
Fase. Fot. Herman Sorgeloos.
Gościem tegorocznego Malta Festival w Poznaniu będzie legenda światowej choreografii, Anne Teresa De Keersmaeker. Podczas festiwalu artystka pokaże swoje dwa słynne spektakle Fase (w którym sama występuje: 14-15 czerwca o godz. 19.00, po pierwszym pokazie odbędzie się spotkanie z artystką, które poprowadzi Anna Królica) i Drumming (21 czerwca o godz.19.00 i 22 czerwca o godz.20.00). Pokazy spektakli odbędą się w Auli Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa (ul. Kutrzeby 10).Obowiązuje rezerwacja bezpłatnych wejściówek bilety@malta-festival.pl).
W programie także zapis filmowy spektaklu Rain Ballet de l’Opéra national de Paris w choreografii Anne Teresy De Keersmaeker oraz pokazy tanecznych etiud absolwentów renomowanej szkoły P.A.R.T.S., której jest twórczynią (28 czerwca o godz.21.00, Plac Wolności).
O spektaklach:
Fase(1982) to debiutancki spektakl De Keersmaeker, który stworzyła w wieku 22 lat, natychmiast podbijając serca publiczności i krytyki, i w którym do dzisiaj występuje. To najczęściej pokazywana choreografia artystki. Spektakl jest fascynującym doświadczeniem wynikającym z połączenia czystego, abstrakcyjnego ruchu, z niezwykle silnymi emocjami, które wyzwala. Fase składa się z trzech duetów i jednego solo powstałych do czterech kompozycji Steve’a Reicha z przełomu lat 60. i 70. XX wieku: Piano Phase, Come Out, Violin Phase, Clapping Music. Utwory polegają na odtwarzaniu przez muzyka frazy uprzednio wykonanej w wolniejszym tempie przez innych muzyków. Motywy wędrują między instrumentami, tworząc wielość lustrzanych odbić. Choreografia zbudowana jest na podobnej zasadzie frazowania: na powtórzeniu i przesunięciu. Powstaje mechanizm zachwycający nie tylko perfekcją, ale przede wszystkim prostotą i naturalnoś
Drumming (1998) jest jedną z najbardziej fascynujących choreografii Anny Teresy De Keersmaeker – „pisanej” do utworu Steve’a Reicha o tym samym tytule. Jest to kolejny po debiutanckim Fase (1982) spektakl De Keersmaeker inspirowany muzyką nowojorskiego pioniera amerykańskiego minimalizmu. Kompozycja Drumming powstawała w latach 1970–1971, niedługo po podróży Reicha do Afryki. Poza ludzkimi głosami używanymi na podobieństwo instrumentów występują w niej bongosy, marimby, dzwonki i flet piccolo. W utworze powraca obsesyjnie jeden motyw rytmiczny, który rozwija się w wiele różnorodnych struktur. Choreografia De Keersmaeker również zbudowana jest wokół jednej frazy tanecznej, która ulega mutacjom w czasie i przestrzeni. Artystka jest wierna duchowi oryginalnej kompozycji, ale zarazem go wzbogaca. Widz jest świadkiem fascynującej podróży, ulega falom energii – czystego tańca i dźwięku.
Więcej o festiwalu: http://malta-festival.pl