Dwa spektakle Polskiego Teatru Tańca z cyklu Wieczory dziadowskie obejrzą widzowie z Poznania w piątek i sobotę 8 i 9 lutego. Dzisiejszego wieczoru o 20.00 na Scenie Wspólnej wystawione będą Dziady_kopia.doc w choreografii Tomasza Bazana – eksperyment na pograniczu słowa, choreografii i nowych mediów, inspirowany Dziadami Adama Mickiewicza oraz Trylogią Ciągu Wiliama Gibsona. Z kolei w sobotę o 20.00 zobaczyć będzie można Gorycz w choreografii Kai Kołodziejczyk. Motyw przewodni spektaklu zaczerpnięty został z wypowiedzi dziecka w Dziadach Adama Mickiewicza: „Kto nie doznał goryczy ni razu/ Ten nie dozna słodyczy w niebie”.
Wieczory dziadowskie był to cykl premier prezentowanych kolejno w formie agonu w 2017 roku – trzy odmienne realizacje, reinterpretujące Dziady Adama Mickiewicza, z którym zmierzyli się zaproszeni do Polskiego Teatru Tańca choreografowie: Kaya Kołodziejczyk, Tomasz Bazan oraz Aleksandra Dziurosz w duecie z reżyserem Tomaszem Szczepankiem.
Dziady_kopia.doc
Uwaga! Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.
W centrum zainteresowania twórcy znalazło się ciało ludzie w stanie zagrożenia i rozpadu, także w kontekście rozpadu zbiorowości, wspólnoty. Spektakl wykorzystuje doświadczenie wirtualnej rzeczywistości rozszerzonej, w której człowiek może niemal bezgranicznie poszerzyć zakres swojego ciała i możliwości poznawczych w zależności od algorytmów zaprogramowanego urządzenia. W trakcie przedstawienia sczytywane są fale mózgowe tancerzy. Stosowany jest także Oculus (okulary VR), który pozbawia użytkownika punktu odniesienia, wprowadzając go w rodzaj bezczasu. Produkcja Polskiego Teatru Tańca prezentowana była w ramach VII odsłony Sceny Tańca Studio 2017.
Reżyseria: Tomasz Bazan
Choreografia: Tomasz Bazan oraz Kornelia Lech, Michał Przybyła, Paweł Malicki, Dominik Więcek
Muzyka: Marcin Janus
Multimedia, technologie: Grzegorz Kaliszuk
Współpraca dramaturgiczna: Anna Królica
Charakteryzacja, współpraca projektowa kostiumów: Adriana Cygankiewicz
Producentka: Natalia Gorzelańczyk
Produkcja: Polski Teatr Tańca w Poznaniu w Poznaniu w ramach Roku Guślarzy oraz Tomasz Bazan
Obsada: Paweł Malicki, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Dominik Więcek
Gorycz
Choreografka koncentruje się na różnych aspektach goryczy – od zmysłowego, afektywnego, przez egzystencjalny, po metafizyczny. Doświadczenie goryczy kryje się w smaku rdzy, w upojeniu absyntem, w słodko-gorzkim uczuciu miłości. Inspiracją spektaklu było także, święte dla Słowian, ziele piołunu, które ma właściwości lecznicze i upajające. Poza ruchem ciał, ważny jest w Goryczy głos i jego wibracje – tancerze, pod opieką Julity Charytoniuk, trenowali wykonywanie pieśni tradycyjnych, które zostały włączone do choreografii.
Kto nie doznał goryczy ni razu,
Ten nie dozna słodyczy w niebie.
Adam Mickiewicz Dziady, cz. II
Niech będzie bardziej gorzki od piołunu piołun
Miłość niech będzie bezdomna i niema
Wolność niech będzie nadal niebezpieczna
Prawda daleka i obecna ziemia
Jacek Berezin ***
Koncepcja, reżyseria i choreografia: Kaya Kołodziejczyk
Muzyka: Jacek Sienkiewisz
Przygotowanie muzyczne, praca z pieśniami tradycyjnymi: Julia Charytoniuk
Dramaturgia: Daria Woszek
Kostiumy: Katarzyna Borkowska
Scenografia: Bracia/ Maciej Chorąży i Agnieszka Klepacka
Charakteryzacja: Magdalena Banachowicz
Asystentka choreografa: Sandra Szatan
Wykonanie: Kacper Bożek, Jerzy Kaźmierczak, Michał Przybyła, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong
Spektakl zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2017.