Łódzkim Teatrze Muzycznym, a następnie przeniósł się do Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2005 roku dołączył do Baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego, a w 2008 roku rozpoczął współpracę z Warszawskim Teatrem Tańca Aleksandry Dziurosz.

 

Jest laureatem II nagrody (pierwszej nie przyznano) oraz Nagrody Specjalnej Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej w Warszawie (2008), nagrody im. Jana Kiepury w kategorii Choreograf Roku 2011 w Polsce oraz finalistą XXVII i XXIX Międzynarodowego Konkursu dla Choreografów w Hanowerze (2013, 2015). Odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2016)”.

Uczestniczył w Warsztatach Choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego przegotowując balety When You End and I Begin… do muzyki Pawła Szymańskiego (praca włączona potem do kameralnego repertuaru zespołu) The Garden’s Gates z muzyką Szabolcsa Esztényia,8m68 do muzyki Amona Tobina oraz Współczynnik przenikania, Czkawka do muzyki Michała Jacaszka i Take Me With You do muzyki Radiohead.

 

W 2011 roku był gościem bydgoskiej Opery Nova, dla której zrealizował autorski spektakl baletowy Zniewolony umysł inspirowany książką Czesława Miłosza z muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara. W tym samym roku stworzył dla Polskiego Baletu Narodowego kolejny autorski spektakl Persona, do muzyki Aldony Nawrockiej, Arvo Pärta i Pawła Szymańskiego, a w 2013 odbyła sie prapremiera spektaklu zrealizowanego dla Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie pt. Čiurlionis. W 2014 roku przygotował dla baletu Opery Wrocławskiej spektakle Cudowny Mandaryn i Ognisty ptak. W tym samym roku zrealizował dla Polskiego Baletu Narodowego Nevermore…? zaprezentowany wraz z Mszą polową Jiří Kyliána i Zielonym stołem Kurta Joossa w spektaklu pt. 1914. Premiera odbyła się w ramach VI Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 zrealizował swoje choreografie m.in. dla zespołów Company E w Waszyngtonie i Kieleckiego Teatru Tańca.

 

Jego choreografie były prezentowane m.in. na Ogólnopolskim Konkursie Baletowym w Gdańsku, Międzynarodowej Gali Gwiazd Baletu w Szczecinie, Festiwal Didura w Sanoku, XLIII Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Kuopio, w moskiewskim Teatrze Bolszoj, w Bergen i Stavanger w Norwegii, Dance Salad Festival w Houston, The John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie, na Dancing Poznań – Festiwalu Teatrów Tańca w Poznaniu, Scenie Tańca Studio w Warszawie, oraz w programach II- VI Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close