Wersja do druku

Udostępnij

W sobotę 12 grudnia o godz. 18.00 Stary Browar Nowy Taniec i Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w Poznaniu zapraszają na wieczór premier Solo Projekt Plus (Studio Słodownia +3, ul. Półwiejska 42). W ramach wieczoru swoje nowe solowe spektakle pokażą Agnieszka Kryst i Paweł Sakowicz. Prace powstały we współpracy z opiekunką artystyczną projektu,  Daliją Aćin Thelander.

 

Agnieszka Kryst: Partytura

Partytura to praca solowa powstała w oparciu o praktykę ruchową, w której kluczową rolę odgrywa proces transformacji – ciągłego przekształcania, minimalizowania i wyolbrzymiania, zniewalania i uwalniania na poziomie pojedynczego gestu i emocji. Praktyka uważności pozwala dostrzec najmniejszą zmianę i rozłożyć ją na czynniki pierwsze. Tym samym otwiera drogę dla świadomej nimi manipulacji. Nieustanna konstrukcja i dekonstrukcja, nawarstwianie i redukowanie ukazuje ciało jako przestrzeń gry nieskończonej ilości znaczeń i emocji.

 

Choreografia i wykonanie:  Agnieszka Kryst
Opieka artystyczna:  Dalija Aćin Thelander
Realizacja techniczna i światła:  Łukasz Kędzierski
Produkcja:  Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

 

Agnieszka Kryst – absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (specjalność Choreografii i teoria tańca). Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2013/Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.  Jako tancerka i performerka współpracowała m.in. z takimi artystami, jak Karolina Kroczak, Tomáš Nepšínský, Juan Domìnguez Rojo, Noa Shadur i Kondrad Smoleński, Małgorzata Haduch, Sjoerd Vreugdenhil, Marta Ziółek czy Rebecca Lazier. Finalistka festiwalu/konkursu choreograficznego New Europe Festival 2013 w Pradze, w czasie którego zaprezentowała (jako choreografka i tancerka) solo Pressure  oraz duet Liquid state of mind. Jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni sztuk performatywnych w Warszawie.

 

Paweł Sakowicz: TOTAL

 

Spekulowanie o wirtuozerii tanecznej to myślenie, które może opierać się na doświadczeniu, ale niekoniecznie daje się empirycznie sprawdzić. Celem takiej spekulacji jest osiągniecie określonego obrazu wirtuozerii tanecznej poprzez wykorzystanie przewidywalnych zmian ekonomicznych, politycznych i metahumanistycznych. Cechą charakterystyczną spekulacji o wirtuozerii tanecznej jest podejmowanie ryzyka w budowaniu radykalnych scenariuszy dotyczących polityki pragnień.

 

Choreografia, tekst i wykonanie: Paweł Sakowicz

Opieka artystyczna: Dalija Aćin Thelander

Realizacja techniczna i światła: Łukasz Kędzierski

Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

 

Paweł Sakowicz – absolwent Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów magisterskich w London Contemporary Dance School w zakresie performansu i choreografii. Współpracował m.in. z Sashą Roubicek, Jeannie Steele, Paolem Mangiolą, Marią Stokłosą, Ramoną Nagabczyńską, Sjoerdem Vreugdenhilem, Mikołajem Mikołajczykiem, Martą Ziółek, Izą Szostak, Rebeccą Lazier, Alexem Baczyńskim-Jenkinsem i Isabelle Schad. Od kilku lat pracuje z artystami i kuratorami w Londynie, Warszawie i Berlinie. Jego ostatnia solowa praca Bernhard (2014) została zakwalifikowana do pokazów w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014. Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu rezydencyjnego Instytutu Muzyki i Tańca oraz Alternatywnej Akademii Tańca Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

 

***

 

Tekst Daliji Aćin Thelander – opiekunki artystycznej SOLO PROJEKT PLUS 2015

Być  zaproszonym do towarzyszenia twórczemu procesowi innego artysty to  wielkie wyzwanie i odpowiedzialność.  Zrozumieć źródła idei i pragnień, podążać za nimi, asystować  artystom z uwagą, jednocześnie pozostając wymagającym, a czasem nawet nieustępliwym, to  w ramach delikatnego i wrażliwego procesu kreacji trudne zadanie. Ciągłe stawianie pytań o  strategie  kompozycyjne i metody, gdy zostało się obdarowanym zaufaniem, to znakomity  proces uczenia się.  Dzielenie  przejmujących i trudnych  momentów zawahań i podejmowania  decyzji oraz niepewności co do finalnego efektu, jak i możliwość bycia świadkiem pięknych chwil rozkwitającej wyobraźni , uczyniło z nas „partnerów w zbrodni” zwanej tworzenie spektaklu.   Jestem wdzięczna, że mogłam być częścią tej „zbrodni”.

 

Dalija Aćin Thelander  mieszka w Sztokholmie w Szwecji. Jej praca na polu sztuk performatywnych i szeroko rozumianej kultury związana jest głównie z tworzeniem choreografii oraz teatrem. Obecnie koncentruje się na działaniach, które traktują choreografię jako poszerzoną praktykę z naciskiem na interakcję i współuczestnictwo. Praktykę choreograficzną skierowana do najmłodszej widowni, także niemowląt, rozwija od 2008 roku. Od tego czasu aktywnie działa tworząc, ucząc i wykładając, w celu promowania zasadności jak najwcześniejszego obcowania ze sztuką.

Swoje prace prezentowała na całym świecie podczas wielu międzynarodowych festiwali Impulstanz, Tanz im August, Les Particules, Perforations, BITEF itd. W 2008 roku otrzymała nagrodę Prix Jardin d’Europe za spektakl Handle with great care w ramach wiedeńskiego festiwalu  ImPulsTanz.

 

***

 

W 2006 roku fundacja Art Stations Foundation zainicjowała pierwszy w Polsce program rezydencyjny Solo Projekt, którego misją stało się wspieranie polskich twórców tańca w poszukiwaniach własnego, indywidualnego języka artystycznego. Program przeznaczony jest dla artystów u progu choreograficznej kariery, których zainteresowania wychodzą poza tradycyjnie rozumiany „teatr tańca”, a szczególny nacisk położony tu został, zgodnie z ideą całego programu Stary Browar Nowy Taniec, na proces twórczy i artystyczny eksperyment z nadzieją na podjęcie przez rezydentów próby namysłu i dyskusji nad sztuką choreografii oraz/i poszukiwania dlań nowych środków scenicznej ekspresji. Mottem programu stały się słowa angielskiego choreografa Jonathana Burrowsa, według którego do stworzenia tańca potrzebna jest „przede wszystkim głowa”, zachęcające młodych twórców do podejmowania artystycznego ryzyka i skupienia się na refleksji i (auto)refleksji oraz poszukiwaniach formalnych i cielesnych.

W ciągu 8 dotychczasowych edycji projektu wsparcie produkcyjne, promocyjne oraz opiekę merytoryczną w ramach Solo Projekt otrzymało już 23 artystów. W 2014 roku program został zawieszony (z powodu intensywnych obchodów dziesięciolecia fundacji Art Stations), co sprzyjało jego ewaluacji, a co za tym idzie pogłębionej refleksji nad możliwymi drogami jego kontynuacji i rozwoju. Zdając sobie sprawę, że stworzenie programu promującego twórczość solową przyczyniło się w pewnym sensie do rozkwitu tej formy sztuki w Polsce, a jednocześnie wierząc, że wybór formy solowej powinien być przede wszystkim decyzją artystyczną, a nie koniecznością wymuszoną regułami programu, od 2015 roku organizatorzy zdecydowalisię na rozszerzenie dotychczasowej formuły Solo Projekt o możliwość stworzenia w ramach rezydencji w Starym Browarze także duetu i trio.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close