
Zdjęcie z okładki: Das Lied von der Erde (Pieśń o ziemi) Johna Neumeiera Fot. © Kiran West
W połowie maja ukazał się pierwszy tegoroczny numer kwartalnika „TANIEC” (1-2/2017), któregowydawcą jest fundacja Instytut Rozwoju Kultury. Publikujemy spis treści numeru, a także informacje o zespole redakcyjno-autorskim, z którego kilka osób na stałe współpracuje również z naszym portalem.
Czasopismo jest bezpłatnie do pobrania w formie elektronicznej na stronie: http://irk.org.pl/taniec/
Od wydawcy:
Kwartalnik „Taniec” ma za zadanie wypełnić lukę w prasie polskiej, w której obecnie brakuje pisma poświęconego sztuce i roli tańca w życiu człowieka. Kontynuując tytuł z lat 80., pragniemy nadać mu nowe, świeże spojrzenie, a także rozszerzyć zasięg tematyczny pisma. Stawiamy na pokazanie różnorodności tańca, jego powiązania z innymi dziedzinami życia człowieka. Taniec ma wiele twarzy, poznaj je wszystkie z nami!
Spis treści nr 1-2/2017:
KULTURA
Polsko-litewska współpraca baletowa – Joanna Brych
Polscy tancerze laureatami Grand Prix de Paris 2017
Odwiedź Warszawskie Muzeum Tańca
SZTUKA
Nadchodzi biennale w Łodzi
Minione Zawirowania – Aleksandra Pacak
RECENZJE
O kruchości świata – Das Lied von der Erde (Pieśń o ziemi) Johna Neumeiera – Agnieszka Rutkowska-Sagata
Mr. Naharin – twórca innowacyjnego języka ruchu – Marta Seredyńska
Grzmoty bez błysków – Ewa Kretkowska
Until the Lions w Narodowym Forum Muzyki – Anna Gancarz
8/9 czyli dziewiąta odsłona Kreacji – Ewa Kretkowska
EDUKACJA
„Macie przestrzeń, zróbcie teatr” – o tym,
jak młodzi artyści tworzą swoja sztukę
VARIA
W istnieniu na scenie ważna jest każda
chwila – Michael Getman w Warszawie.
„Wyspa” Teatru Pieśń Kozła z choreografią Ivana Pereza
***
Autorzy numeru 1-2/2017
Redaktor naczelna: Marianna Jasionowska
Redaktor wydania: Marta Seredyńska
Anna Banach – polonistka, nauczycielka wiedzy o kulturze, teoretyk i historyk tańca. Wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku Choreografia i techniki tańca. Związana jako tancerz, choreograf i instruktor tańca z Teatrem Tańca PRO. Członkini Koła Naukowego Teorii Tańca na UMFC, współpracuje z portalem taniecPOLSKA.pl prowadzonym przez Instytut Muzyki i Tańca. Interesuje się kulturą współczesną w tym szczególnie teorią tańca i jego związkami z innymi dziedzinami sztuki.
Joanna Brych – absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, w latach 2011-2013 słuchaczka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2014 roku publikuje teksty o tańcu na łamach tygodnika„Polityka”, a od 2016 na portalu taniecPOLSKA.pl.
Marianna Jasionowska – redaktor naczelna. Doktor nauk społecznych, absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowych Studiów Teorii Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Pracowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obecnie współpracuje z Instytutem Sztuki PAN. Jej zainteresowania badawcze obejmują historię tańca, historię nauczania i edukacji tanecznej, współczesne wychowanie przez taniec.
Ewa Kretkowska – magister filologii polskiej, absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu historii sztuki w Collegium Civitas oraz Podyplomowe Studia Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Autorka publikacji w książkach pokonferencyjnych (m. in. Wokół Freuda i Lacana. Interpretacje psychoanalityczne, Warszawa 2009; Spojrzenie – spektakl – wstyd, Warszawa 2011). Członkini Polskiego Forum Choreologicznego. Nauczycielka 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie.
Edgar Lewandowski – student Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Współzałożyciel zespołu tańca historycznego Varsavia Galante. Specjalizuje się w stylu arystokratycznego tańca francuskiego drugiej połowy XVII i pierwszej połowy XVIII wieku, tzw. tańca barokowego. Rekonstruuje ówczesne choreografie, opierając się na zachowanych traktatach i zbiorach tańców. W swojej pracy wykorzystuje biegłą znajomość notacji Beauchampsa-Feuilleta. Jego marzeniem jest obejrzenie prapremiery opery-baletu Les Indes Galantes Jeana-Philippe’a Rameau z 1735 roku. Współpracuje z Operą Narodową, wystepujac w spektaklach operowych i baletowych.
Marta Mück – tancerka, nauczyciel tańca, doktorantka w Instytucie Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Absolwentka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Z wyróżnieniem ukończyła Międzynarodową Szkołę Tańca Współczesnego IWANSON w Monachium. Tańczyła nie tylko na polskich scenach, ale również w Finlandii, Danii oraz Niemczech, obecnie związana z krakowskim zespołem Art Dance Company.
Aleksandra Agnieszka Pacak – polonistka, absolwentka specjalizacji Choreografia i techniki tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie studentka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. W ramach praktyk dziennikarskich w miesięczniku „Polonika” w Wiedniu miała okazję pisać relacje oraz recenzje z Festivalu Impulstanz. Koordynowała blogiem XII Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania.
Agnieszka Dominika Rutkowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Po szkole tańczyła na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu, następnie współpracowała z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”, koncertowała również z Filharmonią Narodową w ramach projektu edukacyjnego o tańcach polskich. Ukończyła Pedagogikę Baletową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Doświadczenia jako nauczyciel tańca zdobyła prowadząc zajęcia z dziećmi w różnych częściach Mazowsza. Doktorantka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Wzięła udział w pierwszej odsłonie Warszawskiej Platformie Tańca jako krytyk tańca. Współpracuje z portalem taniecPOLSKA.pl.
Marta Seredyńska – absolwentka Wiedzy o teatrze oraz Mediów Interaktywnych i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej teksty znaleźć można w Internetowym Magazynie „Teatralia”, „Didaskaliach” oraz na portalu taniecPOLSKA.pl. Współpracowała z różnymi instytucjami, między innymi Teatrem Polskim w Poznaniu, Malta Festival, Art Stations Foundation – programem Stary Browar Nowy Taniec, Międzynarodowym Festiwalem Tańca Współczesnego KRoki, a także z artystami: Mikołajem Mikołajczykiem i Maciejem Kuźmińskim.
Wydawcą pisma jest fundacja Instytut Rozwoju Kultury: http://www.irk.org.pl/
Facebook: www.facebook.com/magazyn.taniec