Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 1 – 29 sierpnia 2014 roku odbędą się w Starym Browarze kolejne rezydencje artystów związanych z tańcem w ramach programu Identity.Move!. Identity.Move!, projekt, który umożliwia spotkanie praktyków i teoretyków tańca współczesnego z 14 krajów wschodniego pasa Europy, od Bałtyku do Morza Śródziemnego. Dochodzi do wymiany doświadczeń ponad pięćdziesięciorga zaproszonych ekspertów i artystów, szukania punktów styku i próby nazwania tego, o czym opowiada taniec współczesny w kontekście ciała, podmiotowości, ale i tożsamości (ponad)narodowej. Projekt ma otwarty, oddolny charakter – kształtują go zaproszeni eksperci i uczestnicy, budując wspólnie unikalną bazę wiedzy o scenie tańca tej części Europy. 1 sierpnia rozpoczyna rezydencję dwójka artystów: reżyserka Petra Tejnorová  z Czech i choreograf Jaro Viňarský ze Słowacji. Ponadto w dniach 10-12 sierpnia 2014 odbędzie się w Starym Browarze coaching z Peterem Pleyerem skierowany do uczestników programu. Rekrutacja na warsztaty jest zamknięta. Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk jest członkiem stowarzyszonym projektu Identity Move!.

 

Petra Tejnorová urodziła się w 1984 roku. Zajmuje się reżyserią teatralną i prowadzi czeską kreatywną grupę interdyscyplinarną Sergeant Tejnorová & the Commando (znaną wcześniej również jako Tejnorová & the Company – www.sgt.tejnorova.com). Studiowała reżyserię teatru alternatywnego i teatru lalek na Akademii Sztuk Performatywnych w Pradze (KALD DAMU), gdzie obecnie wykłada i odbywa studia doktoranckie. Od 2006 roku wyreżyserowała wiele sztuk w różnych teatrach przede wszystkim w Pradze. Są to m.in. The Sufferings of Prince Sternenhoch, za którą została nagrodzona, Hole in the Wall, Titus Andronicus_The Flight of a Fly oraz czesko-polski projekt Memory of Landscape and Lanscape of Memory, a także Personal Anamnesis. W swoich oryginalnych produkcjach podkreśla pracę zespołową, metody opracowywania oraz procesualność, postrzegając spektakl jako zdarzenie wyjątkowe. Pracując z tekstem Tejnorová dąży do poluzowania struktur dramatycznych korzystając z kompozycji niefabularnych, takich jak montaż czy kolaż. Interesują ją również tzw. teksty otwarte, które w oryginale nie są tekstami dramatycznymi. Współpracowała z Teatrem Narodowym Scena Nowa, Teatrem Dejvicke, Teatrem Archa, Teatrem Minor, Alfa, Ponec, Alfred ve Dvoře, Roxy/Nod i Disk. W 2013 roku pracowała nad spektaklami Edge i John Sinclair on Air. Na jej stronie internetowej Edge opisany jest jako „międzynarodowy spektakl badający życie osób po pięćdziesiątce, które pracowały w teatrze w różnych zawodach i rolach. Przedstawienie poddaje formalnej analizie i jednocześnie zamazuje najmniej zbadany obszar znajdujący się na granicy języka teatru i języka tańca. Przekracza granicę pomiędzy „dokumentalnym” stylem narracji opartej na prawdziwych historiach uczestników a mocno stylizowaną formą teatralną”. W projekcie Jižák, City of Dreams, zrealizowanym we współpracy z młodzieżą z praskiej dzielnicy Jižní Město, Tejnorová zadaje następujące pytania: „Jak nastolatki widzą przyszłość dzielnicy Jižní Město i swoją w niej rolę? Co można zmienić w obrębie tej przestrzeni? Jaka jest przyszłość nastolatków na peryferiach i jaka jest przyszłość Jižáka – terenu niezbadanego?”. Interaktywna produkcja Tejnorovej z 2012 roku LIFEshow „ukazuje nowe możliwości łączenia języka teatru z nowoczesną technologią. Projekt skupia się na znalezieniu granicy pomiędzy aktorami i performerami, między odgrywaniem roli a byciem sobą. Bada granicę pomiędzy rzeczywistością a spektaklem, pomiędzy dokumentalnością a graniem, prawdą a kłamstwem”. Od 2006 roku Tejnorová uczestniczy w licznych warsztatach. Jej produkcje i projekty autorskie były prezentowane na kilku prestiżowych festiwalach za granicą (w Polsce, w Słowacji, we Włoszech, na Węgrzech, w Szwecji, w Portugalii i w Wielkiej Brytanii), gdzie zostały docenione przez widzów i krytyków. Poza reżyserowaniem i tworzeniem projektów autorskich, wydała również dwie publikacje: antologię Memory of Landscape – Landscape of Memory: the Perception Shape Depends on the Viewpoint oraz Ias On Me De A (Myth, Material, Discourse, Dialogue). Jest również autorką licznych tekstów publikowanych m.in. w czasopiśmie „Amatérská scéna”. Była członkiem jury podczas Festiwalu Teatrów Lalek w Chrudimiu oraz Regionalnego Festiwalu Teatrów Lalek w Pilźnie. Jest laureatką licznych nagród, w tym Nagrody Josefa Hlávki przyznawanej najzdolniejszym studentom i absolwentom praskich uczelni oraz Nagrody Dziekana Wydziału Teatralnego Akademii Sztuk Performatywnych w Pradze (2009). W 2008 roku nominowana była do Nagrody Alfreda Radoka w kategorii talent.
www.facebook.com/tejnorovaspring

 

Jaro Viňarský urodził się w 1978 roku w Słowacji. Studiował choreografię baletu na Akademii Sztuk Performatywnych w Bratysławie oraz choreografię na Akademii Sztuk Performatywnych w Pradze. Od 1998 roku współpracuje jako tancerz, performer oraz choreograf z artystami słowackimi i zagranicznymi (z którymi stworzył m.in. film taneczny) oraz z Instytutem Grotowskiego w Polsce. Prowadzi również warsztaty taneczne, głównie dla tancerzy niezawodowych. Jest laureatem szeregu nagród. W 2001 i 2003 roku otrzymał w Pradze Drugą Nagrodę Jarmili Jeřábkovej za spektakle Sorton i Tea Never Brewed. W 2004 roku otrzymał Nagrodę Publiczności podczas Czeskiej Platformy Tańca, a w 2006 roku – Nagrodę Sazka w kategorii odkrycie taneczne za spektakl The Last Step Before. W 2011 roku Viňarský założył organizację non-profit SKOK! działającą na rzecz rozwoju tańca współczesnego i teatru fizycznego w Słowacji. Tematy warsztatów, które prowadził we współpracy z innymi artystami obejmują pracę grupową, partnerowanie, taniec i przestrzeń, taniec i jego dynamikę, formę i treść w ruchu, taniec i cyrk w spektaklu, techniki Alexandra i Feldenkraisa, ruch i głos, techniki kompozycji Merce Cunningham, improwizację i kompozycję oraz światło w spektaklach tanecznych. W swoich ostatnich dwóch utworach Viňarský bada tożsamość i ludzkie ciało. W duecie XIRA (2013) zadaje następujące pytanie: „Jeżeli twoja świadomość mogłaby zostać uwidoczniona jako spektrum przechodzące od świadomości wewnętrznej czy osobistej do ekspansywnej przestrzennie świadomości zewnętrznej, gdzie tkwiłyby możliwości nawiązywania relacji z innymi?”. XIRA stanowi dla niego „chwilę w złożonym rejestrze pamięci dzielonym przez dwie osoby, przywołanym, aby ponownie przeanalizować cielesność ich pierwszego spotkania, dokumentację rzadko spotykanej bliskości, tożsamość człowieka, któremu społeczeństwo nie narzuciło płci”. Z kolei spektakl ANIMALINSIDE (2012) bada „obraz malowany językiem ciała wywołany apokaliptyczną walką z pamięcią myślami ideami i wyobrażeniami na temat rodzaju ludzkiego władzy Boga zmysłów piękna marzeń miłości wilków i innych tkwiących w nas form zwierzęcych wycia w naszych ciałach w przestrzeni okrutnego czasu. Fizyczne obrazy wywodzące się ze sztuk pięknych i świata tekstowego niemożliwych do wypowiedzenia stanów emocjonalnych umysłu języków i ciał zepchniętych poza granice własnego zrozumienia gra wstrzymująca układy nerwowe publiczności”. W ubiegłym roku Jaro Viňarský otrzymał nagrodę New York Dance and Performance Award Bessie 2013 w kategorii wybitne wykonanie za występ w spektaklu Pavla Zustiaka i Palissimo Bastard podczas La MaMa Moves! Dance Festival. „Spiralny rozbłysk energii będący w stanie uchwycić bezruch i wybuchową fizyczność – każdą chwilę uczynił wstrząsającą, przejmującą i gwałtowną”.
www.facebook.com/tejnorovaspring

 

Coaching z Peterem Pleyerem

 

Identity.Move! to projekt organizowany przez Goethe-Institut w Warszawie, Centrum Kultury w Lublinie, Eastern European Performing Arts Platform, Motus o.s. / Alfred ve dvoře in w Pradze i Narodową Szkołę Tańca w Atenach. Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk jest członkiem stowarzyszonym projektu.

 

Strona projektu Identity.Move!

 

 

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close