Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 17-30 listopada Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk gości projekt SPAZIO –edukacyjno-artystyczny program dla młodych choreografów, którego ambicją jest kreowanie nowego pokolenia twórców tańca – ludzi bogatszych o interdyscyplinarną wiedzę, myślących w perspektywie współczesnej sztuki, gotowych wprowadzać do pracy scenicznej nowe idee. 30 listopada, na finał projektu, odbędzie się zbiór wykładów otwartych Ciało i głos w polskim teatrze i tańcu obejmujący: Nowa chorea-jedność ruchu, śpiewu i słowa – aktor wielowymiarowy Tomasza Rodowicza (godz. 12.00), Analogie. Kantor a współczesna choreografia Anny Królicy (godz. 13.30), O polskim teatrze alternatywnym i jego „tanecznych” praktykach Tadeusza Kornasia (godz. 15.00), Jak Kantor i Grotowski w przestrzeni teatralnej się kotłowali, poruszali i tańczyli i jak to powstawało Jerzego Gurawskiego (godz.16.30).Ponadto o godz. 19.00 pokaz najnowszego spektaklu Teatru CHOREA Muzg: wychodząc od opisów funkcjonowania najbardziej złożonego ludzkiego organu, mózgu przedstawienie stawia pytania o relacje między tym, co ludzie, a pozaludzkie, a także między nauką a duchowością.

Teatr Chorea Muzg


Tomasz Rodowicz
Nowa chorea-jedność ruchu, śpiewu i słowa – aktor wielowymiarowy
12:00, Słodownia +2

Tomasz Rodowicz – reżyser, aktor, muzyk, pedagog, swego czasu historyk filozofii i pszczelarz. Urodzony w 1951 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Historii Filozofii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Współzałożyciel pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i jego członek w latach 1977-2003. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETRO/PER/SPEKTYWY, kierownik artystyczny i reżyser wydarzenia Oratorium Dance Project CHOREA Łódź 2011 i 2012.

Anna Królica
Analogie. Kantor a współczesna choreografia
13:30, Słodownia +2

Anna Królica – krytyczka, historyczka i teoretyczka tańca. Ukończyła teatrologię oraz rusycystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie w Katedrze Dramatu UJ przygotowuje doktorat na temat pamięci i ciała w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Wuppertal Piny Bausch. Prowadzi autorskie zajęcia o tańcu teatralnym na Uniwersytecie Jagiellońskim – wcześniej w Instytucie Kultury Współczesnej, obecnie w Katedrze Performatyki. Jest autorką pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce „Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu” (Tarnów, 2011). W ramach stypendium twórczego MKiDN (2012) przygotowuje książkę, wywiady z młodym pokoleniem choreografów polskich. Przygotowuje też program kuratorski „Maszyna choreograficzna” w Cricotece w Krakowie. Jest także prezeską Fundacji PERFORMA, współzałożycielką (wraz z Witoldem Mrozkiem) i redaktorką funkcjonującego w latach 2006-2011 portalu nowytaniec.pl – opiniotwórczego serwisu o tańcu współczesnym. Była członkinią Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca w latach 2008 i 2012. Od 2011 roku jest przewodniczącą Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Sprawowała funkcję koordynatorki ds. merytorycznych I Kongresu Tańca w 2011 roku. Publikuje w Teatrze, Didaskaliach, Kontekstach oraz portalach www.dwutygodnik.com, www.kulturaenter.pl. Prowadzi również działalność popularyzatorską, jest autorką licznych tekstów towarzyszących wydanej przez Agorę kolekcji DVD „Balet i Taniec”; organizatorką warsztatów krytycznych, wykładów, a także – dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury – pierwszego konkursu na pracę dyplomową o tańcu teatralnym.

Tadeusz Kornaś
O polskim teatrze alternatywnym i jego „tanecznych” praktykach
15:00, Słodownia +2

Tadeusz Kornaś. Pracuje w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 1997-2009 redaktor Gazety Teatralnej „Didaskalia” (w latach 2004-2008 redaktor naczelny). Opublikował m. in.: Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice (Homini, 2004), Between Anthropology and Politics. Two Strands of Polish Alternative Theatre (Instytut Teatralny, 2007), Aniołom i światu widowisko (Homini, 2009), Schola Teatru Węgajty. Dramat liturgiczny (Homini 2012).

Prof. Jerzy Gurawski
Jak Kantor i Grotowski w przestrzeni teatralnej się kotłowali, poruszali i tańczyli i jak to powstawało
16:30, Słodownia +2

Prof. Jerzy Gurawski urodził się w 1935, we Lwowie. W latach 50-tych zamieszkał w Krakowie, gdzie studiował architekturę, od początku interesując się przestrzenią teatralną. W roku 1960 podjął współpracę z Jerzym Grotowskim, u którego znalazł zrozumienie dla swojej koncepcji przestrzeni spektaklu jako fizycznie i za każdym razem odmiennie zaaranżowanej relacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami wydarzenia teatralnego. W opolskim „Teatrze 13 rzędów”, a potem w teatrze „Laboratorium” współpracował przy realizacji wszystkich spektakli w latach 1960-68; wśród nich takich jak: „Akropolis” (wraz z Józefem Szajną) czy „Książę Niezłomny”. Później odnosi sukcesy jako architekt, uprawia też rysunek i akwarelę; od początku lat 80-tych prowadzi wykłady i prezentacje na temat przestrzeni teatralnej na całym świecie.

SPAZIO: SPAZIO to europejski program edukacyjno-artystyczny dla młodych choreografów; jego interdyscyplinarność odzwierciedla interdyscyplinarność samej sztuki tańca współczesnego. Ambicją SPAZIO jest stworzenie nowego pokolenia twórców tańca – ludzi bogatszych o interdyscyplinarną wiedzę, myślących w perspektywie współczesnej sztuki, gotowych wprowadzać nowe idee na swoje narodowe sceny.Projekt SPAZIO powstał z inicjatywy wybitnego choreografa Emio Greco i jego International Choreographic Arts Centre w Amsterdamie, we współpracy z takimi ośrodkami jak; CSC Dance House w Bassano del Grappa we Włoszech, Croatian Institute for Movement and Dance w Zagrzebiu oraz Art Stations Foundation w Poznaniu.Merytorycznym opiekunem programu SPAZIO w Polsce została Jadwiga Majewska – krytyczka i teoretyczka tańca, wykładowca UJ, kuratorka międzynarodowych projektów edukacyjnych i artystycznych.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close