Wersja do druku

Udostępnij

Z okazji 15-lecia programu Stary Browar Nowy Taniec Art Stations Foundation zaprasza na pierwszą z trzech jubileuszowych premier – Pole Reports from Space w choreografii Claire Croizé i Etienne’a Guilloteau. Spektakl odbędzie się 28 września o godz. 19.00 w Studio Słodownia +3 w Starym Browarze w Poznaniu.

 

Wspektaklu Pole Reports from Space dźwięki kultowego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia przyprawione zostają smakiem oldskulowej radzieckiej science fiction, która w latach 80-tych XX wieku wykorzystywała muzykę SEPR jako ścieżkę dźwiękową swoich filmów. Dwie tancerki, Justyna Kalbarczyk i Krystyna Lama Szydłowska, wkraczają odważnie w futurystyczny krajobraz inspirowany tym muzycznym dziedzictwem. Niczym kosmonautki dryfujące w przestrzeni czy duchy uwięzione za ścianą, desperacko próbują się komunikować. Pole Reports from Space zaprasza nas do wspólnych  ćwiczeń w kodowaniu i dekodowaniu ich wiadomości: abstrakcyjne z pozoru gesty i dźwięki stopniowo odkrywają przed nami swoje zakorzenienie w analogowym świecie; formy i treści ścierają się.

 

Choreografia belgijskiego duetu Claire Croizé i Etienne Guilloteau czerpie garściami zarówno z samej muzyki, jak i z historii SEPR – odizolowanego za żelazną kurtyną i działającego tuż pod nosem  komunistycznej cenzury pionierskiego centrum wizjonerskiej muzyki elektronicznej z ukrytym wywrotowym przekazem. Artyści odsłaniają przed nami wizję przyszłości ujrzaną bezpośrednio w przeszłości – jednocześnie utopijną i nostalgiczną. Wizję utkaną z marzeń o podróży do odległych światów, nie mogącą jednak przewidzieć tego, co stanie się ze światem, w którym sami żyjemy. Choć gdybyśmy tylko słuchali, pewnego dnia moglibyśmy odebrać wiadomość…

 

Koncepcja i choreografia: Claire Croizé i Etienne Guilloteau

We współpracy z: Justyną Kalbarczyk i Krystyną Lamą Szydłowską

Taniec: Justyna Kalbarczyk i Krystyna Lama Szydłowska

Muzyka: autorzy Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia

Kostiumy: Anne-Catherine Kunz

Światło: Dominique Pollet

Konsultacja dźwięku: Roeland Luyten

Produkcja: ECCE / Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Przy wsparciu Norwegian Artistic Research Program-Norwegian Theater Academy Østfold University College

 

Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

 

Claire Croizé i Etienne Guilloteau (BE)

absolwenci PARTS; po kilku latach pracy jako artyści-rezydenci w wpZimmer w Antwerpii, założyli własną firmę Action Scénique (2008), a od 2016 roku kontynuują współpracę artystyczną pod nową nazwą ECCE.

 

Ecce dosłownie znaczy „oto”, „oglądaj”. Postrzeganie jako podstawowy akt spektaklu, który istnieje dzięki łasce widza. Choreograf wystawia ruchome ciało oku widza, ale jednocześnie przedstawia konkretną fizyczną osobę, która może być zarówno  obserwowana, jak i obserwować,  odwzajemniać wzrok, wchodząc z publicznością w kontakt, dialog.

 

ECCE oznacza także „Etienne i Claire, Claire i Etienne”: dwoje artystów, każdy z własnym głosem, ale pracujący według wspólnej filozofii i doświadczenia. Claire i Etienne działają jako spójna jednostka o przeciwnych, lecz nadal komplementarnych sposobach działania. Etienne cechuje podejście intelektualne, a dopiero potem podejście fizyczne – jego proces twórczy  zaczyna się od tekstów lub filozofii i koncentruje się początkowo na strukturze i dramaturgii utworu. Etienne lubi kwestionować interakcję elementów, które składają się na teatralne przedstawienie i próbuje uchwycić chemię, która przekształca te elementy w możliwą narrację, znaczenie, pamięć. Claire zaczyna pracę zazwyczaj od intuicyjnego rozumienia ciała. Jej twórczość polega na badaniu emocji, jednocześnie tworząc poprzez ruch intymny związek z publicznością. Claire angażuje się przede wszystkim w ruch, a koncentracja na fizyczności pozwala jej zacząć kompozycję od najmniejszych elementów składowych przedstawienia. W ostatnich latach Claire zaczęła eksperymentować z tworzeniem w ciszy, pozwalając jej tancerzom odkryć własną muzykalność i rozwinąć osobisty język ruchu.

 

Ich wcześniejsze wspólne projekty to m.in. Mer- (2017), EVOL (2016), Synopsis of a Battle (2013) i Mouvement pour quatuor (2012). Ze względu na fakt, że praca choreograficzna obojga ma silne zakorzenienie w muzyce klasycznej i współczesnej, od 2017 roku Claire Croizé i Etienne Guilloteau są artystami rezydentami w Concertgebouw w Brugii, a ECCE intensywnie uczestniczy w programie artystycznym centrum z wykładami, warsztatami i występami tanecznymi. Obecnie Etienne przygotowuje także swój doktorat  w norweskim Østfold University College/NTA.

 

www.ec-ce.be

 

Justyna Kalbarczyk – absolwentka NSCD. Zwyciężczyni w konkursie Das Beste Deutsche Tanz Solo w Lipsku. Związana artystycznie z Habemus Corpus Dance Company w Barcelonie, PLAN MEE w Norymberdze, DOT504 w Pradze, oraz CompanyHAA w Berlinie. 

 

Krystyna Lama Szydłowska – performerka, choreografka, tancerka, animatorka kultury, pedagożka tańca, absolwentka studiów magisterskich na Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku choreografia oraz WSUS w Poznaniu na kierunku kompozycja i techniki tańca, stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015 oraz rezydentka programu Solo Projekt Plus 2018. Działa na pograniczu dyscyplin, tworzy własne choreografie, współpracuje z reżyserami teatralnymi i filmowymi, tańczy, improwizuje. 

 

***

 

STARY BROWAR NOWY TANIEC MA 15 lat!

 

Od 2004 roku Stary Browar Nowy Taniec popularyzuje, promuje i regularnie prezentuje  najnowsze trendy we współczesnej choreografii, a przede wszystkim – zgodnie z hasłem SZTUKA NIE POTRZEBUJE WSPARCIA – ARTYŚCI TAK! – intensywnie wspiera w rozwoju polskich choreografów. Stało się to możliwe dzięki  ustanowieniu w starobrowarowej Słodowni pierwszej w Polsce stałej przestrzeni tanecznych prezentacji oraz zbudowaniu wielopoziomowego programu czyniącego ze Studio Słodownia +3 profesjonalne centrum rozwoju choreografii: miejsce  spotkań tanecznej publiczności z artystami z Polski i zagranicy – platformę wymiany doświadczeń, przestrzeń choreograficznej dyskusji, refleksji i kreacji.

 

Zgodnie ze swoją misją, obok regularnych prezentacji spektakli z całego świata, program Stary Browar Nowy Taniec od samego początku wspiera rozwój polskiej choreografii z powodzeniem wprowadzając na polską scenę nowe pokolenie ambitnych i zdolnych twórców tańca. Od 2004 roku we współpracy i przy pomocy produkcyjnej Art Stations Foundation powstało w Starym Browarze już ponad 80 spektakli nie tylko młodych, ale i doświadczonych twórców. W 2006 roku zapoczątkowano tu pierwszy w Polsce program rezydencyjny dla początkujących choreografów – Solo Projekt – w ramach którego każdego roku młodzi artyści otrzymują  stypendium na stworzenie spektaklu. Artystom oferowana jest nie tylko pomoc finansowa, ale przede wszystkim profesjonalne warunki do pracy, opieka artystyczna oraz wsparcie promocyjne. Od 2015 roku program przyjął formułę PLUS umożliwiającą realizacje także duetów i trio. W programie wzięło udział już 35 polskich choreografów.

 

Mając na celu rozwijanie umiejętności choreograficznych młodych artystów, w 2009 roku fundacja stworzyła pierwszy w Polsce badawczo-edukacyjny program choreograficzny –  Alternatywną Akademię Tańca. Prowadzona w systemie sesyjnym (do 6 odsłon w roku) umożliwia doświadczonym międzynarodowym pedagogom i choreografom oraz polskim artystom na tygodniową intensywną pracę w studio i dzielenie się doświadczeniami, narzędziami tworzenia oraz praktykami z zakresu szeroko pojętej sztuki choreografii. Dla wsparcia badań nad tą formą sztuki w 2015 roku pani Grażyna Kulczyk zdecydowała się ufundować coroczne stypendium swojego imienia, o które ubiegać się mogą zarówno praktycy, jak i teoretycy i badacze tańca. Stypendium zorientowane wyłącznie na pobudzanie refleksji i pogłębionych badań nad współczesną choreografią ma na celu upowszechnienie wiedzy o niej szerokiej publiczności.

 

Ponadto od 2011 roku fundacja prowadzi także cykliczny taneczny pogram dla najmłodszych dzieci i ich rodzin, obejmujący prezentacje najlepszych światowych przedstawień oraz oferujący całym rodzinom wyjątkowe doświadczenia w ramach organizowanych regularnie warsztatów. Z myślą o rozwoju tej formy choreograficznej aktywności, program zapewnia także polskim artystom profesjonalny coaching w zakresie sztuki tworzenia tańca dla najmłodszej publiczności oraz produkuje pierwsze polskie spektakle tańca dla dzieci.

 

Ważnym elementem działalności Art Stations Foundation/Stary Browar Nowy Taniec jest intensywne promowanie polskiego tańca za granicą oraz nawiązywanie współpracy edukacyjnej z zagranicznymi partnerami i sieciami. Produkcje Art Stations Foundation prezentowane były w wielu miejscach w Europie, a także w Chinach, Japonii, Brazylii, Palestynie i Izraelu. W latach 2008-2012 Fundacja była współorganizatorem i gospodarzem trzech edycji Polskiej Platformy Tańca, a w 2008 roku stała się członkiem sieci Aerowaves oraz członkiem-założycielem European Dancehouse Network (EDN), w ramach której w latach 2010-2014 realizowała wspierany przez Unię Europejską projekt modul dance. W latach 2012-2014 Art Stations Foundation współtworzyła program europejskiej sieci na rzecz tanecznej kreacji – SPAZIO – podkreślający interdyscyplinarny charakter dzisiejszej sztuki tańca.

 

Dzięki swemu zainteresowaniu sztuką najnowszej choreografii, wspieraniu  choreograficznych poszukiwań, przykładaniu większej wagi do twórczego procesu niż produktu (spektaklu) i misji  pobudzania  dyskusji nad ciągle poszerzającymi się definicjami współczesnej choreografii oraz rozwijaniu dyskursu wokół tej dynamicznie rozwijającej się formy sztuki, Stary Browar Nowy Taniec jest przestrzenią choreograficznej  refleksji i kreacji, w której świadoma, odważna i otwarta na wyzwania publiczność staje się wymagającym partnerem dla (nie tylko młodych) współczesnych choreografów – przestrzenią stanowiącą wyjątkowy punkt na mapie polskiego tańca.

 

kuratorka programu: Joanna Leśnierowska

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close