Wersja do druku

Udostępnij

W piątek 19 czerwca o godz. 18.00 w Galerii Art Stations w Poznaniu odbędzie się wernisaż wystawy Let’s Dance, której kuratorami są Joanna Leśnierowska, Tomasz Plata i Agnieszka Sosnowska. Wystawa po raz kolejny łączy ze sobą program program wystawienniczy i program performatywny Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

 

W ramach wystawy w piątek o godz. 19.30 w ramach wystawy wystąpi Frédéric Gies ze spektaklem Dance (praticable). Spektakl jest głosem w  dyskusji wokół zagadnienia oryginalności w tańcu. Prezentowane na całym świecie solo skomponowane z elementów wielu różnych ruchowych słowników (od disco do baletu klasycznego) i swobodnego tańca wywiedzionego bezpośrednio z somatycznych praktyk pracy z ciałem dekonstruuje pojęcie tanecznego stylu, zadaje uzasadnione pytania o jego autorstwo i kwestionuje zagadnienie oryginalności odwołując się bardziej do pojęcia „wspólnego  autorstwa” szeroko dyskutowanego we współczesnej, nie tylko tanecznej, sztuce.

 

Natomiast o godz. 21.00 w cyklu prezentacji artystów sieci Aerowaves tegorocznego przeglądu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie The very delicious piece Cristiny Planas Leitão & Jasminy Križaj. Przedstawienie jest przede wszystkim poszukiwaniem dawno utraconego poczucia istoty, intensywności i nieustępliwości w usiłowaniu. To zderzenie popularnej rozrywki, stanu zakochania i osobistego doświadczenia spotkania dwóch osób oraz poszukiwania sposobu jak naszą własną rozedrganą transformacją można podzielić się z unieruchomioną na widowni publicznością. Obie prezentacje odbędą się w Studio Słodownia + 3.

 

 

O wystawie:

 

Taneczna scena przemieniona w siłownię? Albo w dyskotekowy dancefloor? Czy w modowy catwalk? Taniec współczesny coraz częściej wydarza się w sferze pomiędzy, w której przestrzeń konwencji sztuki przenika się z przestrzenią zachowań potocznych. Choreografowie i artyści sztuk wizualnych coraz uważniej przyglądają się temu, co dostępne na wyciągnięcie ręki: temu, jak poruszamy się na ulicy, w klubie, podczas joggingu, towarzyskiego spotkania, nawet podczas seksu. I czynią z tego swój temat. Oczywiście ich praktyka byłaby trudna do wyobrażenia (a przynajmniej niezbyt zrozumiała), gdyby wcześniej, w połowie lat 60., twórcy tańca post modern nie uznali, że tańcem może być wszystko – nawet zwykłe chodzenie i bieganie. Dziś nadal konfrontujemy się z konsekwencjami tamtego odkrycia: nie tylko widzimy na scenie najprostsze, codzienne gesty, ale i na tańczących amatorów patrzymy nierzadko jako na bezpośrednich spadkobierców klasyków post modern dance. Kobieta tańcząca samotnie na przystanku autobusowym? Mężczyzna tańczący na bieżni w siłowni? To przecież niemal taniec konceptualny. Wynajdujemy w sieci nagrania podobnych zdarzeń i cieszymy się nimi, jakbyśmy odkrywali nowych, znakomitych artystów.

 

Na naszych oczach taniec staje się coraz bardziej demokratyczny. Tańczą wszyscy – amatorzy, gwiazdorzy, celebryci. Ci, którzy w potocznym znaczeniu tańczyć „potrafią” i ci, którym to nie do końca wychodzi. Co więcej, jedni naśladują drugich. Jednak zarazem uświadamiamy sobie, że podpowiadane nam przez kulturę masową wzorce ruchowe są subtelnymi, lecz skutecznymi, narzędziami dyscyplinowania. Taniec nas wyzwala, ale i subordynuje. Obserwując dziś proces demokratyzowania tańca, trzeba więc dostrzec również jego rewers: m.in. dokonania tych wszystkich artystów, w których pracach taniec to nie tyle obietnica nieskrępowanej ekspresji, ile metafora społecznego treningu.

 

Projekt Let’s Dance jest próbą opisania tego napięcia. Fragmenty najważniejszych spektakli tanecznych ostatnich lat zestawione są tu z pracami wybitnych artystów wizualnych, teledyskami, w których taniec staje się głównym bohaterem i amatorskimi filmami odnalezionymi w internecie. Widzowie prowokowani są do działania w specjalnie przygotowanych instalacjach – by jeszcze wyraźniej uświadomić im, że także ich ruch zasługuje na miano tańca. Punktem wyjścia stają się ważne prace z Kolekcji Grażyny Kulczyk, przede wszystkim, niepokazywana dotąd w Polsce, instalacja Dana Flavina, jednego z najsłynniejszych amerykańskich minimalistów, bardzo istotnego punktu odniesienia dla post modern dance. To właśnie Flavin, jako jeden z pierwszych przekonywał, że ważniejszy od obiektów sztuki jest ruch przez nie generowany – swoisty taniec widzów w przestrzeni pomiędzy nimi.

 

Let’s Dance odbywa się w miejscu nieprzypadkowym. Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk jest unikalną instytucją, w ramach której od lat zgodnie koegzystują taniec i sztuki wizualne. To idealne miejsce dla projektu, w którym granica między tymi dwiema dziedzinami okazuje się ledwo widoczna, wręcz niezauważalna.

 

Wystawa: Akademia Ruchu, Atoms for Peace, Alexandra Bachzetsis, Wojciech Bąkowski, Vanessa Beecroft, Jérôme Bel, Beyoncé, Grupa Projektowa Centrala, Tim Etchells & Forced Entertainment, Dan Flavin, Massimo Furlan, Frédéric Gies, Jesse Aron Green, Trajal Harrell, Christian Jankowski, Spike Jonze, Jungle, Alicja Karska & Aleksandra Went, The Knife, Katarzyna Kozyra, Tony Orrico, Rick Owens, Agnieszka Polska, Yvonne Rainer, R.E.M., Józef Robakowski, Piotr Wysocki & Dominik Jałowiński, Artur Żmijewski

 

Spektakle: Alexandra Bachzetsis, Jérôme Bel, Willi Dorner, Frédéric Gies, Trajal Harrell

 

Kuratorzy: Joanna Leśnierowska, Tomasz Plata, Agnieszka Sosnowska

 

Więcej informacji o wystawie: www.artstationsfoundation5050.com/wystawy/wydarzenie/lets-dance/2456

 Więcej o spektaklach:

 

Frédéric Gies: Dance (praticable)

Cristina Planas Leitão & Jasmina Križaj: The very delicious piece

 

***

 

Do pobrania:

PROGRAM

 

Więcej informacji o spektaklach i wydarzeniach przeglądu:

 

http://malta-festival.pl/pl/program/stary-browar-nowy-taniec

http://www.artstationsfoundation5050.com/taniec/wydarzenie/stary-browar-nowy-taniec-na-malcie-2015/2482

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close