Wersja do druku

Udostępnij

W listopadowym numerze miesięcznika „Ruch Muzyczny” ukazał się blok tekstów o polskim tańcu współczesnym i jego rozwoju po roku1989. Katarzyna Gardzina-Kubała w artykule Choroba wieku młodzieńczego dokonuje przeglądu najważniejszych imprez, zespołów, artystów oraz infrastruktury tańca, omawiając ośrodki skupione w wybranych miastach, jak Warszawa, Trójmiasto, Poznań, Lublin. Wspomina także o „indywidualistach” tańca, pracujących niezależnie, wymienia także coraz silniej zaznaczające się na mapie polskiego tańca, jak Olsztyn czy Białystok.

 

Jeden z najważniejszych programów performatywnych w kraju, „Stary Browar Nowy Taniec” w Poznaniu, obchodzący w tym roku jubileusz 10-lecia, omawia Julia Hoczyk. Autorka wskazuje na jego ogromną rolę w stymulowaniu rozwoju tańca i choreografii w Polsce, szczególnie tych tworzonych przez młode pokolenie naszych artystów.

 

Podobne wątki zostają poruszone w dwóch dopełniających cykl rozmowach – w wywiadzie Jacka Marczyńskiego z Joanną Szymajdą, zastępcą Dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca (Sztuka otwarta czy elitarna?), oraz Katarzyny Gardziny-Kubała z Aleksandrą Dziurosz – choreografką, pedagogiem tańca, założycielką Warszawskiego Teatru Tańca i wykładowczynią na UMFC (Potrzeba maratonu, nie sprintu). W obu wywiadach podkreślane są osiągnięcia polskiego tańca w ostatnim 25-leciu i omawiana dynamika jego rozwoju – którą przekrojowo przybliża Joanna Szymajda. Nie brakuje również zwrócenia uwagi na konieczność dalszych zmian systemowych – szczególnie na koniecznośc postrzegania sztuki tańca przez władze jako tej dziedziny kultury wysokiej, która może mieć szczególnie istotną rolę kulturotwórczą w społeczeństwie, a także w społecznościach lokalnych, w polskich miastach i regionach.

 

Oprócz omówionych artykułów w „Ruchu Muzycznym” ukazał się też gościnny felieton Marii Stokłosy o traktowaniu przez choreografkę muzyki – w procesie twórczym i na scenie (Muzyka do towarzystwa). Opublikowano także recenzję  Jacka Marczyńskiego, który pisze o książce Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny (Instytut Muzyki i Tańca/Routledge 2014).

 

Z artykułem Katarzyny Gardziny-Kubała oraz jej rozmową z Aleksandrą Dziurosz można zapoznać się na stronie miesięcznika:

http://www.ruchmuzyczny.art.pl/

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close