Wersja do druku

Udostępnij

W konkursie Polskiego Teatru Tańca na realizację premiery w Roku Szyderców 2020 zwyciężyła koncepcja pt. Walka o ogień i wzrost gospodarczy, której autorami są Szymon Kaczmarek i Żelisław Żelisławski. Choreografię spektaklu stworzy Mikołaj Karczewski, a scenografię – Kaja Migdałek. Efekt współpracy artystów z zespołem Polskiego Teatru Tańca zobaczymy w czerwcu 2020, podczas Malta Festival Poznań.

 

Oto jak sami twórcy zapowiadają tematykę przedstawienia:

 

Mamy zaszczyt zaprosić wszystkich homo sapiens sapiens sapiens sapiens do nowego skrzydła Muzeum Historii Naturalnej: Sali im. Wyspy Wielkanocnej. Zapraszamy na roast człowieka współczesnego, człowieka myślącego tylko dwa razy, na szyderę z szyderców. Zobaczcie, jak nasz nieszczęsny protoplasta spycha w przepaść cały ekosystem, jak upada jego cywilizacja, jak wsadza rękę w ogień i za każdym razem dziwi się, że to parzy. Przeżyjmy to jeszcze raz!

 

Premierę konkursową w Roku Szyderców wyreżyseruje Szymon Kaczmarek – absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Do tej pory realizował spektakle m.in. w: Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Narodowym Teatrze Starym w Krakowie, Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu i Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie. Współtworzony przez niego spektakl taneczny Keret kolektywu Harakiri Farmers zwyciężył w konkursie Nowe Sytuacje na festiwalu Malta 2008. @linka na podstawie bloga Mydziecisieci w Starym Teatrze w Krakowie (2008) otrzymała I. nagrodę Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BlogTXT w Schauspielhaus w Grazu. Monodram Macieja Litkowskiego kalifornia. nieśmiertelni w reżyserii Kaczmarka zdobył nagrodę publiczności na XV Wałbrzyskich Fanaberiach Teatralnych, zaś Kupiec wenecki (Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku) został uznany za najlepsze przedstawienie sezonu 2018/2019 na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku i otrzymał nagrodę główną – Złotego Yoricka.

 

Artystyczne drogi Szymona Kaczmarka i Żelisława Żelisławskiego – dramaturga, autora sztuk i adaptacji teatralnych oraz opracowań muzycznych – przecięły się już wielokrotnie, współpracują ze sobą od 2010 roku. Debiutancka sztuka Żelisławskiego Srebrne tsunami miała prapremierę w 2016 roku w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu; na podstawie kolejnej pt. Kokaina i sprawiedliwość dla wszystkich powstało przedstawienie będące koprodukcją teatrów w Kaliszu i Wałbrzychu. Oba spektakle wyreżyserował Szymon Kaczmarek.

 

Kaja Migdałek ukończyła studia scenograficzne na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Debiutowała scenografią do spektaklu kolektywu Harakiri Farmers pt. Keret. Od tego czasu na stałe współpracuje z Szymonem Kaczmarkiem (m.in. przy spektaklach Nasze miasto, Versus, Granica, Srebrne tsunami, Idiota, Kupiec wenecki), a także Maciejem Podstawnym (przy spektaklach Ocalenie, Skowyt, Ku Klux Klan. W krainie miłości), Piotrem Ratajczakiem (przy spektaklach Bez znieczulenia, Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku) i Łukaszem Zaleskim (Morze ciche, Atlas wysp odległych).

 

Choreografię do spektaklu stworzy Mikołaj Karczewski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, zamiejscowego Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Artysta współpracuje z wieloma teatrami w Polsce i zagranicą (m.in. z Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, Granhoj Danse w Arnhaus w Dani). Grał w spektaklach wielu uznanych reżyserów m. in. w Hamlecie w reż. Cezarego Tomaszewskiego, Położnicach szpitala św. Zofii w reż. Moniki Strzępki, Rewind w reż. Rafała Urbackiego czy Stille Wojciecha Klimczyka. W 2013 roku rozpoczął współpracę z PWST im. L. Solskiego w Krakowie jako wykładowca tańca współczesnego na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu.

 

Konkurs na realizację premiery w Polskim Teatrze Tańca odbył się po raz czwarty. W Roku Guślarzy do współpracy zaproszeni zostali: Tomasz Bazan (Dziady_kopia.doc) oraz duet Aleksandra Dziurosz i Tomasz Szczepanek (Niech żywi grzebią umarłych). W Roku Bogów powstał spektakl No more tears w reżyserii Iwona Vedrala i choreografii Krystyny Lamy Szydłowskiej. W Roku Wyklętych premierą konkursową był spektakl Obiecana Ziemia Obiecana w reżyserii Katarzyny Raduszyńskiej i choreografii Artura Bieńkowskiego.

 

Więcej o konkursie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close