Wersja do druku

Udostępnij

Finał projekt Old Music New Dance w Starym Browarze w Poznaniu. GrandiloquentKirstine Kyhl Andersen to ostatnia z trzech premier powstałych specjalnie na potrzeby współorganizowanego przezMinisterstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Narodowy Instytut Audiowizualny iArt Stations Foundation programu. W listopadzie odbyły się już premiery cypryjskiej choreografki Lii Haraki i Małgorzaty Haduch z Krakowa. W tej ostatniej pracy wzięła udział legenda polskiej sceny baletowej, Krystyna Mazurówna.

Duńska choreografka Kirstine Kyhl Andersen w 2004 r. ukończyła School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie. W tym samym roku wspólnie z kompozytorem Nielsem Bjergiem założyła zespół [WEGO]. Punktem wyjścia jej pracy przy Grandiloquent, jak opowiada,stało się zagadnienie improwizacji w ramach muzyki baroku, gdzie pewna część partytury jest zawsze otwarta na swobodną interpretację. Twórcy przedstawienia poddali partytury manipulacjom czasowym – poszczególne nuty uległy wydłużeniu lub skróceniu w celu uzyskania bezpośredniej relacji z ruchami tancerzy. Samo słowo „grandiloquent” oznacza „pompatycznie” i powraca – jak mówi choreografka – w opisach wczesnej recepcji muzyki barokowej.

W niedzielę natomiast spektaklJurija Konjara Wariacje Goldbergowskie. Konjar wszedł w dialog z pracą wybitnego amerykańskiego choreografa post-modern dance Steve’a Paxtona o tytuleWariacje Goldbergowskie J. S. Bacha, w wykonaniu Glena Goulda, improwizacja Steve Paxton. Jurij Konjar nie tyle odtwarza czy przepisuje spektakl Paxtona, co dokonuje studium procesu jego powstawania; rozciągniętej w czasie artystycznej praktyki, która doprowadziła do takich, a nie innych rezultatów.

Zaraz potem – wieczór improwizacji, podczas którego spotkają sięKeith Hennessy i Jassem Hindi.Hennessy to amerykański performer i choreograf. Jego prace czerpiąz tańca, sztuki performansu, cyrku, improwizacji, aktywizmu i szamanizmu. Hindi pochodzi z Libanu. Jest kompozytorem, pracuje zmateriałami elektroakustycznymi lo-fi – takimi jak kasety magnetofonowe, maszyny czy mikrofony kontaktowe. Twórczość Hindi zbliża się czasem do muzyki konkretnej. Improwizować będą w Studio Słodownia +2 o 20:00.

Imprezie towarzyszy także sesja Barok – formy i konteksty, prowadzona przez krytyczkę Jadwigę Majewską. W sobotę od 12:00 wykłady wygłaszać będą Krzysztof Koehler – poeta i krytyk literacki, Romana Agnel – choreografka i badaczka tańców dawnych oraz reżyser Paweł Kamza.

Kuratorem programu Old Music New Dance jest Joanna Leśnierowska. Wydarzenie jest częścią Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close