Wersja do druku

Udostępnij

W ramach Bazaar Festival w Pradze Agata Siniarska i Mădălina Dan pokażą w piątek 17 marca o godz. 18.00 na dużej scenie teatru Alfred ve dvoře performans Mothers of Steel. Praktyka płaczu w sytuacji performatywnej – projekt jest badaniem fenomenologii łez, które porusza wiele tematów, takich jak pamięć, historia, śmierć, szczęście, kruchość, niewinność, siła czy futurystyczne ontologie. Stawiając pytania o mechanizmy społeczne i kulturowe związane z tym, co publiczne i prywatne, z zagadnieniem okazywania emocji, zestawiamy tu osobiste perspektywy z ikonicznymi scenami płaczu, wywodzącymi się ze wschodnioeuropejskiego kontekstu i jednocześnie badamy, jakie to emocje manifestują się w różnych sytuacjach i dlaczego decydujemy się (lub nie) wyrazić je publicznie. Operując pomiędzy narracjami dotyczącymi naszych biopolityk – kulturowych/nacjonalistycznych/emocjonalnych tożsamości – ten projekt zbliża do siebie dzisiejsze post-ciała i paradygmaty technologiczne oraz jest próbą powikłania prywatności ze sztucznością.

 

Wyobraź sobie dwa podmioty w niedalekiej przyszłości, dwie sztuczne inteligencje o nazwach: Fembot A.E. oraz Wszechobecność, które mogą określać swój stan skupienia. Są wykonane ze stali … to Matki ze Stali. Splatając ze sobą historyczne fakty oraz przyszłe narracje, wykorzystują moc genetyki i uosobienienia w nieustannych podróżach w czasie i przestrzeni, tam i z powrotem: od genezy po kres, poprzez kable do cielesnej mięsności, poprzez dane i pamięć, twarz i interfejs (face and interface). Opłakując niestrudzenie swoje dawno już nieistniejące kraje, Polskę i Rumunię, pewnego dnia postanawiają utworzyć własne państwo. Państwo, w którym terytorium i kobiece moce są nieograniczone…

 

Koncepcja, wykonanie: Mădălina Dan, Agata Siniarska
Dramaturgia: Mila Pavičević Siegmar Zacharias
Dźwięk, wideo: Diego Agulló
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Koprodukcja: Konfrontacje Teatralne, Lublin; Alfred ve dvoře theatre, Praga; Fabrik Potsdam.

 

***

 

Mădălina Dan – twórczyni oraz aktywistka kulturalna. Studiowała w Liceum Choreografii w Bukareszcie oraz na wydziale choreografii National University of Theatre and Film, gdzie również uzyskała tytuł magistra na wydziale pisania sztuk scenicznych. Od 1998 do 2003 roku była członkinią Oleg Danovski Ballet Company. W 2009 roku została zaproszona do programu rezydencyjnego Instytutu Herbergera, School of Dance (Arizona State University), a w 2008 roku otrzymała stypendium danceWEB w Wiedniu. Studiowała w HZT na wydziale MA Solo/ Dance/ Authorship (2014-2016). Od wielu lat jest aktywną członkinią społeczności tańca współczesnego w Rumunii, w szczególności poprzez nauczanie i rozwijanie programów edukacyjnych i społecznych w Narodowym Centrum Tańca w Bukareszcie. W 2015 roku otrzymała nagrodę CNDB za wkład wniesiony do rozwoju sztuki współczesnej w Rumunii. Prace Madaliny Dan były prezentowane w wielu miejscach: Springdance Festival Utrecht, Tanzquartier Wien, Balkan Dance Platform – Nowy Sas, eXplore Dance Festival w Bukareszcie, Temps d’Images- Cluj, SouthBank Center & Chisenhale Dance Space – Londyn, Fabrik Potsdam, Hebbel am Uffer – Berlin, TanzFabrik Berlin, Dance Theater Workshop – Nowy Jork, Firkin Crane – Cork, Alta Theater – Praga. Współpracowała między innymi z: Sergiu Matisem, Agatą Siniarską, Tahni Holt, Mihaelą Dancs, Alexandrą Pirici.

 

Agata Siniarska prowadzi swoje dociekania wokół działań scenicznych, praktyk, wykładów, wideo, innych. Dając szansę przez lata różnym rodzajom form teatralnych, po ukończeniu studiów choreograficznych, obecnie koncypuje zabawne badania feministyczne (feminist fun studies), kultywując swe pragnienia wobec języka i pisania, kina i animacji. Jest współzałożycielka female trouble – kolektywu opartego na przyjaźni, którego działania obracają się wokół tożsamości, ciała, feminizmu, przyjemności, afirmacji i miłości. Uzależniona od fikcji Agata prowadzi swe dochodzenia, tworząc z siebie samej, poprzez przypisane jej kulturowe struktury, narzędzia wizualnej retoryki. Każdy wizerunek, podsycany przez energię głębokiej teoretycznej jękliwości, robi z pasją i wielką fascynacją. Wielokrotnie nie samotnie, ale w kompanii wielu wspaniałych awanturników.

http://cargocollective.com/agatasiniarska

 

***

W ramach trzeciej edycji festiwalu teatru i tańca Bazaar zaprezentowane zostaną prace oraz projekty work in progress autorstwa artystów z Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej. Motto tegorocznego festiwalu brzmi „Więcej niż naród”. Festiwal otworzy czeska premiera kontrowersyjnej, wielokrotnie nagradzanej sztuki autorstwa radykalnego słoweńskiego reżysera Olivera Frljicia, Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny, w wykonaniu aktorów i aktorek Mladinsko Theatre.  Podobnie jak w poprzednich edycjach, punktem kulminacyjnym festiwalu będzie Sobotni Bazar – przegląd fragmentów nadchodzących premier tanecznych i teatralnych z Czech, Polski, Niemiec, Izraela, Słowacji i innych krajów. Na intensywny program trzydniowego wydarzenia złoży się szereg progresywnych i kontrowersyjnych prac, prezentacji, warsztatów i dyskusji. Wydarzenia festiwalowe prezentowane będą w trzech miejscach: Alfred ve dvoře (siedzibie teatru Motus, będącego głównym organizatorem festiwalu), a także w Studio Alta oraz Studio Hrdinů.

 

Karnety festiwalowe dostępne są na stronie: https://goout.net/en/tickets/festival-bazaar-pas/ywy/

 

Szczegółowe informacje o programie i biletach na stronach:

http://www.alfredvedvore.cz/en/bazaar#program

oraz

http://www.alfredvedvore.cz/en/bazaar#vstupenky

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close