Wersja do druku

Udostępnij

W sobotę 7 grudnia o godz, 20.00 w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu (ul. Św. Marcin 80/82) odbędzie się ostatnie wydarzenie w ramach programu performatywnego Archiwum ciała (kuratorka: Anna Królica). Urheben/Aufheben Martina Nachbara to próba zrekonstruowania cyklu Affectos Humanos Dore Hoyer, niemieckiej choreografki, zwanej ostatnią reprezentantką tańca ekspresjonistycznego. Nachbar zajmuje się jej spuścizną od kilkunastu lat, próbując nawet nie tyle zrekonstruować fenomenalną technikę Hoyer, ile koncentrując się na samym procesie wydobywania wiedzy o choreografii, pojawiających się pytaniach i trudnościach z przeniesieniem choreografii na inne ciało.

Nachbar od wielu lata porusza się w obszarze tańca konceptualnego, podkreślając jego nie tylko intelektualny, ale także wręcz komiczny potencjał. W Urheben/Aufheben wykorzystuje strukturę lecture demonstration, aby w trwającym około 50 minut czymś-na-kształt-wykładu opowiedzieć o swoich choreograficznych poszukiwaniach. Spektakl Urheben/Aufheben został zaproszony do prezentacji na Niemieckiej Platformie Tańca w 2010 w Norymbergii, co uznawane jest za niemałe wyróżnienie dla choreografa i jego dzieła.

choreografia i wykonanie: Martin Nachbar,m reżyser świateł: Wassan Ali, dźwięk: Susanne Beyer

bilety: 15, 20 zł

Martin Nachbar studiował w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie, a także w Nowym Jorku oraz w P.A.R.T.S. w Brukseli. W 2010uzyskał tytuł magistra w dziedzinie choreografii (AMCh) w Amsterdam School of the Arts. Wykładał m.in. w SNDO, Inter-University Centre for Dance Berlin (HZT), Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD), P.A.R.T.S. oraz Laban Dance Centre.

Martin Nachbar potrafi uczynić nawet najbardziej absurdalny temat kanwą swojej choreografii, od promocji handlowej, przez miejską kartografię, po wyprawę na biegun. […] Martin Nachbar jest jednym z najwybitniejszych – bo jednym z najdowcipniejszych – przedstawicieli tzw. tańca konceptualnego. [W jego pracach] akt myślenia zmienia się w dziwną, jakby dziecięcą, grę ciała z językiem. Mechanizmy pamięci i prawo każdego kolejnego pokolenia do zawłaszczania przeszłości na swój własny, subiektywny sposób, to temat, który często wyłania się z jego prac w postaci naukowych/historycznych, estetycznych czy prywatnych rekonstrukcji.

Nicole Strecker

Info za: http://www.goethe.de

Więcej o artyście

O programie performatywnym Archiwum ciała

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close