Wersja do druku

Udostępnij

Z przyjemnością informujemy, że nakładem Art Stations Foundation, Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, East European Performing Arts Platform, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2019, ukazała się publikacja zbiorowa Choreografia: autonomie pod redakcją Marty Keil. Książka składa się z kilkunastu tekstów wybitnych artystek i artystów oraz badaczek i badaczy przyglądających się sposobom wypracowywania autonomii przez współczesne praktyki choreograficzne. Wśród autorek i autorów znaleźli się: Guy Cools, Anka Herbut, Satu Herrala, Mette Ingvartsen, Andreja Kopač, Bojana Kunst, Hanna Raszewska-Kursa, Wojciech Klimczyk, Joanna Leśnierowska, Ramona Nagabczyńska, Lisa Nelson, Jeroen Peeters, Laurence Rassel, Alexander Roberts, Frida Sandström, Katarzyna Słoboda, Maria Stokłosa, Mateusz Szymanówka, Christophe Wavelet, Katarzyna Wolińska.

 

Autonomia rozumiana jest w publikacji jako samostanowienie; jako możliwość samodzielnego decydowania o sobie, a więc także możliwość zabierania głosu, decydowania o sposobie organizowania się, proponowania własnych rozwiązań oraz alternatyw wobec dominujących modeli  – i jako taka jest warunkiem proponowania i zaprowadzania politycznych zmian. Choreografia wypracowuje własną autonomię w procesie ciągłych negocjacji, przesączając się pomiędzy rozmaitymi dziedzinami, obszarami, praktykami. Gest samostanowienia polega tu na wypracowywaniu własnego języka, na wyrysowywaniu terytorium oraz na poszukiwaniu rozmaitych form sprawczości  – i właśnie wokół tych trzech obszarów skupione są teksty tej publikacji. 

 

Książka opublikowana została w wersji dwujęzycznej – polsko-angielskiej i jest kolejnym tomem z serii dotyczącej współczesnej choreografii zainicjowanej przez Art Stations Foundation i Martę Keil (tom pierwszy, Choreografia: polityczność, ukazał się w 2018 roku).

 

Publikację można kupić w księgarni Prospero Instytutu Teatralnego oraz na stronie Art Stations Foundation.

 

SPIS TREŚCI:

 

Wstęp

Marta Keil

 

I.  JĘZYK

 

1. (Prze)pisać poruszenie, uwspółcześnić taniec

Wojciech klimczyk

 

2. Dramaturgie heterogeniczne

Jeroen Peeters

 

3. taniec: sztuka tłumaczenia (ciało jako „transmuter”

tożsamości). wykład w czterech częściach

Guy Cools

 

4. Choreografie uważności. praktyka anny nowickiej

Katarzyna Słoboda

 

5. kompozycja, komunikacja i zmysł wyobraźni. lisa nelson

o swojej pre-technice tańca, tuning scores [partytury

dostrajania]

Lisa Nelson

 

6. Choreografia jako „druga architektura”:

jak dostrzec niewidzialne?

Mette Ingvartsen w rozmowie z Andreją Kopač

 

II.  TERYTORIUM

 

1. Projektowanie przyszłości? Maria Stokłosa i Ramona Nagabczyńska o Centrum w Ruchu: Rozmowa Mateusza Szymanówki

 

2. Stacja [station] – service for contemporary dance

 

3. Kwestionując instytucję

Laurence Rassel w rozmowie z Christophem Waveletem

 

4. Dialog

Satu Herrala, Alexander Roberts

 

5. Strategia Pętli

Anne Juren

 

III.  SPRWACZOŚĆ

 

1.Subwersja tańczącego ciała – eksponowanie autonomii 2

Bojana Kunst

 

2 . Z historii dyskryminacji tańca i choreografii

albo feministyczny rant na uprzejmość

Hanna Raszewska-Kursa

 

3. Oporowe choreografie, czyli jak się robi

tymczasowe strefy autonomiczne

Anka Herbut

 

4. Pracujące ciało przyszłości

Kasia Wolińska i Frida Sandström

 

5. Permanentna strefa autonomiczna

Joanna Leśnierowska w rozmowie z Martą Keil

 

Biografie

Bibliografia

Indeks

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close