Wersja do druku

Udostępnij

W niedzielę i poniedziałek 8 i 9 września w Poznaniu (Stary Browar, Studio Słodownia + 3, ul. Półwiejska 42) pokaz projektu Noce i dnie, który jest kolejną odsłoną współpracy Mikołaja Mikołajczyka z Zespołem Śpiewaczym „Wrzos” z Zakrzewa. W tym roku Mikołajczyk wraz z zespołem realizatorów – Małgorzatą Dziewulską (współpraca dramaturgiczna), scenografem i artystą video Mirkiem Kaczmarkiem i kompozytorem Zbigniewem Kozubem – postanowił pójść o krok dalej. Seniorzy z chóru „Wrzos” będą mierzyli się nie tylko z zadaniami teatru ruchu, ale także z własną opowieścią o życiu. Inspiracji dla siebie szukają we wpisanej w historię Wielkopolski powieści Marii Dąbrowskiej Noce i dnie, stawiającej pytania o podsumowanie życia, jego spełnienie i niespełnienie. W przedstawieniu bierze udział piętnastu seniorów ze swoim choreografem Mikołajem Mikołajczykiem. Zakrzewski zespół wspierająą tancerka Iwona Pasińska i aktor Adam Ferency. W niecodziennym gatunku scenicznym, który można nazwać teatrem uczestnictwa, powstaje wspólny język.

***

Zrealizowany w ramach zeszłorocznej edycji „Wielkopolska: Rewolucje” spektakl Teraz jest czas zdobył bardzo dobre recenzje w prasie ogólnopolskiej i gościł m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, pokazywany był także na Malta Festival w Poznaniu.

Mikołaj Mikołajczyk– Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu. Pracował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy we Wrocławiu, Polskim Teatrze Tańca, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Badisches Staatstheater w Karlsruhe. W Szczecinie, w Operze na Zamku, był kierownikiem baletu, który przeobraził w autorski teatr tańca Teatr DNA – taniec zakodowany genetycznie. Występował na wielu festiwalach w kraju i za granicą: w Edynburgu, Sofii, Lill, Carcassone, Berlinie, Hamamatsu, Xanten, Luksemburgu, Brukseli, Brugii, Kownie, Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Lublinie. Współpracował z choreografami reprezentującymi różne style taneczne, sposoby myślenia i kreowania przestrzeni artystycznej, jak Henryk Tomaszewski, Mats Ek, Birgitt Cullberg, Ewa Wycichowska, Ivan Bataillei, Antal Fodor i Conrad Drzewiecki. Współpracował z reżyserami teatralnymi, dla których tworzył reżyserię ruchu w spektaklach operowych i dramatycznych, m. in. z Mają Kleczewską, Małgorzatą Dziewulską, Natalią Korczakowską, Krzysztofem Warlikowskim, Piotrem Kruszczyńskim, Grzegorzem Jarzyną, Adamem Hanuszkiewiczem, Krzysztofem Garbaczewskim i Michałem Borczuchem.

Małgorzata Dziewulska– Pisarka teatralna, reżyserka. W latach 70. współzałożycielka eksperymentalnego zespołu Puławskiego Studia Teatralnego. Współpracowała z Laboratorium Jerzego Grotowskiego, zajmowała się reżyserią operową. W latach 90. była doradcą literackim Starego Teatru w Krakowie, potem kierownikiem literackim Teatru Narodowego w Warszawie. Wykładała w Zakładzie Teatrologii Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz na Wydziale Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej. Obecnie prowadzi seminarium autorskie w Instytucie Teatralnym w Warszawie. Współredagowała miesięcznik „Res Publica”. Zrealizowała film dokumentalny Grotowski ← Flaszen (2010). Jest autorką książek Teatr zdradzonego przymierza (1985) Artyści i Pielgrzymi (1995), Inna obecność (2009).

Mirek Kaczmarek– Urodzony w 1970 roku w Poznaniu. Scenograf, kostiumograf, twórca video. Absolwent Wydziału komunikacji wizualnej poznańskiej ASP. Od debiutu w 2001 roku stworzył scenografie, kostiumy i oprawę multimedialną do ponad 80 przedstawień. Jest stałym współpracownikiem reżyserów: Piotra Kruszczyńskiego, Jarosława Tumidajskiego, Wiktora Rubina, Marcina Libera. Największe sukcesy przyniosła mu współpraca z Janem Klatą – wielokrotnie nagradzana była m.in. scenografia do Sprawy Dantona (2008, Teatr Polski we Wrocławiu). Był autorem projektu polskiego pawilonu na 11. Praskim Quadriennale Scenografii i Architektury Teatralnej w 2007 roku. Nominowany do Paszportu Polityki 2012 w kategorii „Teatr” za: „uprawianie zaawansowanej sztuki widzenia i myślenia za pomocą przestrzeni i obrazów teatralnych, za zmysł materialności i nierealności sceny. Za to, że łączy imponującą wyobraźnię plastyczną ze znakomitym wyczuciem potrzeb sceny”. Autor projekcji wideo w spektaklu Teraz jest czas zrealizowanym w ramach I edycji programu „Wielkopolska: Rewolucje”.

Zbigniew Kozub– Kompozytor, organista; ur. 17 marca 1960 w Szczecinie. Studiował w klasie kompozycji Floriana Dąbrowskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończył w 1985. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym, gdzie prowadzi klasę kompozycji. Od 1990 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, zaś w latach 1996-2002 był dziekanem tegoż wydziału w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obecnie jest kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Ponadto w latach 1992-99 prezes Poznańskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich oraz Dyrektor Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna” w latach 1993 – 1999 oraz 2008 – 2010. Od 2007 do 2011 roku był członkiem Zarządu Głównego ZKP. Współpracuje z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Warstwy Audytywnej w Katedrze Animacji na Wydziale komunikacji multimedialnej. Jako organista występuje tylko z własnymi kompozycjami. Pisze muzykę instrumentalną, wokalną, chóralną, elektroakustyczną i filmową. Uczestniczył w pracach nad spektaklem Teraz jest czas zrealizowanym w ramach I edycji programu „Wielkopolska: Rewolucje”.

Iwona Pasińska– Tancerka, choreografka, dramaturg ruchu. Absolwentka łódzkiej szkoły baletowej (1989), a także wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie uzyskała tytuł doktora. W 1998 roku została laureatką Medalu Leona Wójcikowskiego dla najwybitniejszego tancerza młodego pokolenia. W latach 1989–2008 związana z Polskim Teatrem Tańca – Baletem Poznańskim, a od 1997 roku pierwsza solistka tego zespołu. Tańczyła główne role w choreografiach m.in.: Ewy Wycichowskiej, Jacka Przybyłowicza, Matsa Eka, Yossi Berga, Birgit Cullberg, Thierry Vergera. W Atelier Polskiego Teatru Tańca zrealizowała autorskie spektakle: Gra I. Czas (2002), Moment: gra (2006), Gramy x3 (2008). Jako choreografka współpracuje także z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Była asystentką Claudii Castellucci z Societas Raffaello Sanzio przy spektaklu Święto wiosny (2011). W teatrze dramatycznym pracowała m.in. z Marcinem Liberem, Piotrem Kruszczyńskim, Bartoszem Frąckowiakiem. W 2008 roku założyła kolektyw „Movements Factory”, w którym zrealizowała m.in. projekty Gramy 4 U, Saligia. 7 grzechów miejskich, Trop: DaNce as Art. czy BodyLand.

Adam Ferency– Aktor teatralny i filmowy, reżyser. Absolwent warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (1976). Aktor warszawskich teatrów Na Woli, Współczesnego i Dramatycznego (gdzie obecnie występuje). Zagrał m.in. w spektaklach Kazimierza Kutza Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna (1977); Tadeusza Łomnickiego Do piachu (1979); Macieja Englerta Sen nocy letniej (1983), Trzy siostry (1985); Krzysztofa Zaleskiego Ślub (1972, 1983) Mahagonny (1982); Piotra Cieplaka Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim (1994), Wyprawy krzyżowe (1995); Antoniego Libery Czekając na Godota (1996), Końcówka (1997); Krystiana Lupy Powrót Odysa (1999), Auslöschung/Wymazywanie (2001); Grzegorza Jarzyny Uroczystość (2001); Krzysztofa Warlikowskiego Poskromienie złośnicy (1997), Burza (2003), Opowieści afrykańskie według Szekspira (2011). Występował również w filmach m.in. Agnieszki Holland, Andrzeja Wajdy, Janusza Zaorskiego, Krzysztofa Kieślowskiego, Ryszarda Bugajskiego oraz Jana Jakuba Kolskiego.

Artyści zZespołu Śpiewaczego Wrzos: Edmund Bindek, Urszula Chałubek, Jan Cieślik, Irena Czermak, Alicja Dąbek, Bogdan Dąbrowski, Danka Okońska, Janusz Okoński, Eugenia Płaczek, Łucja Podlewska, Jerzy Podlewski, Józefa Polak, Maria Trokowska, Jan Wojciechowski, Danuta Zdrenka

Współpraca: Zakrzewski Dom Kultury „Dom Polski”, Art Stations Foundation / Stary Browar Nowy Taniec.

Spektakl jest częścią programu Samorządu Województwa WielkopolskiegoWielkopolska: Rewolucje, realizowanego w ramach projektu Budzik kulturalny. Program działań promujących i aktywizujących kulturę Wielkopolski.

Kuratorka programu Wielkopolska: Rewolucje: Agata Siwiak

Wielkopolska rewolucje logotypy (miniaturka)

Bezpłatne wejściówki dostępne są w punktach informacyjnych w Pasażu i Atrium Starego Browaru.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close