Wersja do druku

Udostępnij

W Wielkim Tygodniu, a dokładnie podczas Triduum Paschalnego chrześcijanie kontemplują temat śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. W tych dniach na scenie Opery Wrocławskiej Requiem d-moll, wielkie dzieło wokalno-instrumentalne Wolfganga Amadeusza Mozarta, po raz pierwszy w Polsce wykonane zostanie w formie spektaklu baletowego. Zespół baletowy Opery Wrocławskiej wystąpi w choreografii Jacka Tyskiego, który przeniesie rozważania eschatologiczne na płaszczyznę tańca. Terminy spektakli są nieprzypadkowe (13-15 kwietnia o godz. 19.00) – wsłuchanie się w słowa żałobnej mszy (requiem) wzmocnione wymową tańca baletowego ma pomóc nam wejść głębiej w symbolikę tego szczególnego dla chrześcijan czasu i przygotować się do zbliżających się świąt wielkanocnych.

 

Tancerzom towarzyszyć będą śpiewacy: Joanna Moskowicz, Maria Rozynek-Banaszak, Katarzyna Haras-Kruczek, Iryna Zhytynska, Igor Stroin, Aleksander Zuchowicz, Marek Paśko i Tomasz Rudnicki. Chór Opery Wrocławskiej pod kierownictwem Anny Grabowskiej-Borys nie tylko zaśpiewa, ale, zgodnie z koncepcją Jacka Tyskiego, będzie także uczestniczył w wykonaniu warstwy choreograficznej. Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Wrocławskiej pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego. Za stronę wizualną spektaklu odpowiadają: Karol Dutczak (scenografia), Otto Bubeniček (kostiumy), Karolina Mełnicka (projekcje wideo) i Olga Skumiał (reżyseria świateł).

 

O spektaklu:

Wszyscy pamiętamy tę scenę: jegomość w czarnym płaszczu i masce składa zamówienie na mszę żałobną u oniemiałego ze strachu Mozarta. Ten, przyjmując propozycję, nie wie jednak, że chodzi o muzykę na jego własny pogrzeb. Miloš Forman w swym filmowym arcydziele Amadeusz przydał diabelskich cech Salieriemu, choć w rzeczywistości Requiem d-moll nie było inspirowane ani przez legendarnie już zawistnego adwersarza, ani przez siły nieczyste.

Potęga i artyzm ostatniego w życiu Wolfganga Amadeusza Mozarta dzieła prowokuje do patrzenia nań ze szczególną uwagą. Requiem d-moll KV 626, jeśli odejść od popularnych kontekstów, jest dziełem głęboko zanurzonym w tradycji chrześcijańskiej, z którego fraz wyziera refleksja o końcu i początku. Requiem zabrzmi w Operze Wrocławskiej w Wielkim Tygodniu, ale w wersji poszerzonej o warstwę baletową. Wielkie dzieło na chór, solistów i orkiestrę wzbogaci choreografia Jacka Tyskiego, który przeniesie rozważania eschatologiczne na płaszczyznę tańca.

 

 

Choreografia: Jacek Tyski

Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski

Scenografia: Kartol Dutczak

Kostiumy: Otto Bubeníček

Reżyseria świateł: Olga Skumiał

Projekcje wideo: Karolina Mełnicka

Przygotowanie chóru: Anna Grabowska-Borys

 

Obsada

 

Balet

 

Partie solowe

Magdalena Ciechowicz, Daniel Agudo Gallardo, Natsuki Katayama, Dajana Kłos

 

Partie solowe:

Remy Lamping, Rina Nishiuchi, Sergii Oberemok, Łukasz Ożga

 

Soliści

 

Sopran

Joanna Moskowicz

 

Mezzosopran  

Iryna Zhytynska

 

Tenor  

Igor Stroin

 

Bas  

Marek Paśko

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close