
materiały organizatora
W piątek 14 grudnia 2018 o godz. 20.00 w Paryżu (ośrodek kulturalny Point Éphémère, 200 Quai de Valmy) Sylwia Hanff, prowadząca Teatr Limen Butoh, pokaże performans Beksiński_Butoh w nowej odsłonie. Performans miał premierę w marcu 2016. Założeniem projektu była forma otwarta – do współpracy przy kolejnych wersjach zapraszani byli różni artyści tańca i muzyki (Robert Jędrzejewski, Joan Laage, Magdalena Jakubów, Lori Goldston),a spektakl prezentowany w wielu miejscach w całek Polsce i za granicą (USA, Włochy). Tym razem Sylwia Hanff do współpracy zaprosiła francuskiego kompozytora Michela Titin-Schnaidera. Artyści poznali się w 2017 roku na festiwalu „En chair et en Son” we Francji. Jest to już drugi francuski kompozytor muzyki elektroakustycznej z którym współpracuje Sylwia Hanff. Dwie wczesniejsze premiery – Zmierzch opuszczonych miast i Szczeliny istnienia – powstały we współpracy z Pierrem Boeswillwaldem.
Francuskim partnerem jest Aventures Electro Acoustiques – stowarzyszenie, którego celem jest promowanie muzyki elektroakustycznej poprzez interdyscyplinarne projekty łączące taniec, wideo, performance. Performance Beksiński_Butoh zostanie zaprezentowany w ramach projektu Palimpseste – cyklicznych pokazów performansów butoh do muzyki akusmatycznej.
Stowarzyszenie Aventures Electro Acoustiques jest również organizatorem Międzynarodowych Spotkań „En chair et en Son” (taniec butoh i muzyka elektroakustyczna).
Performans butoh inspirowany malarswem Zdzisława Beksińskiego.
Teatr Limen Butoh z udziałem amerykańskiej performerki Joan Laage.
Koncepcja i taniec butoh: Sylwia Hanff
Muzyka i wideo: Michel Titin-Schnaider
Kostiumy: Sylwia Hanff, Małgorzata Chrust
Instalacja: Joanna Pielat
Projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa.
Od obrazu wymagam tego samego, czego od muzyki: by wprawiał mnie w stan ekstazy, ale nie przy pomocy tego, co zostało namalowane, ani jak zostało namalowane, lecz za pośrednictwem czegoś nieuchwytnego, co staram się odnaleźć w sercu i pod powiekami, ale czego nie umiem nazwać.
Zdzisław Beksiński
Od artystki:
Niezwykle interesujące dla nas, tancerzy butoh, są obecne w jego twórczości transgresje i transformacje cielesności oraz szczególna relacja ciała z przestrzenią.
Tematem poszukiwań artystycznych jest również, podkreślany przez samego artystę oraz krytyków, związek malarstwa Beksińskiego z muzyką — punkty styczne w architektonice utworu muzycznego i architektonice obrazu. To, co jest namalowane, nie ma dla mnie większego znaczenia. Ważne jest, jak to działa w sensie dźwięku, formy i dźwięku koloru położonych w tym, a nie innym miejscu. A więc posługuję się kształtem, ale dla celów, które nazwałbym celami muzycznymi.
Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 r. prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła 19 autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. www.limenbutoh.net FB https://www.facebook.com/limenbutoh