Wersja do druku

Udostępnij

 We wrześniu i październiku 2015 roku Centrum Kultury „ZAMEK” zaprasza do udziału w wydarzeniach jesiennej osłony programu performatywnego Z perspektywy żaby, którego kuratorką jest Anna Królica. Przed widzami wystąpią artyści z Niemiec. W sobotę 19 września o godz. 20.00 Antonia Baehr pokaże swoje solo Abecedarium Bestiarium, które opowiada o wymarłych gatunkach zwierząt, a opowieść ta snuje się według alfabetycznego klucza: D to ptak dodo, T to tygrys tasmański, S krowa morska odkryta przez Stellera…. itd., itd. Niczym w XVI-wiecznych perskich miniaturach, portrety zwierzęce Baehr są imitacją poezji, nie natury. Ten rodzaj poetyckiej mimikry ukazywany jest przez nią w metaforach zwierzęcych, przy czym jedno podobieństwo ujawnia się w innych,  jedno oblicze odbija się w lustrze innego; niezliczone metafory zwierzęce zostają unaocznione przez kolejne metafory; to sala pełna luster.

 

Baehr (nazwisko to pochodzi od niedźwiedzia berlińskiego – jak wyznaje w spektaklu artystka) prezentuje niewygodne korespondencje i trzęsie kategoriami opozycyjnymi: człowiek/zwierzę, mężczyzna/kobieta, żywy/martwy. Dziwne połączenia i rozłączenia zostają wprawione w ruch, granice się zacierają. Transgresja w wykonaniu Antonii Baehr to żartobliwy i niekończący się akt odsłaniania i zakrywania. Im bardziej artystka rozbiera się na scenie, tym bardziej zdaje się przywdziewać maskę kolejnego wymarłego zwierzęcia, w spektaklu skór, w którym oczy stają się sutkami a sutki oczami.  Skóra Antonii Baehr jest częścią scenicznego kostiumu, uwypuklając twarze liter, zapisów i innych rzeczy poprzez zapośredniczoną zabawę i stosunek; otwiera obszary pożądania wykraczającego poza kategorie płci.

 

Spaktakl Abecedarium Bestriarium Antonii Baehr został uznany przez niemieckich specjalistów w zakresie tańca za jeden z najciekawszych, wyprodukowanych w Niemczech w latach 2012-2014; prezentowany był na Niemieckiej Platformie Tańca.

Antonia Baehr w „Abecedarium Bestiarium” przypomina o gatunkach zwierząt, które wyginęły na przełomie wieków. Jej celem nie jest tylko nostalgiczna refleksja o świecie, którego już nie ma, który odszedł, ale przede wszystkim intelektualny komentarz o tym, że obecność tych zwierząt była związana z konkretnym porządkiem świata i stylem bycia. Zwierzęta stanowiły swoiste symbole epoki, pewnej jakości życia, struktury społecznej. Opowieść o zwierzętach okazuje się także pretekstem, aby przypomnieć i opowiedzieć o kilku bliskich jej osobach – wyjaśnia Anna Królica, kuratorka performatywnej części programu „Z perspektywy żaby”.

__________________________________________________________________________________

 

koncepcja i produkcja oraz wykonanie: Antonia Baehr
współpraca artystyczna: Valérie Castan
światło:  Sylvie Garot, Luc Jenny
dźwięk: Manuel Coursin, Eric Yvelin, Carola Caggiano
kostiumy: Patty Eggerickx, Steffi Weismann, Pauline Boudry & Renate Lorenz, Werner Hirsch
nagrania video: Angela Anderson
produkcja: Alexandra Wellensiek
produkcja: make up productions (Berlin).
koprodukcja: Centre Chorégraphique National de Montpellier Languedoc Roussillon – w ramach projektu Jardin d’Europe, przy wsparciu Komisji Europejskiej i ]domaines[ (Montpellier), HAU Hebbel am Ufer (Berlin), Kunstenfestivaldesarts (Bruksela), PACT Zollverein (Essen), steirischer herbst (Graz), Tanzquartier (Wiedeń), Les Subsistances (Lyon).
Ten projekt jest współprodukowany przez NXTSTP, przy wsparciu w ramach Programu Kultura Unii Europejskiej

 

 

Koprodukcja

 

Logo Goethe Institut (miniaturka)

 

***

 

 

Część performatywną programu Z perspektywy żaby również podczas odsłony jesiennej uzupełniają wydarzenia towarzyszące, na które wstęp jest wolny. Do 28 września w Holu Wielkim trwa wystawa wystawa edukacyjna Miasto zwierząt, przygotowywana we współpracy z Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody SALAMANDRA  i „Gazetą Wyborczą”.

 

Szczegółowe informacje o wydarzeniach październikowych:

 

Martin Nachbar (Niemcy): Animal dances

Religia a zwierzęta – rozmowa z udziałem m.in. Olgi Tokarczuk

 

Bilety na spektakle:

15 zł (ulgowe) i 20 zł (normalne)

 

Rezerwacja biletów:
(+48) 61 6465 260
kasa@ckzamek.pl
czynna codziennie w godz. 10.00-21.00.

 

***

Więcej o programie

Tekst kuratorski Anny Królicy

 

 

 

 

Współpraca:

 

 Logo Polskie Towarzystwo Przyrody SALAMANDRA (miniaturka)

 

 

Patroni medialni:

 

 Belka patroni medialni programu performatywnego „Z perspektywy żaby” (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close