Koniec sezonu w Polskim Balecie Narodowym zwieńczony zostanie premierą nowego baletu w choreografii Krzysztofa Pastora według libretta Pawła Chynowskiego. Casanova w Warszawie to według twórców balet dla każdego – barwny, lekki, z gatunku powieści płaszcza i szpady. Przedstawia swobodną interpretację fragmentów pamiętników Giacomo Casanovy dotyczących warszawskiego epizodu jego podróży i kariery na dworach europejskich. Casanova znany był jako Kawaler de Seingalt, największy libertyn i miłośnik kobiet XVIII wieku; podróżnik, światowiec, dworak, ceniony literat, awanturnik i hazardzista. Ta barwna postać stanowi osnowę nowej kreacji scenicznej Krzysztofa Pastora, osadzonej w czasach historycznych, stając się wyzwaniem dla choreografa znanego ze współczesnych kreacji baletowych. Podczas konferencji prasowej dyrektor PBN przyznał, że dużą nowością była dla niego teatralna, tradycyjna scenografii, a wielką przyjemnością praca do muzyki Mozarta.
Scenografia do spektaklu została zaprojektowana przez laureata najważniejszych nagród filmowych – Oscara i Cesara – wybitnego włoskiego artystę Gianniego Quarantę, znanego z pracy przy takich filmach, jak Pokój z widokiem Jamesa Ivory’ego; Farinelli, ostatni kastrat Gérarda Corbiau; miniserial Jezus z Nazaretu Franco Zeffirellego. Dzięki bogatej i twórczej wyobraźni Quaranty, a także żmudnej pracy nad zachowanymi źródłami ikonograficznymi – obrazami Canaletta i rycinami Vogla – przenosimy się 250 lat wstecz do Stanisławowskiej Warszawy. Przy tworzeniu wizualizacji sceny królewskiej, Operalni, scenograf posłużył się zachowanymi wnętrzami Opery Wiedeńskiej wybudowanej za panowania Sasów. Dzięki inscenizacji Casanovy w Warszawie znajdziemy się w sali balowej Pałacu Błękitnego przy ul. Senatorskiej, pomieszczeniach teatralnych Operalni, a także w pokojach hotelowych kompleksu usługowo-handlowego Marywil, który wybudowano na zlecenie królowej Marii Kazimiery.
Dzięki mecenatowi artystycznemu Stanisława Augusta Poniatowskiego Warszawa kwitła wówczas kulturalnie, spotykali się w niej artyści i arystokracja europejska. Casanova zjawił się w stolicy z nadzieją na posadę u króla, obracał się w najwyższych kręgach towarzyskich zdobywając przyjaźń hrabiego Augusta Moszyńskiego, opiekuna rozrywek dworskich; podziwiał pierwszy sezon królewskiej sceny publicznej w Operalni Saskiej, podczas którego adorował włoskie tancerki Caterinę Gattai, Annę Binetti i Teresę Casacci.
Warstwę muzyczną spektaklu tworzą utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jakub Chrenowicz, autor koncepcji muzycznej i dyrygent, podkreśla, że twórcom przyświecała idea nawiązania do XVIII-wiecznych opero-baletów łączących w sobie dzieła muzyczne obu gatunków. Praca zaczęła się od poszukiwań repertuaru, jaki grano w ówczesnym czasie w teatrach i na dworach warszawskich, nie wykluczano wykorzystania muzyki polskiej, jednak dla spójności koncepcji muzycznej zdecydowano się ostatecznie na Mozarta. Niespodzianką będą mniej znane utwory orkiestrowe i wokalne Mozarta, w wykonaniu najwspanialszych sopranistek scen międzynarodowych Joanny Woś I Katarzyny Trylnik. Muzyka Mozarta dominowała w tamtej epoce, towarzyszyła także karierom bohaterów baletu. Nawiązano też bezpośrednio do utworów tanecznych Mozarta, takich jak balet Les Petits Riens, marsz i taniec niemiecki.
Jak powiedział dyrektor Waldemar Dąbrowski, dla Teatru Wielkiego ten spektakl jest najważniejszym wydarzeniem w ramach obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.
Prapremiera zaplanowana jest na czwartek 28 maja o godz. 19.00, a kolejne spektakle w tym sezonie na 29-31 maja oraz 2, 6-7 czerwca.
Opracowała: Marianna Jasionowska.
Balet w dwóch aktach
Libretto: Paweł Chynowski
Choreografia i reżyseria: Krzysztof Pastor
Dyrygent i koncepcja muzyczna: Jakub Chrenowicz
Scenografia i kostiumy: Gianni Quaranta
Światła: Daniele Nannuzzi
Obsada:
Soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Sala Moniuszki
Teatr Wielki – Opera Narodowa