Wersja do druku

Udostępnij

Projekt Części ciała. Doświadczenie obecności to seria czarno-białych zdjęć przedstawiających różne części ciała artystki w dużym zbliżeniu, każdorazowo uzupełnianych o komentarz, dotyczący szeroko rozumianego zagadnienia obecności i nieobecności, będący swoistego rodzaju medytacją. Projekt jest próbą zrozumienia swojej obecności „tu i teraz”. Jest tworzony w duchu slow. Nowe zdjęcia będą się pojawiać w każdy poniedziałek o godz. 20.00 na koncie Doświadczenie obecności na Instagramie. Autorka zakłada publikację premierowych fotografii przez trzy miesiące (lipiec, sierpień, wrzesień 2020), tak aby każdy tydzień poświęcić innej – czasami trudno identyfikowalnej na zdjęciach – części ciała.

 

Link do projektu: https://www.instagram.com/doswiadczenie.obecnosci/

 

Artystka o cyklu Części ciała. Doświadczenie obecności:

 

„W moim projekcie poprzez fotograficzną dokumentację kolejnych części ciała i ich literacki opis – chcę odczuć konkretne fragmenty swojej masy. Każdorazowo pochylając się nad inną częścią, pragnę doświadczyć istoty fizyczności. Żeby doświadczenie było pełne, konieczne jest, abym podzieliła się nim z innymi, aby moje ciało utrwalone na fotografii mogło spotkać się z okiem odbiorcy, który dzięki temu sam będzie mógł doświadczyć swojej obecności.

 

W tym dziwnym czasie pełna obecność, świadomość siebie, swojego ciała, swoich myśli, kontakt z otaczającą nas przestrzenią jest jedynym sposobem na zachowanie względnego spokoju. Dlatego zapraszam do kontemplacji i refleksji nad własnym ciałem! Zapraszam do obserwacji mojego projektu na Instagramie”.

 

****

Fotografie mają zwrócić uwagę na to jak istotna jest świadomość ciała oraz skłonić odbiorców do refleksji na temat obecności. Dużą inspiracją dla artystki są praktyki choreograficzne, m.in. Body-Mind Centering® czy GaGa.

Monika Czajkowska od ponad dwóch lat zgłębia zagadnienie (nie)obecności – ostatnio skupiając się głównie na jego cielesnym wymiarze. W trakcie tworzenia projektu uczestniczy w licznych warsztatach ruchowych (m.in. c i a ł o p r z e s t r z e ń organizowanych przez Instytut Teatralny, Ciało.głos.intuicja prowadzonych przez Izę Chlewińską, Dotknij ruchu zaaranżowanych przez Magdę Skowron czy Gaga London Online).

 

Projekt jest realizowany w ramach programu stypendialnego Kultura w sieci Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 Stypendium MDKiN (miniaturka)

 

Pomysłodawczyni i twórczyni projektu:

 

Monika Czajkowska (https://vimeo.com/monikaczajkowska) – doktorantka Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej w PWSFTViT w Łodzi, absolwentka Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej PWSFTviT i Wydziału „Artes Liberales” UW. Ukończyła kurs „Nowatorskie Praktyki Artystyczne” w ramach Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych w SWPS. Reżyserka, kierowniczka produkcji i producentka, koordynatorka wydarzeń kulturalnych oraz kuratorka. Wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi oraz na Akademii Teatralnej w Warszawie. Współautorka eseju scenicznego„Złoty Osioł Apulejusza” (2016), realizowanego pod opieką Włodzimierza Staniewskiego w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i pokazywanego na IV Festiwalu Teatrów Błądzących. Reżyserka i pomysłodawczyni etiudy teatralnej Małe pęknięcia (2018), będącej próbą obiektywnego podejścia do roli kobiety we współczesnym świecie. Asystentka Krzysztofa Kopki przy spektaklu „Dosłownie” (2018), który był realizowany w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Pomysłodawczyni, współscenarzysta, dramaturżka i reżyserka dokumentalnego spektaklu „Podejdź bliżej, opowiadającego o niespełnionych miłościach, którego premiera miała miejsce w lutym 2019 w Instytucie im. J. Grotowskiego we Wrocławiu i który zdobył 3 nagrody na XXI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji „Windowisko” w Gdańsku (m.in. za reżyserię). Reżyserka spotów m.in. dla Fundacji Media Klaster, Laboratorium Narracji Wizualnych i Instytutu Adama Mickiewicza. Współorganizatorka międzynarodowych konferencji naukowych („Kultura produkcji”, „Nowe narracje wizualne”). W lutym 2020 premierę miał wyprodukowany przez nią Teatr TV Aktorstwo. Pierwsze lekcje w reżyserii Piotra Głowackiego, przy którym pełniła także funkcję reżysera castingu. Niedawno ukazała się książka pod redakcją Artura Majera i Tadeusza Szczepańskiego: Kultura produkcji filmowej: teorie, badania, praktyki”, do której napisała jeden z rozdziałów. W czasie pandemii stworzyła film found footage pt. Chaos w mojej głowie, czyli historia kosmosu rozegrana w wynajmowanym mieszkaniu. W końcu maja 2020 zaczęła doszkalać się w obszarze praktyk choreograficznych, m.in. biorąc udział w warsztatach organizowanych przez Instytut Teatralny w ramach projektu  c i a ł o p r z e s t r z e ń. Również w maju została zakwalifikowana i rozpoczęła pracę w ramach międzynarodowego programu treningowego FREEWAY project – Free man walking, theater as a tool for detainees’ integration.  Obecnie pracuje nad dwoma scenariuszami filmowymi oraz rozwija pomysł na kolejny projekt teatralny.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close