Wersja do druku

Udostępnij

Opera Śląska w Bytomiu informuje, że zaplanowana na sobotę premiera spektaklu baletowego Requiem d-moll w choreografii Jacka Tyskiego została przesunięta na piątek 19 marca. Kolejne spektakle będą grane 10 i 11 kwietnia.

 

Requiem d-moll KV 626, ostatnia kompozycja Wolfganga Amadeusa Mozarta, ma kunsztowną formę, jest bogata pod względem melodycznym i harmonicznym. Historia utworu jest jednak nietypowa: Mozart nie zdążył go dokończyć, poza tym został on zamówiony przez tajemniczego posłańca, a anonimowy zleceniodawca nie określił formy i terminu wykonania zadania. Kompozytor przekonany był, że msza żałobna jest pisana dla niego, czas pisania requiem zbiegł się bowiem z jego chorobą – muzyk pracował nad dziełem z łóżka, wyczerpany i pozbawiony sił. Twórca rozpłakał się po usłyszeniu pierwszych taktów Lacrimosy podczas prób głosowych i kilkanaście godzin później zmarł. 

 

Jacek Tyski, choreograf bytomskiej inscenizacji, nie traktuje dzieła Mozarta jako typowej mszy żałobnej. Każda część requiem dysponuje własną dynamiką, strukturą i emocjami. Sam utwór odczuwany jest przez niego jako rozliczenie z siłą większą i potężniejszą od człowieka. Nie rozpatruje jej w kontekście konkretnej religii, nadając sztuce szersze przesłanie. W choreografii Tyskiego taniec współgra z tkanką dźwiękowa, tworząc pełną, nierozerwalną kompozycję.

 

Choreograf powiedział: „Nie żyjemy w czasach średniowiecznych, kiedy taniec uważano za coś grzesznego. Ciało tancerza jest instrumentem, tak jak skrzypce dla muzyka czy głos dla śpiewaka. Przekaz w tym utworze jest ilustrowany nie tylko poprzez dźwięki, ale także poprzez taniec. Dopiero wtedy ten jest pełny, perfekcyjny, pokazujący cała paletę emocji. Nie widzę już innej inscenizacji Requiem niż taneczna, połączona z chórem”.

 

Dzięki choreografii Jacka Tyskiego, muzyka zyskuje zupełnie nowy wymiar i stanowi wraz z tańcem wspólną, nierozłączną kompozycję.

 

 

 

 

Na scenie Opery Śląskiej wystąpi Balet Opery Śląskiej oraz soliści: sopran – Ewelina Szybilska, Anna Wiśniewska-Schoppa, alt – Anna Borucka, tenor – Maciej Komandera, Adam Sobierajski, bas – Bogdan Kurowski, Zbigniew Wunsch oraz Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod kierownictwem muzycznym Francka Chastrusse Colombiera.

 

Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent– rezydent”

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close