Wersja do druku

Udostępnij

Spektakle, warsztaty, lekcje, projekcje i spotkania. Na scenach i w krakowskim plenerze. Dla miłośników tańca współczesnego, ale też laików, którzy szukają niepowtarzalnych wrażeń artystycznych. W dniach 11-20 maja pod hasłem „Dialogujący” w Małopolskim Ogrodzie Sztuki i na Scenie Miniatura Teatru im. Juliusza Słowackiego odbywać się będzie VI edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki, którego kuratorką jest Jadwiga Majewska.

 

To jedyne tego typu w Małopolsce cykliczne wydarzenie, które pokazuje tak szerokie spektrum tańca współczesnego. Od solowych występów artystów choreografów po spektakle formacji teatralnych. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego KRoki to przegląd oryginalnych inscenizacji z całego świata i jednocześnie możliwość indywidualnego zgłębiania tajników tańca. Różnorodny program festiwalu obejmuje spektakle, działania performatywne, projekcje, spotkania, lekcje i warsztaty. W tym roku odbywają się one nie tylko na scenach, ale też w plenerze. Wśród adresatów festiwalu jest również najmłodsza wiekiem publiczność.

 

Przy wspólnym stole

 

Każdej edycji KRoków towarzyszy hasło porządkujące bogatą ofertę programową. W tym roku brzmi ono „Dialogujący”.

Zapraszamy do otwarcia się na innych, na odmienność, zachęcamy do uwolnienia dobrej woli i pozytywnej energii – zachęca kuratorka Jadwiga Majewska. Program festiwalu ma w pełni odzwierciedlać ten przekaz: Dialog międzykulturowy prowadzony przez artystów tańca bywa niezwykle sugestywnym przekazem wiedzy o innych. Dlatego ze sceny przemówią do nas różne języki ruchu, i różnie zapewne będziemy na nie odpowiadać.

 

O tym zróżnicowaniu świadczy choćby lista zaproszonych na festiwal gości. Przed publicznością wystąpią tancerze i formacje nie tylko Polski, ale też Litwy, Szwajcarii, Austrii, Włoch oraz Izraela. W tym ostatnim przypadku, będą to projekty o szczególnej

wymowie. Związane z obchodzonymi w 2018 roku i przez Polskę i przez Izrael państwowymi rocznicami.

 

-Materialnym symbolem dialogu, dobrego spotkania jest pojawiający się w festiwalowych spektaklach i projekcjach stół – przedmiot całym swoim symbolicznym i materialnym ciężarem łączący wszystkich przy tym, co wspólne. – wyjaśnia Majewska.

 

 

Place zabaw, lumpeksy, laboratoria

 

Spektakle tegorocznej edycji KRoków zaskoczą widzów zarówno oryginalną choreografią, jak też doborem nietypowych rekwizytów czy oprawy wizualnej. Festiwal zainauguruje Tabula szwajcarskiej Compagnie Linga. Autorzy choreografii, Katarzyna Gdaniec i Marco Cantalupo, proponują widzom śledzenie swoistej gry, którą toczy między sobą ósemka tancerzy. W tym niezwykłym spektaklu scena to zmienna substancja, przemieniająca się w tysiące placów zabaw, gdzie podejmowane są najbardziej nieprawdopodobne sojusze i wrogie działania. Analogiczną, wieloznaczną treść przyniesie także przedstawienie zamykające festiwal – Dzisiaj, wszystko, jubileuszowa inscenizacja Teatru Dada von Bzdülöw, z choreografią Jakuba Truszkowskiego i muzyką m.in. Mikołaja Trzaski.

 

O spektaklu Tabula pisała w relacji ze Sceny tańca Studio 2015 Hanna Raszewska (obecnie: Hanna Raszewska-Kursa):

http://www.taniecpolska.pl/krytyka/322

 

Oryginalny punkt wyjścia cechuje spektakl produkcji Komuna //Warszawa pt. Europa. Śledztwo. Trzy artystki: Magda Jędra, Weronika Pelczyńska oraz Iza Szostak, zapraszają publiczność do gigantycznego europejskiego lumpeksu pełnego fantazji z drugiej ręki i zużytych marzeń o przyszłości. W kolażu improwizacji i sieci widocznych i niewidzialnych połączeń tancerki badają relacje między tym, co odległe, globalne i tym, co osobiste.

 

W osobliwe laboratorium przemieni scenę nowohucka Grupa Wokół Centrum. Spektakl spectral layers of movement (na podstawie pomysłu Marcina Janusa i Grzegorza Kaliszuka) to interdyscyplinarny projekt łączący świat tańca, multimediów i dźwięku w wielowarstwowej instalacji. Twórcy proponują spojrzenie na ruch przez pryzmat technologii i wykorzystujących ją zabiegów z muzyką oraz projekcjami interaktywnymi na żywo. 

 

Obok spektakli bazujących na zbiorowej obsadzie lub multimediach, KRoki pozwalają na kontakt z bardziej kameralną sztuką taneczną. W tym roku będzie można zobaczyć solowe projekty Agaty Maszkiewicz, Annymarii Ajmone, Zofii Tomczyk, Ryszarda Kalinowskiego czy Adi Weinberg-Prejny.  Nie zapomniano i o młodszych widzach. W ramach Małych Kroków m.in. wystąpi litewski Dansema Dance Theater, ze sztuką skierowaną do dzieci w wieku 0-3 lat.   

 

O spektaklu Ostatnie solo K. Lubelskiego Teatru Tańca/Ryszarda Kalinowskiego pisała dla nas w relacji z XXI Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie Hanna Raszewska-Kursa:

http://www.taniecpolska.pl/krytyka/509

 

O spektaklu Still Life Agaty Maszkiewicz pisał dla nas w tekscie z XXII Kontrontacji Teatralnych w Lublinie Marcin Miętus:

 http://www.taniecpolska.pl/krytyka/500

 

Wyjście do widza

 

Festiwalowe wydarzenia obejmą Scenę Miniatura, Scenę MOS oraz znajdujące się również w budynku MOS – salę kinową oraz Salę im. Ingardena. Ale KRoki to również popularyzacja tańca poza sceną:

 

Wyjdziemy z budynków, zaryzykujemy otwartość w praktyce – zapowiada Jadwiga Majewska.  Jedna z miejskich przestrzeni stanie się naturalną sceną, na której wystąpią artyści.

 

Tego typu przedsięwzięciem będzie House Beating austriacko-polskiej formacji pod wodzą Hygina Delimata. Instalacyjno-performatywny spektakl widzowie zobaczą w otwartej przestrzeni przed Gmachem Głównym krakowskiego Muzeum Narodowego.

Dzięki ruchowej aktywności tancerzy powstanie działanie angażujące przechodniów, turystów, rozszerzające potencjalny krąg zainteresowanych, o tych nie zainteresowanych jeszcze, zapraszając wszystkich do dialogowania – wyjaśnia Majewska.

 

O spektaklu House Beating pisała dla nas Anna Duda w relacji ze Sceny Tańca Studio 2017:

http://www.taniecpolska.pl/krytyka/480

 

Szansę na bezpośredni kontakt z tańcem, również w praktyce, stworzy szereg wydarzeń warsztatowych skierowanych i do dorosłych (m.in. lekcje GaGa) i do młodych odbiorców (zajęcia z Moniką Kiwak). Program festiwalu uzupełnią także projekcje tanecznych filmów z Short Waves Festival, tym razem i z odrębnym polskim akcentem.

 

 

 Opisy wszystkich festiwalowych wydarzeń dostępne są na stronie Festiwalu oraz w kalendarium naszego portalu.

 

Publikujemy również festiwalową zapowiedź-relację z czwartkowej konferencji praoswej. Jej autorką jest Izabela Stańdo:

Na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuk, Scenie Miniatura i w krakowskim plenerze rozpoczyna się dziś VI edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki, która potrwa do 20 maja. Na spektakle, warsztaty, spotkania i projekcje zapraszała w przeddzień Festiwalu podczas konferencji prasowej jego kuratorka Jadwiga Majewska. W tym roku wydarzenie odbywa się pod hasłem „Dialogujący”. Zapraszamy do otwarcia się na innych, na odmienność, zachęcamy do uwolnienia dobrej woli i pozytywnej energii[1] – mówi kuratorka Festiwalu. Miłośnicy tańca współczesnego oraz Ci, którzy szukają niepowtarzalnych artystycznych wrażeń będą mogli podziwiać zróżnicowane propozycje zespołów z kraju i zza granicy. Przed publicznością wystąpią tancerze z Polski, Litwy, Szwajcarii, Austrii, Włoch oraz Izraela.

 

W kontekście programu Festiwalu dialog jest rozumiany bardzo różnie i otwiera szerokie spektrum wypowiedzi artystycznych. Przedstawiając propozycje spektakli, Jadwiga Majewska zaprezentowała wachlarz rozmaitych ujęć hasła spajającego festiwalowe pokazy. Dialog może odnosić się do relacji między tancerzami na scenie. Nie ogranicza się on jednak do budowania zależności pomiędzy bohaterami poszczególnych spektakli, a rozciągnięty zostaje na zależnościach między wykonawcami . Obecny na konferencji prasowej Marco Cantalupo[2] podkreślał np. wielonarodowość szwajcarskiego zespołu, a co za tym idzie – dialog w podejściu do języka tańca i tanecznej tradycji, także w trakcie procesu twórczego.

 

Kolejne znaczenie hasła festiwalu wiąże się z przestrzenią tańca. Z jednej strony na uwagę zasługuje gra tancerzy z przestrzenią sceny, jej animacja i wypełniające ją elementy (rekwizyty – tutaj pojawiający się w wielu prezentacjach festiwalowych stół – światło, obrazy i wizualizacje). Z drugiej strony – dzięki wejściu tancerzy w przestrzeń miejską będziemy świadkami przekroczenia granicy między sceną a widownią. Kolejny interesujący dialog dotyczy więc płaszczyzny aktor-tancerz – widz.

 

Dialog to wreszcie pojęcie związane z relacją międzypokoleniową. Podczas Festiwalu ten aspekt poruszony zostanie zarówno w spotkaniach artystów różnych pokoleń, jak i wspólnej w pracy warsztatowej rodziców i dzieci. To pierwsze zestawienie doprowadzi do wymiany doświadczeń, zaowocuje ciekawymi porównaniami, udowodni uniwersalność języka tańca oraz to, że rozmowa w tym języku nie musi prowadzić do konfliktu pokoleń. To drugie wskaże wspólne płaszczyzny porozumienia między rodzicami  a dziećmi wiązać się będzie z terapeutycznymi właściwościami tańca.

 

Ostatnią interpretacją dialogu (ale oczywiście niewyczerpującym wszystkich możliwości) będzie podczas festiwalu ten z samym sobą i własną twórczością. Choć  wydaje się z pozoru banalny, bywa najtrudniejszy. Solowe propozycje artystów stanowią bowiem próbę podsumowania, zrozumienia, rewizji artystycznego ego twórcy i jego dotychczasowej twórczości.

Festiwalowe wydarzenia zajmą także znajdujące się w budynku MOS salę kinową oraz Salę im. Ingardena. Program Festiwalu został uzupełniony projekcjami filmów tańca z sekcji Dances with Camera w ramach Short Waves Festival oraz spotkaniem dotyczącym publikacji na temat tańca.

 

Wszystkie propozycje z pewnością mocno zaangażują wielbicieli tańca, a różnorodność propozycji i obecność wykonawców nie tylko na teatralnych scenach  zaangażuje także tych, którzy do tej pory nie byli koneserami sztuki tanecznej.

Opracowała: Izabela Stańdo



[1] Wypowiedź Jadwigi Majewskiej została zaczerpnięta z pokonferencyjnych materiałów prasowych.

[2] Tancerz i choreograf, założyciel – wspólnie z Katarzyną Gdaniec – szwajcarskiego zespołu Compagnie Linga.

 

***

 

O Festiwalu KRoki:

http://teatrwkrakowie.pl/kroki-2018

 

Do pobrania:

PROGRAM

 

Projekt jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close