W piątek i sobotę (8-9 maja, kolejno o godz. 19.00 oraz 18.00) w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu (ul. Ratajczaka 44) odbędą się kolejne prezentacje w ramach projektu Różnica i Powtórzenie – Tournée. Projekt obejmuje ogólnopolskie tourneé najnowszej choreografii Macieja Kuźmińskiego Różnica i Powtórzenie.
Natomiast w niedzielę o godz. 19.00 w Krakowskim Centrum Choreograficznym – Nowohuckim Centrum Kultury (al. Jana Pawła II 232) kolejna odsłona projektu Goodbye Superman! Mężczyzna w polskiej choreografii. Tym razem prezentacja solowego spektaklu Sławka Bendrata (Pink Mama Theatre) Pinku Chirashi.
O spektaklach:
Różnica i Powtórzenie
Jest to dyptyk poruszający zagadnienia tożsamości ukazanej z dwóch perspektyw – jednostkowej i zbiorowej. Spektakle bezpośrednio nawiązują i czerpią z dzieł filozoficznych Różnica i powtórzenie Gillesa Deleuze’a oraz Powtórzenie Sørena Kirkegaarda. Przedstawienia ukazują odmienne podejścia do choreografii oraz są przeniesieniem na scenę dwóch języków ruchu rozwijanych od kilku lat przez autora – Dynamic Phrasing oraz pracy z podłogą.
Życie tworzy różnice i nawet jeśli istnieje „reprodukcja”, to nigdy nie przebiega ona w sposób identyczny. Ja to ja, i ja istnieję tylko w jednym egzemplarzu. Ale świat nie jest, świat się wydarza. Tożsamość nie istnieje. Istnieje poszukiwanie. Wracamy tam, gdzie nigdy nie byliśmy.
choreografia: Maciej Kuźmiński
dramaturgia, grafika: Adam Hypki
oświetlenie, scenografia: Michał Mackiewicz
projekt i wykonanie kostiumów: Emil Wysocki
reżyser prób, asystent: Tomasz Pomersbach
wykonawcy: Maciej Kuźmiński, Daniela Komędera, Agnieszka Bednarz
produkcja wykonawcza: Maciej Kuźmiński, Natalia Starowieyska
produkcja: Centrum Kultury w Lublinie, Wydział Teatru Tańca, PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Zduńskowolskie Centrum Integracji „Ratusz”, KP Media Poligrafia, laba off
czas trwania: 2 x 30 min.
premiera: 05.11.2014, Centrum Kultury w Lublinie
***
Pinku Chirashi
„Pinku Chirashi” po japońsku znaczy tyle, co ulotki z reklamą usług erotycznych. Inspiracją do powstania przedstawienia stało się nowe zjawisko występujące w Japonii, a nasilające się szczególnie w jej największych miastach. Najmłodsze pokolenie Japończyków, wchłonięte całkowicie przez wyścig szczurów, nie znajduje w swoim napiętym do granic możliwości grafiku chwil na życie prywatne. Często, poza pracą i krótkim snem, nie ma już czasu na tworzenie osobistych relacji z drugim człowiekiem. Pozostaje im tylko przeżywać „miłość” poprzez Internet, w grach komputerowych lub wyznawać ją erotycznym gadżetom przedstawiającym postaci z komiksów.
Niekiedy zaciera się więc, granica pomiędzy światem na zewnątrz a wirtualnymi przeżyciami młodych Japończyków, którzy w swoich marzeniach zaczynają się coraz bardziej utożsamiać z plastikowymi obiektami swoich pragnień. Solo Pinku Chirashi opowiada o samotności w sztucznym cyberświecie, w którym dodatkowo tradycyjne wzorce szczegółowo określają role kobiety i mężczyzny. Spektakl powstał podczas rezydencji w Klubie Żak w 2010 roku i otrzymał nagrodę podczas konkursu „Baltic Movement Contest” w Gdańsku.
idea, choreografia,kostium: Sławek Bendrat
muzyka: Asa-Chang, Camille Saint-Saëns, Fryderyk Chopin
wykonanie: Sławek Bendrat
produkcja: Pink Mama Theatre
czas trwania: 30min.
premiera: 30.05.2010, Klub Żak, Gdańsk.
***
Projekty Różnica i Powtórzenie – Tournée oraz Goodbye Superman! Mężczyzna w polskiej choreografii zostały zrealizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015.
Więcej informacji: www.scenadlatanca.pl