W ubiegłym tygodniu Kalina Schubert zakończyła swoją wieloletnią pracę pedagogiczną w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. 1 kwietnia po spektaklu Giselle odbyło się pożegnanie głównej baletmistrzyni Polskiego Baletu Narodowego.

Wersja do druku

Udostępnij

Nie znamy jej ze sceny, choć wszystko co oglądaliśmy podczas przedstawień baletowych w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w ostatnim czterdziestoleciu było w dużym stopniu jej zasługą jako pedagożki i baletmistrzyni. Jej domeną była bowiem w tym okresie zakulisowa praca lekcyjna nad poziomem żeńskiego zespołu baletowego oraz nad jakością wykonania scen zbiorowych w przedstawieniach baletowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Kalina Schubert jest absolwentką Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie, uczennicą pracujących tam kiedyś rosyjskich pedagogów: Kiry Kniaziewej, Ałły Leniny, Giennadija Lediacha i Leonida Żdanowa. Od 1977 roku występowała w warszawskim zespole baletowym, ale już wówczas interesowała ją bardziej praca pedagogiczna. Dlatego rok później zdała egzamin na wydział baletmistrzowski Państwowego Konserwatorium w Leningradzie. Ukończyła tę uczelnię w 1982 roku w klasie wybitnego rosyjskiego baletmistrza Piotra Gusiewa i powróciła do Teatru Wielkiego jako pedagożka-korepetytorka zespołu baletowego. Tę funkcję baletmistrzyni pełniła przez kolejne 40 lat, prowadząc codzienne lekcje tańca klasycznego, asystując choreografom, wprowadzając nowe obsady do codziennych spektakli oraz pracując nad wznawianiem dzieł scenicznych z wcześniejszego repertuaru.

Współpracowała z wieloma znanymi choreografami i baletmistrzami, którzy realizowali przedstawienia na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Byli to m.in.: Piotr Gusiew, John Neumeier, Konstantin Siergiejew i Natalia Dudinska, Lorca Massine, Pierre Lacotte, Irek Muchamiedow, Boris Ejfman, Natalia Makarowa, Jíři Kylián, Georgette Tsinguirides, Alexei Ratmansky, Patrice Bart, Wendy Ellis-Somes, Toer van Schayk i Wayne Eagling, Millicent Hodson, Alexei Fadeyechev, a ostatnio Maina Gielgud, która w 2022 roku zrealizowała u nas Giselle w tradycyjnej wersji choreograficznej. Była również asystentką takich polskich choreografów, jak: Witold Gruca, Teresa Kujawa, Andrzej Glegolski, Emil Wesołowski, Waldemar Wołk-Karaczewski, Ewa Wycichowska, Zofia Rudnicka, Gustaw Klauzner; a w ostatnich latach przede wszystkim Krzysztofa Pastora, ale też Jacka Przybyłowicza, Izadory Weiss i Anny Hop.

Od 2009 roku była głównym baletmistrzem Polskiego Baletu Narodowego. Sprawowała opiekę nad jego całym bieżącym repertuarem prowadząc osobiście większość prób zespołowych. Zawsze świetnie przygotowana do zajęć, zdyscyplinowana i zaangażowana, była też przez minione lata główną pedagożką lekcyjną artystek warszawskiego baletu, dbając na co dzień o podtrzymywanie i podnoszenie poziomu ich techniki klasycznej. Za swój wkład pracy w dorobek Polskiego Baletu Narodowego w 2015 roku została odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Żegnając Panią Kalinę Schubert, która zdecydowała się zakończyć karierę zawodową, jej współpracownicy złożyli podziękowania za wieloletnią pracę dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz wyrazili nadzieję na dalszą współpracę i udział baletmistrzyni w produkcjach teatru w charakterze pedagożki gościnnej Polskiego Baletu Narodowego.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close