
Na zdjęciu: Paulina Święcańska „Drzewo życia”. Fot. Marta Ankiersztejn.
W Wielkim Tygodniu, a dokładnie podczas Triduum Paschalnego chrześcijanie kontemplują temat śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. W tych dniach na scenie Opery Wrocławskiej Requiem d-moll, wielkie dzieło wokalno-instrumentalne Wolfganga Amadeusza Mozarta, po raz pierwszy w Polsce wykonane zostanie w formie spektaklu baletowego. Zespół baletowy Opery Wrocławskiej wystąpi w choreografii Jacka Tyskiego, który przeniesie rozważania eschatologiczne na płaszczyznę tańca. Terminy spektakli są nieprzypadkowe (13-15 kwietnia o godz. 19.00) – wsłuchanie się w słowa żałobnej mszy (requiem) wzmocnione wymową tańca baletowego ma pomóc nam wejść głębiej w symbolikę tego szczególnego dla chrześcijan czasu i przygotować się do zbliżających się świąt wielkanocnych.
Tancerzom towarzyszyć będą śpiewacy: Joanna Moskowicz, Maria Rozynek-Banaszak, Katarzyna Haras-Kruczek, Iryna Zhytynska, Igor Stroin, Aleksander Zuchowicz, Marek Paśko i Tomasz Rudnicki. Chór Opery Wrocławskiej pod kierownictwem Anny Grabowskiej-Borys nie tylko zaśpiewa, ale, zgodnie z koncepcją Jacka Tyskiego, będzie także uczestniczył w wykonaniu warstwy choreograficznej. Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Wrocławskiej pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego. Za stronę wizualną spektaklu odpowiadają: Karol Dutczak (scenografia), Otto Bubeniček (kostiumy), Karolina Mełnicka (projekcje wideo) i Olga Skumiał (reżyseria świateł).
O spektaklu:
Wszyscy pamiętamy tę scenę: jegomość w czarnym płaszczu i masce składa zamówienie na mszę żałobną u oniemiałego ze strachu Mozarta. Ten, przyjmując propozycję, nie wie jednak, że chodzi o muzykę na jego własny pogrzeb. Miloš Forman w swym filmowym arcydziele Amadeusz przydał diabelskich cech Salieriemu, choć w rzeczywistości Requiem d-moll nie było inspirowane ani przez legendarnie już zawistnego adwersarza, ani przez siły nieczyste.
Potęga i artyzm ostatniego w życiu Wolfganga Amadeusza Mozarta dzieła prowokuje do patrzenia nań ze szczególną uwagą. Requiem d-moll KV 626, jeśli odejść od popularnych kontekstów, jest dziełem głęboko zanurzonym w tradycji chrześcijańskiej, z którego fraz wyziera refleksja o końcu i początku. Requiem zabrzmi w Operze Wrocławskiej w Wielkim Tygodniu, ale w wersji poszerzonej o warstwę baletową. Wielkie dzieło na chór, solistów i orkiestrę wzbogaci choreografia Jacka Tyskiego, który przeniesie rozważania eschatologiczne na płaszczyznę tańca.
Choreografia: Jacek Tyski
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia: Kartol Dutczak
Kostiumy: Otto Bubeníček
Reżyseria świateł: Olga Skumiał
Projekcje wideo: Karolina Mełnicka
Przygotowanie chóru: Anna Grabowska-Borys
Obsada
Balet
Partie solowe
Magdalena Ciechowicz, Daniel Agudo Gallardo, Natsuki Katayama, Dajana Kłos
Partie solowe:
Remy Lamping, Rina Nishiuchi, Sergii Oberemok, Łukasz Ożga
Soliści
Sopran
Joanna Moskowicz
Mezzosopran
Iryna Zhytynska
Tenor
Igor Stroin
Bas
Marek Paśko