Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na premierę Coppelii – baletu komicznego w choreografii Jacka Tyskiego, na podstawie libretta Charlesa Nuittera i Arthura Saint-Léona, do muzyki Léo Delibes’a. Pomysł na libretto o tematyce lalkowej wyszedł od francuskiego choreografa. Jest ono oparte na nowelach wielkiego romantycznego pisarza i muzyka, E.T.A. Hoffmanna: Piaskun (oryg. Der Sandmann) oraz nietłumaczonej na język polski Die Automate.
Tytuł po raz pierwszy pojawia się w repertuarze bydgoskiej Opery. Premierowe spektakle będą grane 9, 10 i 12 listopada, a następnie Coppelię będzie można zobaczyć w lutym 2020 roku.
Balet komiczny w dwóch aktach, trzech obrazach
Libretto: Charles Nuitter i Arthur Saint-Léon (wg nowel E.T.A. Hoffmanna Piaskun i Die Automate)
Muzyka: Léo Delibes
Prapremiera: 25 maja 1870, Théâtre Impérial de l’Opéra, Paryż
Premiera polska: 7 grudnia 1882, Teatr Wielki w Warszawie
Choreografia: Jacek Tyski
Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas
Scenografia: Olga Skumiał
Kostiumy: Firma SoFancy-Paweł Koncewoj
Stylista fryzur i charakteryzacja: Marek Bryczyński
Projekcje multimedialne: Piotr Bednarczyk
Asystenci choreografa: Olga Karpowicz, Marcin Krajewski
Asystent dyrygenta: Jagoda Wyrwińska
Opracowanie materiałów orkiestrowych: Paweł Grajnert
Plakat: Sylwia Szyrszeń
oraz: Balet i Orkiestra Opery Nova
Realizatorzy:
Jacek Tyski – tancerz, choreograf. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz Hamburskiej Szkoły Baletowej Johna Neumeiera. Laureat I Nagrody w kategorii juniorów VIII Konkursu Tańca w Gdańsku (1993), a także II Nagrody Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Tancerzy Prix de Lausanne (1994), Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury (2016), a także nagrody ZAiKS-u za twórczość choreograficzną (2018). Współpracował z Baletem Hamburskim, madryckim Compaña Nacional de Danza Nacho Duato, w Las Palmas współtworzył Ballet de Gran Canaria. Solista baletu Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie. W swoim repertuarze ma partie w baletach takich choreografów, jak: John Neumeier, Nacho Duato, William Forsythe, Jiří Kylián, Mats Ek, Jiacopo Godoni, Boris Ejfman, Krzysztof Pastor, Emil Wesołowski, Ohad Naharin i Ed Wubbe.
Olga Skumiał – reżyserka światła, scenografka. Absolwentka Instytutu Sztuk Scenicznych w Liverpoolu założonego przez Sir Paula McCartneya. Doświadczenie w zakresie reżyserii światła zdobywała w teatrach północnej Anglii i Londynu. Pracowała w takich teatrach jak m.in. Everyman and Playhouse, Unity, w Liverpoolu The Lowry w Manchesterze oraz Sadler’s Wells w Londynie. Współpracowała m.in. z Peterem Mumfordem i Lucy Carter – laureatami brytyjskiej nagrody teatralnej The Lawrence Olivier Award. Półfinalistka Limbury Prize – prestiżowego konkursu scenograficznego organizowanego co dwa lata przez Teatr Narodowy w Londynie.
Marek Bryczyński – stylista. Ukończył charakteryzację teatralno-filmową w Wyższej Szkole Artystycznej Agaty Manowskiej. Wielokrotnie pracował przy sesjach zdjęciowych do magazynów, pokazach mody takich marek jak Levis czy Puma oraz przy spektaklach teatralnych i filmach. Współtworzył wizerunek licznej grupy aktorek, wokalistek i tancerzy. Autor charakteryzacji do spektakli Jacka Tyskiego: Hamlet, Alicja w Krainie Czarów oraz Requiem. Współpracował z takimi reżyserami, jak: Maciej Bochniak, Marek Koterski, Krzysztof Zanussi.