Wersja do druku

Udostępnij

Dziś w ramach cyklu „Stary Browar Nowy Taniec na Malcie” swoje spektakle zaprezentują ś1)ietnie znani z poprzednich przeglądów w Poznaniu Eszter Salamon i David Zambrano. O 17.00 Dance for Nothing Eszter Salamon, w którym artystka wykonuje utwór Johna Cage’a Lecture on Nothing (1949) i jednocześnie tańczy, dążąc do stworzenia choreografii z niezamierzonych ruchów przeciwstawionych recytacji tekstu. Koncepcja wykorzystania muzyki wykonywanej słowami z równoległym ruchem jako inną tymczasowością wynika z pragnienia interakcji z nieingerencją.Spektakl będzie pokazywany w Galerii Art Stations, a po nim zaplanowano spotkanie z artystką.

Taniec w „Dance for Nothing’ powinien być niezależny i nigdy nie powinien stawać się ilustracjączy komentarzem do teksu”. Eszter Salamon.Eszter Salamon wita się i oznajmia, iż „Dance for Nothing” trwać będzie około 43 minuty, żemuzyka, której słucha tańcząc to „Lecture on Nothing” Johna Cage’a i że jeżeli ktoś będzie miałjakieś pytania, będzie mógł je zadać po „wykładzie”. (…) Zestaw zadań lub zasad motywujeSalamon do improwizowania i utrzymywania ciała w stanie ustawicznej przemiany. Ponieważtaniec ten jest abstrakcyjny, unika powtórzeń i podąża swoją ścieżką dla samego podążania,trudno jest go opisać, chociaż w każdym jego momencie jasnym jest, iż Salamon przepracowujeserię zadań. Ma to kilka aspektów: ciało tancerki wydaje się być wpisane w scenariusz, z któregoemanuje; taniec powoduje, iż Salamon ucieleśnia szczególny rodzaj dystansu do samej siebie,który pozbawiony jest jednak ironii; negocjuje ona konstrukcję, wysiłek, który w żadnym momencienie jest przesadny, choć daje się zauważyć w jej skupieniu. I przez cały czas Salamon nieustanniewygłasza wykład Cage’a, podczas gdy fakt, że zwraca się do każdego z widzów umieszcza ją silniew obrębie „tu i teraz” teatru oraz publiczności, która jest przywoływana z transu powodowanegoprzez słowa Cage’a. Ten skomplikowany „trans wielozadaniowości” w wykonaniu, które łączy zesobą nieustanne podejmowanie decyzji z formalną precyzją czy pozornie zrelaksowaną obecność zotwartym spojrzeniem, jest co najmniej imponujący.

Jeroen Peeters

Eszter Salamon – węgierska tancerka i choreografka, odebrała klasyczne baletowe wykształcenie w Państwowej Akademii Tańca w Budapeszcie. W latach 1992-2000 pracowała we Francji, m.in. z Sidonie Rochon, Mathilde Monnier i Francois Verret. W 2001 roku zrealizowała solowy spektakl What A Body You Have, Honey orazGiszell, we współpracy z Xavierem Le Roy. Rok później powstały Répétition d’Un Travail En Cours i Woman Inc.©. Brała udział w programie rezydencyjnym w Podewil Berlin, gdzie w 2004 prezentowała Reproduction na festiwalu Körperstimmen N°9. Była stypendystką Villa Medici Hors les Murs. Ma za sobą również przygodę z teatrem operowym, (Seven attemped escapes from Silence w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, 2005). W 2007 roku Eszter Salamon prezentowała na Malcie spektakl Magyar Tàncok, a rok później Dance #1 stworzony we współpracy z Christine de Smedt.


Natomiast o godz. 19.00 w tym samym cyklu zostanie pokazany Soul Project, stworzony i wyreżyserowany przez legendarnego Davida Zambrano, we współpracyz zespołem siedmiu niezwykłych tancerzy z Mozambiku, Słowenii, Grecji, Słowacji, USAi Wenezueli, stwarza jednocześnie poczucie wzmożonej percepcji i uziemionej fizyczności.Przeznaczony do wykonywania w otwartej przestrzeni – w galerii, czarnej skrzynce, saligimnastycznej lub balowej, w kościele, na dużej scenie, a nawet na dworze, Soul Project stanowiserię wirtuozerskich popisów solowych, z których każdy trwa tak długo, jak piosenka, do którejjest wykonywany, jednakże kolejność solówek i ich rozmieszczenie w przestrzeni jest dziełemprzypadku, co czyni każdy spektakl wyjątkowym. W czasie przedstawienia publiczność zapraszana jest do przyłączania się do artystów i oglądaniaich tańca z dowolnej perspektywy. Przeżycie to staje się nagle intymne i osobiste – czuje się każdedrżenie czy westchnięcie wydawane przez ciała tancerzy – a jednocześnie wspólne – wraz z resztąwidzów można odgadywać, kto zatańczy następny i do jakiego utworu. Potem można wspólniecieszyć się z tego, co następuje.

David Zambrano od dwudziestu lat zajmuje specjalne miejsce w środowisku tanecznym (nie tylko tym zafascynowanym improwizacją). Ten inspirujący nauczyciel, urodzony improwizator i zapierający dech w piersiach performer ciągle wpływa na kształt współczesnego tańca. Rozwijane przez niego techniki flying low i passing through są wynalazkami, które służą improwizatorom na całym świecie. Wieloletnia praca artystyczna, którą charakteryzuje pasja dla kulturowej wymiany, jest dla Zambrano źródłem inspiracji w pracy pedagogicznej, i jak twierdzi artysta, tajemnicą fenomenu niekończącej się świeżości metod jego nauczania, przynoszących mu niegasnące uznanie i popularność. Improwizacje Davida mogliśmy oglądać na Malcie w 2010 roku, w 2011 David prowadził jedną z sesji Alternatywnej Akademii Tańca.

David Zambrano / NL / SOUL PROJECT
with
Edivaldo Ernesto • Mozambique /Horacio Macuacua • Mozambique
Nina Fajdiga • Slovenia /Young Cool Park • South Korea/
Milan Herich • Slovakia /David Zambrano • Venezuela/Netherlands/
Peter Jasko • Slovakia/
Ellen Knops, lighting design
Mat Voorter in collaboration with Pepa Martinez, costume design

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close