„Szanowni Państwo, Szacowni Artyści, Drodzy Przyjaciele,
ponieważ wciąż zwracają się do mnie, jako kuratorki Festiwalu„KRoki” artyści, menadżerowie, Instytuty oraz instytucje czy redakcje, aby wyjaśnić sytuację pozwalam sobie, za pośrednictwem portali e-teatr.pl oraz taniecPOLSKA.pl, opublikować informację oraz jedyne oświadczenie w tej sprawie.
Otóż niniejszym informuję że nie jestem już kuratorką krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego
„KRoki”– festiwalu, który zainicjowałam w 2013 roku oraz współtworzyłam wraz z Katarzyną Bester i pod patronatem Iwony Kempy, kierownika Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie przez kolejne trzy lata.
Od pierwszej jego edycji w marcu 2013 roku aż do ostatniej, zeszłorocznej (maj 2015) pracowałam nad „KRokami”, jak sądzę z sukcesem, a na pewno z poczuciem osobistej satysfakcji i pożytkiem dla artystów i miłośników tańca i teatru w Krakowie i w Polsce.
W drugiej połowie zeszłego roku, nie wiedząc nawet o tym, straciłam jakikolwiek związek z wydarzeniem, które kiedyś powołałam do życia w moim mieście, mieście o tak mocnej tradycji tanecznej, nie posiadającym do tej pory znaczącego dużego międzynarodowego festiwalu tańca współczesnego. Ani nie zrezygnowałam, ani nie zostałam z tej funkcji zwolniona. Moja dotychczasowa praca, wkład merytoryczny i organizacyjny, zaangażowanie, a przede wszystkim sama idea festiwalu zostały po prostu zignorowane przez moje dotychczasowe współpracowniczki, a ja zostałam bez uprzedzenia wykluczona z prac nad przyszłą edycją tego wydarzenia.
Dotychczas, mimo różnic poglądów, udawało nam się we trójkę współtworzyć spójny i możliwy do zrealizowania w ramach ograniczonych środków program. Tym razem jednak moje dotychczasowe współpracowniczki same ułożyły program, wykluczając z niego polskie spektakle, nie informując mnie o tym, i bez mojej aprobaty złożyły na jego podstawie wniosek do Ministerstwa Kultury i Dziedictwa Narodowego w celu uzyskania funduszy na jego realizację. W tym czasie nie zaproponowano mi żadnych konsultacji, zlekceważono moje wcześniejsze prośby o spotkanie, nie poinformowano o zaprzestaniu współpracy. Niniejsze publiczne oświadczenie poprzedziłam listem osobistym, prezentującym moje stanowisko i domagającym się wyjaśnień, na który nie uzyskałam odpowiedzi. Nie wiem, czym kierowały się obie Panie, ponieważ docierały do mnie zewsząd jedynie głosy uznania i aprobaty mojej dotychczasowej pracy, a Iwona Kempa, od drugiej edycji dyrektor festiwalu, nie miała do niej nigdy zastrzeżeń.
Utożsamiałam się z tym festiwalem, bo wystąpiłam z inicjatywą jego powołania, nadałam mu kształt programowy i wzorcową formułę jego pierwszej, całkowicie polskiej, edycji, choć oczywiście z koordynacyjnym, znaczącym, co trzeba przyznać, wsparciem Katarzyny Bester, opierając ją na moim doświadczeniu, wiedzy i długo budowanej sieci osobistych kontaktów w Polsce i na świecie.
Nie ukrywam, że poczułam się głęboko dotknięta. Mam poczucie, że zostałam zmuszona do rozstania się z własnym dziełem.
Szanowni Państwo, Szacowni Artyści, Drodzy Przyjaciele,
serdecznie pozdrawiam, i życzę wszystkim jasnego spojrzenia w nowy rok. ”
Jadwiga Majewska
Więcej: