Wersja do druku

Udostępnij

W czwartek 11 listopada o godz. 18.30 w ramach Festiwalu Norma w czeskiej Ostrawie w monumentalnej Trojhalí Karolina (K Trojhalí 3361/5, Morawska Ostrawa), odbędzie prezentacja spektaklu Balet koparyczny Izy Szostak. Podczas  drugiej edycji Festiwalu Norma zaprezentowane zostaną międzynarodowe spektakle teatrów tańca i ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych. Każdy z dwóch dni festiwalu stanowi odrębną całość; organizatorzy zakładają, że modelowy odbiorca zapozna się z całością repertuaru, a nie tylko z poszczególnymi spektaklami.  Pokaz polskiego przedstawienia zainauguruje całe wydarzenie.

 
I
mpulsem do powstania Baletu koparycznego była twórczość Oskara Schlemmera – profesora Bauhausu, malarza, teoretyka sztuki i reformatora tańca. Zafascynowany mechanicznością ruchu tancerzy baletowych, Schlemmer traktował ich ciała jak wpisane w zgeometryzowaną przestrzeń bryły i figury, ogromną wagę przywiązując do kostiumów, kompozycji i dynamiki linii czy kolorów oraz trajektorii ruchu. Iza Szostak Schlemmerowski Balet triadyczny przekłada na język maszyn budowlanych. Odwołując się do konkretnych partii oryginalnej choreografii z 1923 roku, konstruuje rozpisane na dwa ciała i dwie maszyny interdyscyplinarne działanie, łączące taniec ze sztukami wizualnymi i performansem dźwiękowym.

Kluczowym elementem pracy nad spektaklem był kurs dla operatorów koparki, podczas  którego Szostak i Sakowicz zdobywali umiejętności niezbędne do profesjonalnego prowadzenia maszyny oraz stopniowo poznawali jej możliwości motoryczne. Ten proces dał performerom konkretne narzędzia do badania relacji władzy człowieka nad maszyną i maszyny nad człowiekiem.

Przedmiotem poszukiwań i inspiracji są w Balecie koparycznym ciała tancerzy, dla których kostiumem stają się koparki: trójwymiarowe i przeskalowane, odstające od ciał, posiadające własną jakość i motorykę oraz wydające charakterystyczne dźwięki. Kostiumy z jednej strony wymuszające konkretny sposób zachowania i poruszania się, z drugiej – modyfikujące swój kształt w zależności od działań performerów. W tak zaprojektowanej rzeczywistości ruch człowieka, który w zetknięciu z maszyną staje się hybrydą, zostaje poddany rewizji. Znika podział na ciało i obiekt.

 

koncepcja,  choreografia,  wykonanie: Iza Szostak
współpraca,  wykonanie: Paweł Sakowicz
dramaturgia: Anka Herbut
przestrzeń:  Łukasz Kwietniewski
muzyka: Kuba Słomkowski
światło: Michał Głaszczka
kuratorka: Anna Królica
koordynator produkcji: Dominik Skrzypkowski
produkcja: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie
koprodukcja: Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Burdąg
pertner: Bergerat Monnoyeur
pokaz work in progress: 1 października 2015 w ramach XIV Międzynarodowego  Festiwal Ciało/ Umysł, Teatr Powszechny w Warszawie
premiera: 8 listopada 2015, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie.

 

Logo Fundacja Burdąg (miniaturka)Logo Ciało Umysł (miniaturka) Logo Centrum w Ruchu (miniaturka)Logo Bergerat Balet koparyczny (miniaturka)

Spektakl zrealizowany w ramach projektu kuratorskiego Anny Królicy Maszyna choreograficzna.

Cricoteka Nowe Logo (miniaturka)

 

 

 

Strona festiwalu: http://festivalnorma.cz/

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close