Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 14-20 czerwca 2021 roku, w ramach XIII edycji Short Waves Festival odbędzie się w Poznaniu Dances with Camera. Jest to międzynarodowy, tematyczny konkurs dedykowany filmom, w których na pierwszy plan wysuwa się ruch i ekspresja fizyczna. W tegorocznej selekcji konkursowej znalazły się aż 23 krótkometrażowe filmy z 15 krajów, stworzone przez 14 reżyserek i 12 reżyserów, które zaprezentowane zostaną w dwóch 90-minutowych zestawach.

 

Pokazy Dances with Camera już od ośmiu lat są częścią festiwalu, niezmiennie udowadniając, jak wszechstronnym i uniwersalnym językiem jest ruch. Ekspresja ciała nierzadko zdolna jest przekazać więcej niż słowa, otwierając nowe możliwości w budowaniu filmowych narracji – także w formach nielinearnych, czy odzwierciedlających logikę emocjonalną. W tym programie twórcy poprowadzą nas przez szerokie spektrum emocji, poddając refleksji nie tylko doświadczenia towarzyszące nowej, pandemicznej rzeczywistości, ale też bardziej fundamentalne ludzkie relacje, wartości, czy konteksty społeczne.

 

Program Dances with Camera:

 

Zestaw I

Unleash, reż. Sean Wirz, Szwajcaria 2020, 7’
Piątka zupełnie obcych sobie osób spotyka się w środku nocy i włamuje do opuszczonego domu. Operacja została zaplanowana w szczegółach. Czy są squattersami? Wandalami? Nic z tych rzeczy! Ich celem jest uciec od ograniczeń ich własnych domów. Muszą uwolnić się od więzów codziennego życia. To nie włamanie, ale wyłamanie.

Dancing is an Old Friend, reż. Marta Renzi, USA 2020, 12’
Dwie przyjaciółki ponownie nawiązują kontakt przez internet. Jedna z nich jest profesjonalną tancerką, druga tańczy tylko dla przyjemności. Tak samo jak ich przyjaźni, ich tańcu udaje się górować nad czasem i odległością.

Rekonstruktio, reż. Pia Andell, Finlandia 2021, 17’

Dwoje starych przyjaciół ze szkoły, kobieta i mężczyzna, spotykają się by wspominać młodość. Gdy budzą się ich młodzieńcze wspomnienia, list który kobieta wtedy napisała przywołuje zupełnie inne obrazy imprezy szkolnej w hotelu w 1982 roku.


Fauteuil lit, reż. Maksym Kotskyi, Ukraina  2021, 5’

Dziś obudził się wcześniej. Dziś po raz pierwszy zdał sobie sprawę jak bardzo irytuje go światło, pochlebstwa i słanie łóżka. Historia o srebrze, lisie i słoiku mleka.

Fibonacci, reż. Tomáš Hubáček, Czechy 2020, 8’
Ludzkie stado przepływa przez faliste pola. Nieoświecony łowca przecina jego drogę. Środowiskowy film tańca lub audiowizualna medytacja na temat obecności ciągu Fibonacciego w krajobrazie, zachowaniu stadnym, strukturze filmu i muzyce.

CAN’T KILL US ALL, reż Botis Seva, Wielka Brytania 2020, 8’
Teatralne doznanie łączące hip hop, teatr i film stworzone przez tanecznego eksperymentalistę Botisa Sevę, CAN’T KILL US ALL ukazuje pogarszający się stan emocjonalny i fizyczny człowieka, który stawia czoło życiu w lockdownie.

 

It Cries Too Loudly, reż. Dolly Sfeir, USA 2021, 8’
Czując zdruzgotanie i bezsilność obserwując wybuch w Bejrucie w 2020 roku oraz jego następstwa, libańsko-amerykańska choreografka i reżyserka Dolly Sfeir postanowiła stworzyć pracę, która wyrazi jej kruchy stan emocjonalny. It Cries Too Loudly to film tańca zgłębiający przeplatające się radość i tragedię w jej burzliwej ojczyźnie oraz doświadczenie bycia imigrantem.

 

Divided We Scroll, reż. Klaas Diersmann, Wielka Brytania 2019, 5’

Divided We Scroll to eksperymentalny i ponury obraz naszej bliskiej relacji z technologią, która stała się obsesyjna, kompulsywna oraz odosabniająca. Poprzez taniec współczesny, zgłębiamy mrożącą krew w żyłach rzeczywistość nieustannie połączonego świata, w którym dane i oprogramowanie cały czas przedefiniowują nas w kontekście coraz bardziej złożonej sieci technologicznej.

Downriver, reż. Andrea Boll, Austria 2020, 10’
Grupa ludzi wyłania się z wody. Starają się opierać prądowi rzeki oraz strumieniowi ludzi w mieście, jednak w końcu mu się poddają i zostają wyrzuceni na brzeg. Opuszczeni, szukają schronienia. W trakcie filmu hasła pod prąd, opór i oddanie przejawiają się jako pierwotny instynkt, strategia przetrwania.

Suspended Motion, reż. Sima Gonsai, Wielka Brytania 2020, 3’
Suspended Motion ukazuje wymianę ruchów i uczuć w odpowiedzi na dotyk, światło i dźwięk. Zgłębia to za pomocą obserwacji relacji pomiędzy głuchoniemymi tancerzami a pełnosprawnymi tancerzami, których prowadzą przez środowisko obcowania w przestrzeni za pomocą zmysłów.

As It Ends, It Begins, reż. Or Meir Schraiber, Treyden Chiaravalloti, USA  2020, 9’
W filmie czerpiącym z kinetyki, człowiek przemierza tereny toksycznej męskości.

Zestaw II

Virus, reż. Nauris Buksevics, Wielka Brytania 2020, 6’
Grupa profesjonalnych tancerzy współczesnych wychodzi na ulice Londynu na parę godzin przed lockdownem, by pokazać,  zinterpretować i wystąpić, jak się później okazało po raz ostatni na długi czas, nadciągającą globalną i lokalną niepewność w czasach pandemii COVID-19.

Ben, reż. Gabriel Beddoes, Ilaria Vergani Bassi, Mattia Parisotto, Teresa Sala, Włochy 2019, 8’
Ben otwiera oczy pewnego wilgotnego poranka w środku sezonu. Witają go nadal włączone światła miasta, jego sygnalizacja świetlna, mętna rzeka. Biały niczym puste prześcieradło, Ben nie zna kodów językowych, ani nawet kodów mowy ciała.

Sepa, reż. Viktorija Vrublevska, Łotwa 2020, 2’
Poetycki film krótkometrażowy który eksploruje proces rozdzielenia matki i córki poprzez wykorzystanie tańca współczesnego i muzyki Marka Pritcharda.

The Bait, reż. Chenglong Tang, Chiny 2020, 6’
Trójkę bohaterów porywa szalony wyścig. Będą walczyć by wygrać… ale po co? Co jeśli to wszystko to tylko przynęta? Film przenosi do współczesnego świata pradawną przypowieść o Jiang Gong, skromnym rybaku i wspaniałym strategu dynastii Zhou, który skutecznie łowił bez przynęty. Uniwersalna opowieść o utracie tożsamości, porzuceniu samego siebie i wyrzeczeniu wolnej woli.

YEL (ԵԼ), reż. Rima Pipoyan, Armenia 2020, 4’
„YEL” to krótkometrażowy film tańca o walce rozbieżności wewnątrz istoty ludzkiej oraz reakcji którą mogą w niej lub nim wzbudzić kontrasty świata zewnętrznego. A tylko samoprzezwyciężenie może dać człowiekowi poczucie zwycięstwa.

 New Year (Anul Nou), reż. Corina Andrian, Rumania 2021, 12’
Odnowa jaka przychodzi z nowym rokiem uosabia idealistyczny nowy początek, dlatego właśnie ludzie zawsze z niecierpliwością oczekują nadejścia Nowego Roku (Anul Nou). Jednak, pierwszy Nowy dzień zdaje się już niszczeć i starzeć od nagromadzonego czasu i straty.

Don’t Kiss, Kiss .mov, reż. Carl Olssen, Fabio Liberti, Szwecja 2020, 8’
Scena jest ustawiona, zarazem znajoma i nieznajoma. Dwóch mężczyzn połączonych spojrzeniem tak magnetycznym, że skłania ich do wstania i splecenia się w uścisku. Czemu służy ten pocałunek? Czy to namiętność, więź, ekspresja, obowiązek? Może to wszystkie te elementy i więcej, a może nic więcej poza dotykiem.

You wanted rivers, reż. Magdalena Zielińska, Polska 2020, 7’
Nigdy nie dostajemy tego, czego tak naprawdę chcemy. Nigdy nie jesteśmy zadowoleni z tego, co
otrzymujemy. You wanted rivers to film taneczny o pragnieniach, które nas wyniszczają i
sprawiają, że podążamy ryzykownymi ścieżkami. Ścieżki te pozostawiają nas wiecznie
spragnionymi i wiecznie zaślepionymi.

Transumanato, reż. Elena Skripkina, Rosja 2020, 8’
Film składa się z trzech układów tanecznych, które obrazują życie w piekle Dantego (Boska Komedia) jako wizjonerskiej podróży w głąb samego/samej siebie.

TA MARA, reż. Iwona Pasińska, Polska 2020, 10’
Tamara Lempicka była wyjątkową artystką, jej obrazy są nowoczesne i pełne żywych kolorów. Znajdywała inspirację w kubizmie, obrazach neoklasycznych Boticelliego oraz ruchomych obrazach (które stały się popularne latach 20-stych i 30-stych). Jej styl życia był niekonwencjonalny i skandaliczny.

Lazarus, reż. Tuixén Benet, USA 2020, 9’
Poprzez dialog prowadzony pomiędzy ruchem a krajobrazem, Lazarus to refleksja na temat uprzedmiotowienia kobiecego ciała w filmie. Znane słowa Edgara Allana Poe śmierć pięknej kobiety to bezsprzecznie najbardziej poetycki temat na świecie wyzwala serię wzlotów i upadków, które umykają poetyce, zbyt usilnie starając się ją odnaleźć.

Navigation, reż Marlene Millar, Kanada 2020, 13’
Rozgrywający się w spektakularnym regionie Burren na zachodnim wybrzeżu Irlandii, Navigation zgłębia obecny kryzys humanitarny związany z wysiedleniem i przemieszczeniem, który jest doświadczany zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo. Rytm, ruch, wokal i krajobraz definiują i uosabiają tę eksplorację, z udziałem 10 tancerzy, piosenkarzy, oraz 40-osobowego chóru.

 

Więcej informacji na stronie Short Waves Festival.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close