W czwartek 11 listopada o godz. 18.30 w ramach Festiwalu Norma w czeskiej Ostrawie w monumentalnej Trojhalí Karolina (K Trojhalí 3361/5, Morawska Ostrawa), odbędzie prezentacja spektaklu Balet koparyczny Izy Szostak. Podczas drugiej edycji Festiwalu Norma zaprezentowane zostaną międzynarodowe spektakle teatrów tańca i ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych. Każdy z dwóch dni festiwalu stanowi odrębną całość; organizatorzy zakładają, że modelowy odbiorca zapozna się z całością repertuaru, a nie tylko z poszczególnymi spektaklami. Pokaz polskiego przedstawienia zainauguruje całe wydarzenie.
Impulsem do powstania Baletu koparycznego była twórczość Oskara Schlemmera – profesora Bauhausu, malarza, teoretyka sztuki i reformatora tańca. Zafascynowany mechanicznością ruchu tancerzy baletowych, Schlemmer traktował ich ciała jak wpisane w zgeometryzowaną przestrzeń bryły i figury, ogromną wagę przywiązując do kostiumów, kompozycji i dynamiki linii czy kolorów oraz trajektorii ruchu. Iza Szostak Schlemmerowski Balet triadyczny przekłada na język maszyn budowlanych. Odwołując się do konkretnych partii oryginalnej choreografii z 1923 roku, konstruuje rozpisane na dwa ciała i dwie maszyny interdyscyplinarne działanie, łączące taniec ze sztukami wizualnymi i performansem dźwiękowym.
Kluczowym elementem pracy nad spektaklem był kurs dla operatorów koparki, podczas którego Szostak i Sakowicz zdobywali umiejętności niezbędne do profesjonalnego prowadzenia maszyny oraz stopniowo poznawali jej możliwości motoryczne. Ten proces dał performerom konkretne narzędzia do badania relacji władzy człowieka nad maszyną i maszyny nad człowiekiem.
Przedmiotem poszukiwań i inspiracji są w Balecie koparycznym ciała tancerzy, dla których kostiumem stają się koparki: trójwymiarowe i przeskalowane, odstające od ciał, posiadające własną jakość i motorykę oraz wydające charakterystyczne dźwięki. Kostiumy z jednej strony wymuszające konkretny sposób zachowania i poruszania się, z drugiej – modyfikujące swój kształt w zależności od działań performerów. W tak zaprojektowanej rzeczywistości ruch człowieka, który w zetknięciu z maszyną staje się hybrydą, zostaje poddany rewizji. Znika podział na ciało i obiekt.
koncepcja, choreografia, wykonanie: Iza Szostak
współpraca, wykonanie: Paweł Sakowicz
dramaturgia: Anka Herbut
przestrzeń: Łukasz Kwietniewski
muzyka: Kuba Słomkowski
światło: Michał Głaszczka
kuratorka: Anna Królica
koordynator produkcji: Dominik Skrzypkowski
produkcja: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie
koprodukcja: Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Burdąg
pertner: Bergerat Monnoyeur
pokaz work in progress: 1 października 2015 w ramach XIV Międzynarodowego Festiwal Ciało/ Umysł, Teatr Powszechny w Warszawie
premiera: 8 listopada 2015, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie.
Spektakl zrealizowany w ramach projektu kuratorskiego Anny Królicy Maszyna choreograficzna.
Strona festiwalu: http://festivalnorma.cz/