Wersja do druku

Udostępnij

W poniedziałek 29 kwietnia po raz 31. obchodzimy Międzynarodowy Dzień Tańca, ustanowiony w roku 1982 przez ITI UNESCO. Dzień i miesiąc wybrano na pamiątkę chrztu wybitnego reformatora sztuki tańca, twórcy europejskiego teatru baletowego, francuskiego tancerza i choreografa Jeana-Georges’a Noverre’a. Z tej okazji co roku swoje przesłanie ogłasza inna osoba związana ze światem tańca artystycznego. Autorem tegorocznego przesłania jest tajwański choreograf LIN Hwai-min, twórca i dyrektor artystyczny teatru tańca Cloud Gate.

Poniżej zamieszczamy tekst przesłania w języku polskim:

Jak napisano we wstępie do Księgi Pieśni ,
antologii chińskiej poezji z okresu X-VII w. p.n.e.:

Poruszone emocje przemieniają się w słowa.
Gdy słów zabraknie, przemawiamy westchnieniem.
Gdy westchnień nie starcza, odzywamy się śpiewem.
Gdy i śpiew zawodzi, nieświadomie
nasze ręce składają się do tańca a stopy wystukują rytm uczuć.”

Taniec to potężna siła wyrazu.
Przemawia do ziemi i nieba.
Mówi o naszej radości, naszym lęku i naszych nadziejach.
Choć mówi o tym, co nienamacalne, wyjawia stan umysłu jednostki oraz
temperament i charakter narodu.

Podobnie jak wiele kultur świata, rdzenni mieszkańcy Tajwanu tańczą w kręgu.
Ich podkowie wierzyli, że krąg odgrodzi ich od zła.
Podawszy sobie ręce, ogrzewają się wzajemnym ciepłem i poruszają w rytm wspólnego pulsu.
Taniec jednoczy ludzi.

Taniec rodzi się w punkcie zanikania.
Ruch przestaje istnieć w chwilę po tym, jak został wzbudzony.
To cenne. To metafora samego życia.

W epoce cyfrowej, ruch utrwalany jest w milionach obrazów.
Mimo że fascynujące,
Obrazy nie zastąpią nigdy tańca – są martwą materią.
Taniec to hołd dla życia.

Wstań, wyłącz telewizor, komputer i rusz do tańca.
Wyraź siebie poprzez ten boski, pełen godności instrument, jakim jest twoje ciało.
Rusz do tańca i dołącz do innych w takt pulsujących rytmów.
Chwyć tę cenną, ulotną chwilę.
Tańcz – oddaj hołd życiu.

Tłumaczenie: Monika Tacikowska. Copyright taniecPOLSKA.pl (oryginał)

Z tekstem przesłania w języku angielskim można zapoznać się tutaj:

http://www.international-dance-day.org/en/

LIN HWAI-MIN: Przyznając Lin Hwai-minowi odznaczenie za całokształt twórczości, jury nagrody Movimentos Dance Prize uznało go za „czołowego innowatora tańca” i zaliczyło do „takich artystów tego wieku jak William Forsythe, George Balanchine, czy Birgit Cullber”. W lipcu 2013 roku Lin, w ślad za Marthą Graham, Mercem Cunninghamem i Piną Bausch, otrzyma za całokształt pracy twórczej prestiżową nagrodę American Dance Festival im. Samuela H. Scrippsa. W oficjalnym oświadczeniu kapituły napisano: „Dzięki swemu nieustraszonemu entuzjazmowi twórczemu Lin Hwai-min stał się jednym z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych choreografów współczesnych… jego geniusz choreograficzny nieustannie poszerza horyzonty tańca i redefiniuje tę formę sztuki.” Lin Hwai-min będzie pierwszym choreografem spoza USA czy Europy, który otrzyma tę nagrodę.

W swojej ojczyźnie na Tajwanie Lin Hwai-min początkowo zasłynął jako pisarz. W 1969 roku w wieku 22 lat, z dwiema powieściami na koncie, Lin wyruszył na studia do USA, gdzie uzyskał tytuł magistra sztuk pięknych kończąc studia w zakresie warsztatu pisarskiego – Writers’ Workshop – na Uniwersytecie Iowa. Studiował także taniec nowoczesny w Iowa i Nowym Jorku.

W 1973 roku Lin Hwai-min stworzył na Tajwanie teatr tańca Cloud Gate, w 1983 – Wydział Tańca na Tajwańskim Państwowym Uniwersytecie Sztuk Pięknych, zaś w 1999 roku – Cloud Gate 2. Obecnie jest dyrektorem artystycznym obu stworzonych przez siebie zespołów tanecznych. Lin jest autorem 86 choreografii, w tym 18 pełnospektaklowych. Czerpie inspirację z tradycyjnej kultury i estetyki Azji, tworząc dzieła o współczesnym oddziaływaniu. Na łamach magazynu Dance Europe napisano: „Nie ma drugiego zespołu na świecie, który tańczyłby tak, jak Cloud Gate. Grupa ta posługuje się charakterystycznym, dojrzałym chińskim językiem choreograficznym. Znaczenie tej zmiany w tańcu azjatyckim jest nie mniej istotnie niż wpływ, jaki wywarł Ballett Frankfurt Forsythe’a w klasycznym tańcu europejskim.”

Wśród odznaczeń otrzymanych przez Lin Hwai-mina znajduje się sześć doktoratów honoris causa przyznanych przez uniwersytety z Tajwanu i Hong Kongu, państwowe odznaczenie dla twórców Taiwan National Award for Arts, Nagroda im. Ramona Magsaysay’a, Nagroda im. Johna D. Rockefellera (III), nagroda dla najlepszego choreografa na Lyon Biennial Dance Festival oraz Order Sztuk Pięknych i Nauk Humanistycznych Francji. W 2005 Lin został zaliczony przez magazyn Time do grona “Azjatyckich bohaterów”.

Dokonaniom Lin Hwai-mina poświęcono pełnometrażowe filmy dokumentalne, m.in. Portraits Taiwan: Lin Hwai-min(Discovery Channel),Floating on the Ground (Opus Arte) czy Lin Hwai-Min – Interface Between Worlds(ARTE/ZDF). Od 2000 roku sprawuje funkcję dyrektora artystycznego cyklu „Novel Dance Series” realizowanego przez Novel Hall for Performing Arts w Tajpej, w ramach którego widownia tajwańska może zapoznać się z tańcem współczesnym. Wśród prezentowanych choreografów są Eiko i Koma, Meredith Monk, Susanne Linke, Akram Kahn, Ea Sola, Sidi Larbi Cherkaoui i Jerome Bel.

Lin Hwai-min uczestniczy jako mentor w programie Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, w ramach którego młody choreograf wybrany spośród kandydatów z całego świata odbiera naukę pod kierunkiem grupy specjalistów w dziedzinie tańca.

TEATR TAŃCA CLOUD GATE

Widząc wirtuozerię tancerzy Cloud Gate, krytycy pisali: „czy kiedykolwiek istniał zespół o ciałach tak pełnych magii i piękna?”; tancerze ci „odznaczają się kontrą i artykulacją graniczącą z umiejętnościami nadludzkimi. W ich wykonaniu bezruch jest równie wymowny, co ruch. W istocie są w stanie wywołać u widza zmianę metabolizmu.”

Cloud Gate to nazwa najstarszego znanego tańca chińskiego. W 1973 roku Lin Hwai-min zastosował to określenie wywodzące się z tradycji klasycznej jako nazwę dla pierwszego zespołu tańca współczesnego w historii społeczności chińskojęzycznej. Należący do Cloud Gate dwudziestu czterej tancerzy odbywa treningi medytacyjne, ćwiczy oddychanie według starożytnej metody Qi Gong , uczy się sztuk walki z grupy tzw. systemów wewnętrznych, tańca nowoczesnego, baletu i kaligrafii. Za pośrednictwem choreografii Lin Hwai-mina, Cloud Gate przemienia starożytną estetykę w ekscytujący hołd tańca we współczesnym stylu.

Uznany przez dziennik The Times za „czołowy teatr tańca współczesnego w Azji”, Cloud Gate odbył wiele zagranicznych tournee, występując wielokrotnie na festiwalu Next Wave w Nowym Jorku, w Sadler’s Wells Theatre oraz Barbican Centre w Londynie, na Moskiewskim Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym im. Czechowa oraz Internationales Tanzfest NRW pod dyrekcją Piny Bausch.Cloud Gate cieszy się także popularnością w ojczyźnie. Poza regularnymi występami w ramach sezonu teatralnego, zespół co roku daje bezpłatne występy plenerowe w różnych miastach Tajwanu, przyciągając jednorazowo nawet 60 tysięcy widzów.

W 2003 roku w uznaniu dla wkładu Cloud Gate w kulturę Tajpej, władze miasta zmieniły nazwę ulicy, gdzie mieści się siedziba teatru na ulicę Cloud Gate. W 2010 roku nazwę teatru nadano asteroidzie odkrytej przez naukowców z Głównego Państwowego Uniwersytetu Tajwanu.

Większość produkcji Cloud Gate zostało utrwalonych w formie filmowej, w tym Songs of the Wanderers,Moon Water,Bamboo Dream, iCursive II (znana obecnie jako Pine Smoke).


Strona teatru tańca Cloud Gate: http://www.cloudgate.org.tw/eng/


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close