Wersja do druku

Udostępnij

W Międzynarodowy Dzień Tańca, 29 kwietnia o godz. 20.00 Polski Teatr Tańca zaprasza do Auli Artis (ul. Kutrzeby 10) na pierwszą premierę w ramach „Roku Wyklętych 2019”. Będzie to Obiecana Ziemia Obiecana – teatralna epopeja, pokazująca wyklęcie Ziemi przez gatunek ludzki. Twórcami spektaklu są zwycięzcy konkursu na realizację premiery w Polskim Teatrze Tańca w „Roku Wyklętych 2019”: Katarzyna Raduszyńska, reżyserka teatralna i dramatopisarka, Artur Bieńkowski, tancerz i choreograf związany z Teatrem ROZBARK oraz scenograf i kostiumograf Paweł Walicki.

 

O spektaklu:

Przez 200 tysięcy lat naszej bytności na Ziemi dokonaliśmy rzeczy absolutnie wspaniałych i dobrych, ale również niewyobrażalnie złych. Wykluczenie, kiedyś znane jako selekcja naturalna, stało się jedną z podstawowych zasad, rządzących naszym dzisiejszym światem. My, homo sapiens jesteśmy rzeczywiście najbardziej rozwiniętym gatunkiem, który kiedykolwiek zasiedlał naszą planetę, ale zapomnieliśmy, że wraz z przywilejami idą w parze także obowiązki. Wciąż chętnie korzystamy z przywilejów, przyjmujących niekiedy karykaturalne formy takie jak wyzysk, niewolnictwo, rasizm, cenzura, dyskryminacja, prawo do stawiania się ponad innych i karania ich, deportacje i wiele, wiele innych. Próbując zrozumieć, dlaczego tak bardzo poniosła nas pycha i przekonanie o własnej omnipotencji, twórcy spektaklu patrzą na pojęcie wykluczenia nie tylko z punktu widzenia wykluczonych, ale przede wszystkim tych wykluczających. 

 

Co się kryje pod tymi wszystkimi działaniami? Najnowszy spektakl Polskiego Teatru Tańca jest epicką opowieścią o naszych dziejach, czytanych jako odwieczna historia wykluczania — począwszy od Wielkiego Wybuchu, aż po 2019, od atomu do sztucznej inteligencji. Widzowie będą mieć okazję szczególnie blisko spojrzeć na Człowieka i jego działania w imię szeroko pojętych praw. W jakim momencie znaleźliśmy się dzisiaj? Czy w najwłaściwszym dla naszego gatunku? Czy mamy jeszcze czas? Czy jesteśmy w samym środku końca czasu? A może nakłujmy ten balon, którego wszyscy uczepiliśmy się i fruniemy – bo czy naprawdę jesteśmy aż tak lepsi od tych, którzy zostali na Ziemi? Co ujrzymy z wysokości? Obiecaną Ziemię Obiecaną czy odwróconą utopię?

 

Autorzy i realizatorzy:

Scenariusz i reżyseria: Katarzyna Raduszyńska 

Choreografia: Artur Bieńkowski

Scenografia, wideo, kostiumy, światło: Paweł Walicki 

Opracowanie muzyczne: Grzegorz Wierus, Wojtek Zrałek-Kossakowski

Obsada: Amy Basley, Evelyn Blue, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Victoria Kennett, Katarzyna Kulmińska, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong, Kacper Bożek, Jerzy Kaźmierczak, Dominik Kupka, Paweł Malicki, Brage Nordang, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Dominik Więcek

Światła: Przemysław Gapczyński

Obsługa dźwięku: Zuzanna Majewska

Obsługa spektaklu: Daniel Wiśniewski

Obsługa sceny: Grzegorz Potocki, Andrzej Przybyszewski

Koordynator ds. produkcji: Robert Chodyła

Projekt graficzny: Piotr Zdanowicz

Produkcja: Polski Teatr Tańca, instytucja kultury Samorządu Województwa Wielkopolskiego

 

45 lat Polskiego Teatru Tańca (miniaturka)

 

 

 

Instytucja Kultury Samorządu Województwa Wielkopolskiego (miniaturka)

 

Bilety na spektakl dostępne na stronie bilety24.pl, w Centrum Informacji Kulturalnej (dawniej: CIM, ul. Ratajczaka 44) oraz na godzinę przed spektaklem w Auli Artis (ul. T. Kutrzeby 10). 

 

 

 

Biogramy twórców:

 

Katarzyna Raduszyńska to reżyserka teatralna i dramatopisarka. Ukończyła Wydział Aktorski PWST we Wrocławiu i Wydział Reżyserii AT w Warszawie. Asystowała m.in. Krystianowi Lupie i Robertowi Wilsonowi. Zrealizowała kilkanaście przedstawień, wśród nich Wieczór Trzech Króli wg Shakespeare’a w Nowym Teatrze w Łodzi, Wesele Figara wg Beaumarchais w Nowym Teatrze w Słupsku oraz autorskie teksty. Jej najnowsza sztuka Promised Land Hotel została opublikowana w „Dialogu” w lutym 2016 i przetłumaczona na język rumuński. Beneficjentka stypendium badawczego w Sofii, stypendium MKiDN na napisanie sztuki teatralnej oraz stypendystka i rezydentka Funduszu Wyszehradzkiego w Bratysławie, gdzie pracowała nad powieścią „Czarnula” o Dolnym Śląsku. 

 

Artur Bieńkowski doświadczenie taneczne zdobywał podczas wielu warsztatów w Polsce i za granicą, m.in. w Izraelu, USA, Francji. W sezonie 2008/2009 związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni. W sezonie 2009/2010 związany z Teatrem w Radomiu i Art Project Ballet w Warszawie. Prezentował własne projekty podczas festiwali muzycznych, m/in. Open’er w Gdyni czy Audioriver w Płocku. Od sezonu 2010 związany z Polskim Teatrem Tańca. Występował w pełnym repertuarze, w spektaklach takich choreografow, jak Ohad Naharin, Jo Strømgren, Ewa Wycichowska, Thierry Verger, Nadar Rosano. W sezonie 2015/2016 rozpoczął współpracę z Teatrem ROZBARK w Bytomiu, gdzie występował ww choreografiach Anny Piotrowskiej oraz duetu Ivgi&Greben. Od 2015 współpracuje także z Erezem Zoharem z Izraela. Regularnie uczestniczy w warsztatach GaGa (Yoshifumi Inao, Noa Zuk, Sharon Eyal, Erez Zohar, Bossmat Nussan, a także wielu innych). 

 

Paweł Walicki to scenograf, reżyser filmów animowanych, twórca filmowy. Absolwent ASP w Poznaniu i podyplomowej scenografii w krakowskiej ASP. Dyplom obronił u prof. Andrzeja Kreutz Majewskiego, a była to scenografia do Jeziora łabędziego w Teatrze Wielkim, w Warszawie. Jego film Jak bog Maior utracił tron był wielokrotnie nagradzany. W 2014 otrzymał „Złotą Maskę” za scenografię do spektaklu Bobiczek w reżyserii Łukasza Kosa, zrealizowanym w  Teatrze Zagłębie w Sosnowcu. Jest autorem kilkudziesięciu scenografii teatralnych i filmowych, ostatnio pracował w Bayerische Staatsoper, gdzie przygotował scenografię do operyKannst du pfeifen, Johanna? w reżyserii Łukasza Kosa. Obecnie rysuje pełnometrażowy film animowany Zabij to i wyjedź z tego miasta  w reżyserii Mariusza Wilczyńskiego. 

 

Wojtek Zrałek-Kossakowski to artysta pogranicza teatru i muzyki. Nagradzany dramaturg, autor scenariuszy, reżyser i twórca muzyki pracujący w Polsce (m. in. w warszawskim Teatrze Studio, gdańskim Teatrze Wybrzeże, poznańskim Teatrze Nowym) i w Niemczech (Maxim Gorki Theater w Berlinie). Autor cieszących się dużym uznaniem słuchowisk realizowanych m. in. z Marcinem Lenarczykiem, Martą Malikowską i Marcinem Maseckim. Animator kultury i kurator, tworzył program muzyczny 7. Berlin Biennale, Festiwalu Łódź 4 Kultur, warszawskiego Centrum Kultury „Nowy Wspaniały Świat”. Członek zespołu „Krytyki Politycznej”. Okazjonalnie tłumacz, publicysta i DJ.

 

Grzegorz Wierus od 2012 roku związany jest z Teatrem Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu. Od 2010 roku współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Dyrygował ponadto m.in. takimi zespołami jak Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna i Kameralna oraz Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Szeged Symphony Orchestra czy Moravska Filharmonie w Ołomuńcu. Istotną cześć jego działalności stanowią projekty związane z muzyką współczesną i alternatywną, a także działania muzyczno-teatralne.

 

O artystach zespołu Polskiego Teatru Tańca:

http://www.ptt-poznan.pl/pl/team/pracownik

 

Ideą „Roku Wyklętych” w Polskim Teatrze Tańca jest analiza różnych aspektów wyklęcia. Pragniemy zainspirować do rozważania sytuacji wyklętych, z różnych powodów, postaci historycznych, fikcyjnych, idei lub rzeczy. Podejmowanie tematu wyklęcia może obejmować zarówno punkt widzenia wyklętych jak i wyklinających. Taka wielobiegunowa analiza pojęcia wyklęcia i przedstawienie towarzyszących mu emocji daje szansę silnych doznań artystycznych, estetycznych i intelektualnych naszym widzom. Jednocześnie ma też być zaczynem do twórczej dyskusji.

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close