Wersja do druku

Udostępnij

Stworzona przez choreografa światowego formatu, Alexandra Ekmana, choreografia Episode 31 powstała dla nowojorskiej Juilliard School. Już za dwa tygodnie zobaczymy Episode 31 po raz pierwszy w Polsce, przygotowany z tancerzami Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Poznańska prezentacja choreografii Episode 31 będzie jedną z części tryptyku BER, którego premiera zaplanowana jest na 6 listopada, o godz. 19.00.

UWAGA: Ze względu na obecną sytuację premiera została przeniesiona na 20 listopada.

Co kryje się pod intrygującym tytułem BER? B jak Bondara Robert – coraz bardziej znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w Polsce i za granicą. E jak Ekman Alexander – gwiazda współczesnej choreografii o międzynarodowej renomie; współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym świecie. R jak Rimeikis Martinas – pierwszy solista Litewskiego Baletu Narodowego, najbardziej uznany choreograf młodego pokolenia na Litwie. BER jak mechanizm odnowy DNA. Jak sposób na wprowadzenie świeżego powiewu, dynamiki, energii, rytmu. Jak impuls do odnalezienia na nowo przyjemności płynącej z ruchu – zarówno dla twórców, jak i dla widzów.

Szczególnie polecane tym, którzy jeszcze nie odkryli, że są entuzjastami tańca współczesnego.

O spektaklu:

BER składa się z trzech części wykonywanych przez solistów, koryfei i zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Poznaniu:

Take Me With You

choreografia, scenografia i kostiumy: Robert Bondara

muzyka: utwory zespołu RADIOHEAD

choreolog: Helena van Riemsdÿk

Episode 31

Choreografia Alexandra Ekmana Episode 31 została stworzona w 2011 roku dla The Senior Graduation Class w nowojorskiej Juilliard School. Do jej wykonania zaproszono dość liczną grupę tancerzy. Episode 31 składa się z szeregu szybkich scen, tworzonych przez choreografa wspólnie z tancerzami, uzupełnionych muzyką o różnej proweniencji: od optymistycznej sekwencji perkusji po cichy komentarz Erika Satie na temat piękna. Według twórcy ta choreografia jest pokazem młodej, entuzjastycznej energii bijącej z tancerzy. Pracując na Episode 31, Ekman eksperymentował z tańcem w miejscach publicznych: 20 tancerzy tańczyło w nowojorskim metrze, na ulicach, placach i w parkach. Episode 31 to nie fabularna opowieść, a raczej przedstawiona tańcem fabularna historia. Opowiadająca o społeczności, o tworzeniu wzajemnych relacji, które rodzą się dzięki współpracy. Przyzwolenie na swobodne kształtowanie ruchu dało ogromne pole do popisu zespołowi baletowemu.

Episode 31 miał swoją premierę w Peter Jay Sharp Theatre, a następnie był prezentowany na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku. Od tego czasu Episode 31 znalazł się w repertuarze Joffrey Ballet, Fińskiego Baletu Narodowego, Royal New Zealand Ballet i Pensylvania Ballet.

Poznańska premiera Episode 31 jest pierwszą prezentacją tej choreografii w Polsce. Zaproponowana przez Ekmana forma pracy nad przygotowaniem spektaklu pokazała poznańskim tancerzom nowe możliwości – w pełni stali się współtwórcami przedstawienia. Dodatkowo wejście w przestrzeń miasta – sekwencje do projekcji były nagrywane w tramwaju, na ulicach w muzeum – ośmieliły artystów do nawiązania kontaktu z publicznością, osobami przyglądającymi się ich próbom i popisom. To niezwykle otwierające doświadczenie dla tancerzy na co dzień wykonują przede wszystkim repertuar klasyczny.

choreografia, dekoracje i projekcje: Alexander Ekman

kostiumy i charakteryzacja: Luke Simcock

reżyseria świateł: Nicole Pearce

muzyka: Mikael Karlsson, Ane Brun, Erik Satie

fragmenty wierszy w wykonaniu: Elinor Basescu

przekaz choreograficzny: Fernando Troya

realizacja video: JAJKOFILM Karolina fender Noińska

zdjęcia: Karolina fender Noińska, Krzysiek Maślejak, Julian Sobierajski

montaż: Karolina fender Noińska

korekcja barwna: Krzysiek Maślejak

produkcja: Adriana Lenartowska

Alexander Ekman jest reprezentowany przez Stepping Grounds Arts/Culture Management.

Spektakl Episode 31 jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2020.

Blind Words

choreografia: Martynas Rimeikis

kostiumy: Martynas Rimeikis

muzyka: Steve Reich, Lawrence English, Meredith Monk

asystent: Julija Stankevičiūtė

współtwórczyni kostiumów: Karolina Grzeszczuk

Czas trwania tryptyku: 1 godz. 40 min

Informacje o biletach, trailer: https://opera.poznan.pl/pl/ber

Patronat medialny: „Taniec”

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close