Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 22-24 września 2015 o godz. 19.30  w Pekinie w Beijing Pioneer Theatre of National Theatre (Oriental Plaza, Dong Chang’an Dajie 1) Sopocki Teatr Tańca wystąpi ze spektaklem Wariat i zakonnica w reżyserii i choreografii Jacka Krawczyka oraz Izabeli Sokołowskiej. W spektaklu występują Dorota Zielińska i Jacek Krawczyk. Prezentacje odbędą się w ramach  VIII edycji Bejing Fringe Festival. Spektaklom towarzyszyć będą wykłady, panele dyskusyjne i warsztaty.

 

O spektaklu:

Interpretacja przez artystów Sopockiego Teatru Tańca tekstu Witkacego skupia się wokół WOLNOŚCI w dwóch wymiarach: osobistej i artystycznej. Pierwsza z nich dotyczy norm społecznych kreślących ramy wolności jednostki, druga wolności w sztuce, w podejmowanych artystycznych wyborów.

 

Oba aspekty wolności są ze sobą nierozerwalnie powiązane poprzez artystę, poetę Mieczysława Walpurga oraz relacje w jakiej on pozostaje wobec świata (szpital psychiatryczny) i otaczających go osób, z których najważniejsza staje się Siostra Anna. W konsekwencji widz obserwuje zmagania zniewolonego fizycznie (kaftan bezpieczeństwa, izolatka) człowieka, który nie mogąc żyć i tworzyć, wdaje się w relację z młodą dziewczyną, w której upatruje sprzymierzeńca, wybawicielkę. Relację daleko odbiegająca od  normalnej zażyłości pacjent – siostra zakonna. Relacji której w pełni oddaje się Anna zdecydowanie przekraczając granicę wyznaczonej wcześniej realności zakonu i ścisłych norm.

 

W tej sytuacji nikt nie może zwyciężyć: podobnie, jak u Witkacego w finale nie ma Zdrowych i Chorych, nie ma Wolnych i Zniewolonych. Autorzy spektaklu celowo przesuwają akcent na postać Anny, która zdaje się być niemą realizacją słów swojej przełożonej – Siostry Barbary: „Oto jest cała wasza psychiatria!! Ja na stare lata nie wiem już, kto jest wariatem ja czy pan, czy oni. O, Boże, Boże! Zmiłuj się nade mną. Ja chyba już oszalałam.”

 

TRAILER

 

 Z recenzji:

 Sztuka Witkacego nie zostaje przeniesiona przez Sopocki Teatr Tańca w stosunku jeden do jednego. Autorka scenariusza, Joanna Czajkowska, wypreparowała z dramatu wątek Jego – zniewolonego, odizolowanego, ograniczonego kaftanem bezpieczeństwa – oraz Jej – zniewalającej samą siebie habitem zakonnicy. Oboje w czarnych kostiumach, kontrastujących z białym, wydzielonym na scenie rombem, sceną w scenie – celą wariata, przestrzenią szaleństwa.[…] Na niezwykle poetycki, zalotny i zmysłowy w wykonaniu Sokołowskiej taniec Krawczyk odpowiada formą, ostrym, kanciastym ruchem. Są na scenie razem. Każde muśnięcie, choćby dotknięcie dłoni ma znaczenie, rodząca się między bohaterami fascynacja, przeniesiona na język tańca, daje prawdziwą namiętność. […] „Wariat i zakonnica” to spektakl perfekcyjnie przygotowany zarówno w detalu, jak i w ogóle. Bardzo dobrze wyglądają wizualizacje duetu OKO OTO (Natalia Osuch i Dominik Rudasz) […] Z taneczną opowieścią Sokołowskiej i Krawczyka dobrze współgra też trudna, pełna przenikliwych, ostrych brzmień muzyka Karoliny Rec i Przemysława Etamskiego. […] Ta niezwykle plastyczna, tańcem opowiedziana historia o wielkiej namiętności, przesycona jest smutkiem i goryczą. Obserwujemy narodziny związku, jego dojrzewanie i konsekwencje. Obserwujemy wspaniały teatr. I dwójkę świetnych tancerzy, z nadzieją na ciąg dalszy.

 

 Łukasz Rudziński, Szaleństwo i namiętność, pasja i taniec, trojmiasto.pl, 2 maja 2012

 

 

Reżyseria, choreografia: Jacek Krawczyk, Izabela Sokołowska

Taniec: Dorota Zielińska, Jacek Krawczyk

Scenariusz na podstawie dramatu Witkacego: Joanna Czajkowska

Kostiumy: Magdalena Arłukiewicz

Muzyka: Karolina Rec, Przemysław Etamski / Mastering: Mariusz Noskowiak

Scenografia: Jacek Krawczyk

Wizualizacje: Natalia Osuch, Dominik Rudasz

Światła:  Artur Aponowicz

Fotografie: Alicja Byzdra

 

 

 

 

 Logo Sopocki Teatr Tańca białe tło (miniaturka)  Logo SIC! Dance Association Sopot (miniaturka)

   

 

Sopocki Teatr Tańca będzie gościem BFF dzięki wsparciu Ambasady RP w Pekinie, a także

 

 Logo culture.pl (miniaturka)    Logo Sopot (miniaturka)

 

O festiwalu:

 

Beijing Fringe Festival powstał w 2008 roku jako inicjatywa mająca na celu wspieranie młodych, utalentowanych twórców teatralnych, prezentację wybitnych dzieł młodych artystów, promocję rozwoju teatru w Chinach oraz wspieranie międzynarodowej wymiany młodych adeptów sztuki teatralnej.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close