Choreografia współczesna wtacza się do teatru i tak powstają Kuliści: osobliwa drużyna oferująca widzom nowe modele (współ)uczestnictwa w tym, co trudne do uchwycenia. Kulistów charakteryzuje wrażliwość i embrionalna potrzeba bliskości. Spektakl jest realizacją zwycięskiego projektu, wyłonionego w 4. edycji Konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia, organizowanego przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Powstał według koncepcji zespołowej, za jego choreografię odpowiada Weronika Pelczyńska, a za dramaturgię – Patrycja Kowańska. Premiera odbędzie się 15 stycznia o godz. 17.00, kolejny pokaz dzień później.

Wersja do druku

Udostępnij

Od twórców:

Osią spektaklu jest spotkanie teatru dramatycznego i choreografii współczesnej. W centrum akcji stawiamy ciało i jego narrację. Zastanawiamy się, jak dostrzegać treści w tym, co fizyczność nam komunikuje, a nie w tym, co jest na nią nakładane. Wszechobecna kultura wizualna oddala nas od samych siebie. Praktykując uważność i dzieląc się swoją wyobraźnią, kuliści wzmacniają kanał porozumienia pomiędzy różnymi narracjami ciała. Czy to jest dramat? Może być. Czy to komedia? Być może. Zależy od tego, kto patrzy. Próbując uruchomić jednostkową wrażliwość, budujemy przestrzeń dla współuczestnictwa. Praca nad Kulistami jest eksperymentem. Konstruując dramaturgię spektaklu, poruszamy się m.in. w kręgu zabawy z językiem, znaczeń słów czy ideologii. Spektakl przybliża widzowi choreografię jako formę ekspresji, a także zbliża go do pewnej „ciałości”, którą sam posiada lub której jest częścią.

Choreografia: Weronika Pelczyńska
Dramaturgia: Patrycja Kowańska
Kostiumy: Monika Nyckowska
Reżyseria świateł: Joanna Leśnierowska
Muzyka: Natan Kryszk
Koncept: praca zespołowa

Kreacja i wykonanie: Magda Fejdasz, Cecylia Jacewska-Caban, Monika Szpunar, Michał Świtała, Konrad Wosik

Sugerowany wiek widzów: +13

O konkursie:

W 2021 roku po raz czwarty Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu zaoferował młodym twórczyniom i twórcom możliwość realizacji projektu teatralnego według własnej koncepcji. Projekty sceniczne (niekoniecznie stricte teatralne) można było zgłaszać w otwartym konkursie, którego główną nagrodą jest realizacja pomysłu z pełnym wsparciem merytorycznym, produkcyjnym i promocyjnym.

Tym razem, po raz pierwszy, zaproszeni finaliści konkursu odbyli dwutygodniową rezydencję artystyczną w teatrze, podczas której mogli dopracować swój pomysł pod okiem ekspertów. Spośród trzech zakwalifikowanych do finału projektów, jeden został wybrany do realizacji – to spektakl Kuliści, będący wynikiem pracy zespołowej, z dramaturgią Patrycji Kowańskiej i choreografią Weroniki Pelczyńskiej.

Konkurs na Projekt Teatralny Modelatornia, będący częścią trzyletniego programu Triennale na Modelatorni to zachęta do poszukiwania nowych języków, form i sposobów nawiązania dialogu z publicznością. Modelatornia, jako scena eksperymentów jest miejscem prezentacji prac wychodzących poza klasyczne ramy teatru. Zobaczymy tu przedstawienia sytuujące się na styku dziedzin, czerpiące ze sztuk wizualnych, sound artu, tańca, nowego dramatu czy filmu. Realizacje wyłonione w ramach konkursu weszły do repertuaru teatru. W ubiegłych latach były to kolejno: Zakonnice odchodzą po cichu (reż. Daria Kopiec), Moją ulicą płynie rzeka (reż. Elżbieta Depta), Czarna skóra, białe maski (reż. Wiktor Bagiński).

Rezydencja artystyczna w Teatrze im. Jana Kochanowskiego – praca nad spektaklem „Kuliści” w choreografii Weroniki Pelczyńskiej. Fot. Klaudyna Schubert

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close